Duurzaam verzekeren met data en diensten

Onno Bloemers

(Onno Bloemers, First Day Advisory Group, in VVP-special Duurzaam Advies 2025) Of het nu gaat om schade, pensioen, zorg of leven – de verzekeringssector biedt een cruciaal vangnet voor particulieren en bedrijven en is onmisbaar als smeerolie in het economisch verkeer en ons dagelijks leven. Tegelijkertijd zien we in dat we tegen de grenzen aanlopen van het traditionele verzekeringsmodel. De sector staat voor een groot aantal uitdagingen: klantverwachtingen, duurzaamheid, verantwoord beleggen, tegen een achtergrond van klimaatverandering, nieuwe risico’s, verscherpte wet-en regelgeving en een gure wind op het wereldtoneel. Hoe kan de verzekeringswereld zich in deze turbulente tijden ontwikkelen zodat zij haar rol als betrouwbare partner kan behouden?

Traditioneel richtten schadeverzekeraars zich vooral op het vergoeden van verliezen na een onvoorzien voorval. Echter, de opkomst van nieuwe technologieën en de overvloed aan beschikbare data maken het mogelijk om nieuwe, dynamische oplossingen te ontwikkelen die ons helpen het hoofd te bieden aan deze veranderende en nieuwe risico’s. De sleutel voor een toekomstbestendige sector en een betekenisvolle klantrelatie ligt in het slim combineren van verzekeren en preventie. Iets dat met de toenemende hoeveelheid sensoren en data steeds beter lukt, en waarbij we in alle branches inmiddels geslaagde voorbeelden op schaal zien. Een richting die daarbij maximaal bijdraagt aan duurzaamheid.

IoT als innovatiemotor

Het Internet of Things (IoT) heeft de afgelopen jaren een enorme opkomst doorgemaakt, dankzij de vooruitgang in draadloze communicatie, sensortechnologie en de beschikbaarheid van cloud computing. Het IoT verwijst naar het netwerk van fysieke apparaten die met het internet zijn verbonden en gegevens kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. De belofte van IoT ligt in de verbeterde efficiëntie, automatisering en personalisatie die het biedt voor zowel consumenten als bedrijven. Die belofte bestaat al enige tijd maar ook hier gaat het zoals zo vaak met nieuwe technologie: de impact op korte termijn wordt overschat en op de lange termijn juist onderschat. Het IoT biedt mogelijkheden voor innovatie en duurzaamheid, binnen de kaders van geldende (privacy-)wet- en regelgeving.

Vraag naar nieuwe verzekeringsvormen

Verzekeraars kunnen in belangrijke mate bijdragen aan duurzaamheid en weerbaarheid door nieuwe, (IoT-) data gedreven proposities te ontwikkelen die veiligheid en preventie centraal stellen. Velen hebben hier ook op ingezet – we hebben in de afgelopen tijd in Nederland meerdere vernieuwende initiatieven gezien. Dat vraagt niet alleen om een flinke dosis visie en lef van de verzekeraars maar ook vertrouwen, acceptatie en vraag van klanten. Het heeft daarbij enige tijd gekost voor dergelijke initiatieven om echt ‘wortel te schieten’. Gelukkig zijn er inmiddels steeds meer voorbeelden in de markt van dynamische, op data gebaseerde verzekeringsoplossingen die ruim voorbij het stadium van ‘interessant idee’ zijn en wereldwijd jaar op jaar een flinke groei doormaken.

Telematica

Schoolvoorbeeld is de toenemende acceptatie van telematica-oplossingen in combinatie met een polis op basis van individueel rijgedrag. Ook al blijft het marktaandeel in Nederland tot nu toe bescheiden, het wereldwijde UBI-marktaandeel in de autosector is de afgelopen jaren aanzienlijk gegroeid en de verwachting is dat dit alleen maar verder gaat toenemen. De telematica-oplossingen worden daarbij steeds geavanceerder en combineren voertuigdata, actuele weg- en weersomstandigheden en historische patronen (denk bijvoorbeeld aan locaties met verhoogde kans op ongelukken) om tot nauwkeurige scores te komen voor rijgedrag, ook als input voor risico-gebaseerde, gepersonaliseerde premies. Telematicaprogramma’s stimuleren veiliger rijgedrag door feedback en beloningen waarmee de klantbetrokkenheid wordt vergroot. De voordelen van telematicaprogramma’s zijn daarbij klip en klaar: verzekeraars rapporteren schadelastreducties van vaak meer dan tien procent, terwijl veiliger rijgedrag zorgt voor 20 procent besparing op brandstofkosten en 20 procent minder onderhoudskosten. Daarmee is de link met duurzaamheid ook weer gelegd!

IoT in woningen en gebouwen

Hoewel nog niet gemeengoed zien we een vergelijkbaar verband in de categorie wonen. Smart home-sensors dragen bij aan een verlaging van schadelast door het tijdig signaleren van waterschades en het vroegtijdig kunnen blussen van branden die anders tot grote schadeposten hadden geleid. Het model waarbij een verzekeraar een pakket smart home sensoren aanbiedt in combinatie met een lagere premie wint daarbij langzaam terrein. De inzet van IoT-toepassingen in gebouwen biedt daarbij extra voordelen, zoals een energiebesparing tot 30 procent en een jaarlijkse operationele efficiëntieverbetering met dubbele cijfers. Deze technologische innovaties versterken niet alleen de preventie en kostenbeheersing voor verzekeraars, maar creëren ook directe waarde voor klanten door hogere veiligheid en lagere premies.

Verzekerbaarheid cyber

In deze voorbeelden is er in principe nog steeds een keus tussen een traditionele of een dynamische polis. Er zijn ook categorieën waar een verzekering alleen simpelweg onmogelijk is. Denk aan cyberrisico’s: een verzekeringspolis is alleen mogelijk in combinatie met actieve beschermingsmaatregelen middels software, training, interne procedures en risicomanagement.

Een andere toepassing voor dergelijke combinaties zijn verzekeringen voor huizen in stormgevoelige kustgebieden in combinatie met versteviging van dakconstructies waarmee stormbestendigheid wordt vergroot. Met dergelijke innovatieve oplossingen kan de verzekerbaarheid worden behouden in gebieden waar traditionele aanbieders zich terugtrekken.

‘Sleutel ligt in het slim combineren van verzekeren en preventie’

Ketenregisseurs

Om te gedijen in het veranderende risicolandschap, moeten verzekeraars technologie omarmen, klantgerichte innovatie nastreven en hun distributiekanalen in staat stellen een meer strategische rol te spelen. Met een breder aanbod van risicobeheersings-oplossingen, waarin veiligheid, gemak en klantwaarde centraal staan kunnen verzekeraars zich opnieuw positioneren als onmisbare ketenregisseurs in een veranderende wereld.De vraag is dan niet meer hoe je meer polissen verkoopt, maar hoe je relevant blijft door klanten veiliger en beter beschermd door het leven te helpen.

Wat daarbij belangrijk is dat je in staat bent om snel te schakelen en je verzekeringspropositie kunt aankleden met relevante oplossingen. Dat stelt eisen aan je productmodel, aan je systemen en aan je manier van denken. De verzekeraar en de adviseur verbreden zich tot risicomanagers. Met het minimaliseren van ellende als kerncompetentie in plaats van het overdragen van risico’s.

En de verzekeringsadviseur?

Maar wat betekent dit voor de adviseurs? Zij hoeven natuurlijk geen experts te worden in IoT, data-analyse en preventiestrategieën, maar dienen wel een dusdanig begrip hiervan te hebben dat zij hun klanten hierin goed kunnen begeleiden. Dit vereist bijscholing, aanvullende opleidingen en het vermogen om complexe technologieën te vertalen naar begrijpelijke en toepasbare oplossingen voor klanten. Een uitdaging? Zeker, maar ook een kans waarmee het adviesvak een nieuwe, interessante en toekomstbestendige lading krijgt?

De relatie met klanten verandert eveneens: waar voorheen de nadruk lag op financiële producten en schadeafhandeling, ligt de focus nu op doorlopend risicobeheer en preventie. Adviseurs worden risicopartners die niet alleen adviseren over verzekeringen, maar ook over aanvullende diensten zoals brandveiligheid of diefstalpreventie, die ook weer nieuwe inkomstenstromen opleveren. De adviseur van de toekomst is een professional die technologie en empathie combineert, met een centrale rol in het bouwen van een meer duurzame en veilige samenleving.

Conclusie

De transitie van polis naar preventie in schadeverzekeringen lijkt nu echt van de grond te komen door technologische ontwikkelingen en veranderende klantbehoeften.

Daar waar verzekeren alleen niet meer een oplossing is, kan een zorgvuldig ontworpen combinatie van maatregelen gericht op mitigatie, preventie en transfer de oplossing zijn. Verzekeraars die investeren in preventieve technologieën hebben een concurrentievoordeel door lagere claims en hogere klanttevredenheid.

De verzekeringssector heeft een unieke kans om klantrelaties te verdiepen door zich verder te verbreden naar producten en gericht diensten op gemak, veiligheid en preventie. De verschuiving naar preventiegerichte verzekeringsmodellen, ondersteund door technologische innovaties, biedt kansen voor zowel verzekeraars als adviseurs. Door zich aan te passen aan deze trends en de nodige kennis en vaardigheden te ontwikkelen, kunnen verzekeraars en adviseurs een sleutelrol spelen in het bevorderen van een meer duurzame en veerkrachtige verzekeringssector.

Onno Bloemers is partner bij First Day Advisory Group, een adviesbureau dat zich richt op het aanjagen van vernieuwing en het oplossen van complexe vraagstukken onder andere in de verzekeringsbranche. Daarbij is hij ruim vijftien jaar actief in het ontwikkelen van preventieconcepten voor verzekeraars en Insurtechs.

Onno Bloemers: ‘Nieuwe toekomstbestendige lading.’

Reactie toevoegen

 
Meer over
De stroom tegen keert het tij niet!

De stroom tegen keert het tij niet!

(Paul Burger, AnsvarIdéa/Turien & Co., in Ken je vak! VVP 1-2025) Wordt het geen tijd om als branche bij verduurzaming nog veel sneller te schakelen?...

Tweederde bedrijven verwacht de verduurzamingsinspanningen in 2025 te versnellen

Tweederde bedrijven verwacht de verduurzamingsinspanningen in 2025 te versnellen

Nederlandse bedrijven verwachten hun verduurzamingsinspanningen in 2025 te versnellen. Ook de investeringen in verduurzaming nemen toe. Tegelijkertijd zijn er zorgen...

Duurzaamheidswetgeving nog onvoldoende nageleefd

Duurzaamheidswetgeving nog onvoldoende nageleefd

De AFM wil dat financiële ondernemingen harder lopen bij het voldoen aan duurzaamheidswetgeving voor consumenten. In het bijzonder op vier belangrijke thema’s:...

Van huis tot werk: mijn duurzaamheidsreis

Van huis tot werk: mijn duurzaamheidsreis

(Seada van den Herik, Onderlinge 's-Gravenhage, in rubriek Cultuur, VVP 1-2025) In 2019 kwam mijn dochter thuis met een schoolproject over het verduurzamen van...

Adviesalerts! preventie en risicobeheer

Adviesalerts! preventie en risicobeheer

(Uit Katern Preventie & Risicomanagement, VVP 1-2025) Preventie en risicobeheer zijn cruciaal bij het borgen van verzekerbaarheid. In de rubriek ‘Adviesalerts!’...

Van goede beveiliging e-bike de norm maken

Van goede beveiliging e-bike de norm maken

Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) is voor het tweede jaar de landelijke campagne STAAT-E-LEKKER gestart. Met als doel: fietsers bewust maken...

Veilig en vitaal

Veilig en vitaal

(Uit Katern Preventie & Risicomanagement, VVP 1-2025) Veilig en vitaal op de werkvloer, dat is een belangrijk thema bij preventie en risicobeheer. Enkele actualiteiten. Onderzoek...

Dynamisch proces

Dynamisch proces

(Uit Katern Preventie & Risicomanagement, VVP 1-2025) Wat komt er allemaal kijken bij preventie en risicobeheer? VVP vroeg het aan door de wol geverfde adviseurs:...

a.s.r. introduceert ESG-rapportages voor pensioenbeleggingen

a.s.r. introduceert ESG-rapportages voor pensioenbeleggingen

a.s.r. introduceert ESG-rapportages om deelnemers inzicht te geven in het maatschappelijke rendement van hun pensioenbeleggingen en de integratie van duurzaamheid...

ING: lagere hypotheekrente bij verduurzamen woning

ING: lagere hypotheekrente bij verduurzamen woning

Om verduurzaming van woningen verder te stimuleren introduceert ING op 30 april een nieuw prijsmodel voor hypotheken waarbij ook het energielabel in de hypotheekrente...