Duurzaamheid bepaalt toekomst adviesvak
(Fred de Jong in VVP 02-2022) Ondanks de actuele energiecrisis, de alarmerende rapporten van de wetenschap over de gevolgen van klimaatverandering, de extra regelgeving vanuit Europa en de ambities van de overheid richting een circulaire economie en meer brede welvaart, is de financieel adviesmarkt nog erg terughoudend om duurzaamheid in het adviesproces op te nemen. Terwijl dit bij uitstek een thema is dat tot de kern van het adviesvak behoort. Daarom wordt duurzaamheid bij de HAN University of Applied Sciences standaard onderdeel van de opleiding voor financieel en fiscaal adviseurs.
Vanuit de HAN doet het Associate Lectoraat Sustainable Finance & Tax onderzoek naar de rol en impact van financieel en fiscaal adviseurs op het gebied van duurzaamheid. Twee enquêtes die zijn uitgezet onder duizenden adviseurs (de resultaten worden binnenkort gepubliceerd) maken duidelijk dat het thema nog geen prioriteit heeft. De respons was beperkt, wat een indicatie is van de urgentie. Het percentage adviseurs dat actief verduurzaming met klanten bespreekt ligt rond de 30 procent bij belastingadviseurs en 50 procent bij financieel adviseurs. Recent onderzoek van Vereniging Eigen Huis laat zien dat 36 procent van de hypotheekadviseurs verduurzaming van de eigen woning meeneemt in het adviesgesprek. Dus adviseurs bespreken de mogelijkheden tot verduurzaming nog vaker niet dan wel met hun klanten. Gelukkig neemt het aantal adviseurs dat verduurzaming bespreekt met klanten wel toe.
Niet meer vrijblijvend
De duurzaamheidstransitie heeft prioriteit bij de overheid, het bedrijfsleven en de generaties van de toekomst. De overheid heeft zichzelf ambitieuze doelen gesteld (in 2030 55 procent minder broeikasgassen uitstoten dan in 1990 en voldoen aan de VN Sustainable Development Goals, in 2050 klimaatneutraal in de EU en een volledig circulaire economie). VNO-NCW en MKB-Nederland richten zich de ontwikkeling van brede welvaart. En jongeren verwachten steeds vaker van bedrijven dat zij maatschappelijk verantwoord ondernemen. Voor financieel adviseurs betekent dit dat adviseren over duurzaamheid in de toekomst niet meer vrijblijvend is. Aangejaagd door Europa komt er steeds meer wetgeving om financieel adviseurs te verplichten duurzaamheid met klanten te bespreken. Nu geldt dat al bij beleggingsverzekeringen, dat gaat ongetwijfeld ook voor hypotheken en verzekeringen gelden. De klanten van adviseurs, met name de MKB-ers, verwachten concrete ondersteuning om de duurzaamheidsdoelen te kunnen realiseren. Denk aan financieringen, fiscale regelingen, subsidies, verzekerbaarheid en arbeidsvoorwaarden. En in een krappe arbeidsmarkt kun je straks alleen nog maar jongeren aantrekken door maatschappelijk relevant werk te bieden.
Leuker vak
In de vorige alinea staan vooral argumenten vanuit het defensief om als adviseur met duurzaamheid aan de slag te gaan. Voor steeds meer adviseurs is duurzaamheid belangrijk vanuit eigen intrinsieke motivatie. Deze adviseurs willen een bijdrage leveren aan een betere wereld voor de volgende generaties. Maar adviseren over duurzaamheid maakt het vak ook een stuk leuker. Consumenten en bedrijven maken zich zorgen over de betaalbaarheid van verduurzaming. De regelingen zijn complex en de onzekerheid is groot. Door als adviseur verduurzaming te bespreken met je klant kun je echt toegevoegde waarde bieden. Mijn jarenlange ervaring in de financieel adviesmarkt heeft mij geleerd dat de meeste adviseurs vooral blij worden van het helpen van klanten. Die sociale kant van financieel advies blijft vaak onderbelicht in overheidsrapporten en opinies. Daar ligt vaak de nadruk op het verdienmodel en de misstanden. Door verduurzaming standaard mee te nemen in alle adviesgesprekken met klanten wordt het adviesvak nog relevanter en daarmee leuker.
De jeugd heeft de toekomst
De duurzaamheidstransitie zal de komende generaties blijven beheersen. Onze hoop is dan ook gevestigd op de jongeren. Juist voor de financieel advieswereld die behoorlijk is vergrijsd, is het aantrekken van jongeren van groot belang. Niet alleen voor de continuïteit, maar ook om nieuwe kennis en een frisse blik binnen te halen. Mijn ervaring met studenten is dat zij meer maatschappelijk betrokken zijn en op een andere manier tegen de financiële sector aankijken. Juist op het thema duurzaamheid kunnen zij de aanjagers zijn voor financieel adviseurs om een grotere maatschappelijke betrokkenheid te tonen. Mijn advies aan financieel adviseurs is om actief het contact met jongeren op te zoeken en daarvoor duurzaamheid en brede welvaart te gebruiken als gespreksthema. Die investering gaat zich dubbel en dwars terugbetalen.
Dr. Fred de Jong is associate lector Sustainable Finance & Tax bij de HAN University of Applied Sciences en zelfstandig onderzoeker met specialisatie de financieel adviesmarkt.
Reactie toevoegen
Rabobank geeft hypotheekklanten met laag energielabel 1.000 euro voor isoleren
Rabobank gaat bestaande hypotheekklanten met een woning met energielabel G en F helpen verduurzamen door hen een Coöperatief Isolatiebudget te bieden. Dit bestaat...
Nieuw kabinet moet méér doen om woningvoorraad te verduurzamen
62 procent van de Nederlanders wil dat een nieuw kabinet meer financiële mogelijkheden ter beschikking stelt om het verduurzamen van woningen mogelijk...
DNB: "Kansen maar ook risico's voor verzekeraars"
"De markt voor verzekeringsproducten wordt steeds Europeser. Nieuwe technologieën worden ontwikkeld. En ons klimaat warmt verder op. Deze drie evoluties bieden...
AFM Trendzicht 2024: onzekerheid op de financiële markten blijft
Terugvallende economische groei, verregaande digitalisering, het achterlopen van de duurzaamheidstransitie, introductie van veel nieuwe, Europese wet- en regelgeving...
Energielabel vanaf 2024 bepalend voor hoogte maximale hypotheek
Huishoudens die volgend jaar een energiezuinige woning kopen, kunnen hiervoor extra hypotheek krijgen. Eigenaren van energiezuinige woningen hebben een beduidend...
(Voorwoord VVP 4) Wanneer is genoeg genoeg? Deze vraag wordt vaak gesteld in het kader van individueel welzijn. Hoeveel geld heb je nodig voor een fijn leven? In...
Attens geeft klanten 500 euro te besteden in Klimaatwinkel Centraal Beheer
Ruim 17.000 klanten van hypotheekverstrekker Attens mogen voor 500 euro producten en oplossingen aanschaffen om hun woning te verduurzamen. Zij kunnen dit budget...
"Zorgen om te complexe communicatie door toezicht op duurzaamheidclaims"
Te veel nadruk op het doen van zeer precieze duurzaamheidsclaims leidt tot complexe communicatie die veel deelnemers eerder zal afschrikken dan bereiken. Dat stelt...
AFM publiceert Leidraad duurzaamheidsclaims
De AFM publiceert de Leidraad duurzaamheidsclaims. Met deze leidraad geeft de AFM handvatten aan financiële ondernemingen en pensioenuitvoerders voor het doen...
"Miljoenen huiseigenaren onterecht verplicht tot warmtepomp"
Bijna 2,5 miljoen huiseigenaren dreigen volgens onderzoek in opdracht van Vereniging Eigen Huis onterecht verplicht te worden een hybride warmtepomp te kopen. "Bovendien...