Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur
(Björn Jalving van Turien & Co. in Ken je vak! VVP 01-2022). Steeds meer adviseurs nemen het onderwerp duurzaamheid mee in hun adviezen. Het zou ook eens anders zijn; welke fysieke winkel kent u nog met helemaal geen duurzame of biologische producten in de schappen?
Binnen onze organisatie werken wij graag samen met assurantieadviseurs. De adviseurs zijn voor ons van essentieel belang in de distributie van onze verzekeringen. Het is dan ook prettig om te weten wat er speelt bij de adviseur: hoe gaat het met de adviseur, hoe kijkt de adviseur naar de markt en welke ontwikkelingen zijn er in de markt? Daarnaast willen we uiteraard ook graag weten wat de adviseur van onze producten en dienstverlening vindt. Eén van de middelen die we gebruiken om deze informatie te verzamelen zijn de bezoekrapportages van onze accountmanagers. In deze bezoekrapportages (of tegenwoordig videocall verslagen) beschrijven de accountmanagers een samenvatting van het gesprek. En juist in deze bezoekrapportages valt mij de laatste tijd wat op op het gebied van duurzaamheid.
Al een aantal jaar brengen onze accountmanagers duurzaamheid ter sprake in de gesprekken met de assurantieadviseurs. Aanvankelijk viel mij op dat er wellicht in één op de tien bezoekrapportages wat vermeld werd over duurzaamheid. De ene adviseur was er zeer positief over en de andere adviseur had er absoluut niets mee. In de afgelopen jaren veranderde de attitude en werden er steeds meer vragen gesteld over bijvoorbeeld een duurzame verzekering en uiteraard duurzaam beleggen.
Recent valt mij op dat steeds meer adviseurs voornemens zijn om in actie te komen. Veel adviseurs herkennen dat zij klanten in de portefeuille hebben die duurzaamheid belangrijk vinden en dat het passend zou zijn om hier rekening mee te houden in het advies. Andere adviseurs zien duurzaamheid als een nieuwe kans om onderscheidend te zijn ten opzichte van de massa.
‘Hoogste tijd duurzaamheid mee te nemen in advies’
Nieuwe fase
Hiermee lijken we aan het begin te staan van een nieuwe fase in de sector. Een fase waarbij de duurzame verzekeringen in toenemende mate de klant gaan bereiken. Hiermee komen we ook weer voor nieuwe uitdagingen te staan, want wanneer is een verzekering eigenlijk duurzaam? In mijn beleving heeft dit niet alleen met de beleggingen van de verzekeraar te maken maar ook met de eigenschappen (dekking) van de verzekering zelf. En hoe weeg je vervolgens de dekking af ten opzichte van de belegging, wat vindt de klant hierbij het meest belangrijk? Daarnaast is duurzaamheid natuurlijk een ontzettend containerbegrip want wat vindt uw relatie op het gebied van duurzaamheid eigenlijk het meest belangrijk? Schone energie, biodiversiteit of recycling?
Juist veel van deze onderwerpen passen uitstekend in een persoonlijk adviesgesprek. De adviseurs die al gestart zijn met het adviseren van duurzame verzekeringen zullen langzamerhand een kennisvoorsprong opbouwen ten opzichte van de adviseurs die nog niet gestart zijn.
Voor de adviseurs die nog niet gestart zijn, is het absoluut nog niet te laat! Maar in mijn beleving wordt het wel tijd om de eerste stappen te gaan zetten.
Reactie toevoegen
Meer over
INSVER 2.0: Verduurzaming mét en voor adviseurs
(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2025) Het Instituut Verduurzaming Verzekeringsbranche (INSVER) stáát, nu is het tijd voor de volgende fase. Aldus...
Positive Finance Day 2025: van onderstroom naar bulderende rivier
De Positive Finance Day 2025 van MaatschapWij en Dazure maakte duidelijk dat de onderstroom in de samenleving op weg naar een groenere, gezondere en meer verbonden...
Voor méér mussen, planten en bijen
(Partner in kennis Klaverblad Verzekeringen in VVP-special Duurzaam Advies 2025) Hoe kunnen we als verzekeraar bijdragen aan meer biodiversiteit? Met veel ambitie...
Verkort adviestraject bij verduurzaming nog niet genoeg
Om de drempel voor huiseigenaren te verlagen, heeft de AFM richtlijnen opgesteld voor een verkort adviestraject bij verduurzaming. Dit zou advieskosten moeten verlagen,...
Kennis over duurzame oplossingen is voor adviseurs een kans
(Partner in kennis Alpina Group in VVP-special Duurzaam Advies 2025) “Duurzaamheid raakt alle facetten van ons bedrijf,” vertelt Bas van Twillert....
(Partner in kennis a.s.r. in VVP-special Duurzaam Advies 2025) Bij a.s.r. werken we, samen met adviseurs en klanten, aan oplossingen voor de uitdagingen van vandaag...
Samen voorkomen we oncontroleerbare branden
(Partner in kennis Nationale-Nederlanden in VVP-special Duurzaam Advies 2025) Grote energieopslagsystemen (EOS) (> 20 kwh) spelen een belangrijke rol in de...
Duurzaam verzekeren met data en diensten
"Verzekeraars en adviseurs kunnen een sleutelrol spelen in het bevorderen van een meer duurzame en veerkrachtige verzekeringssector." Dat stelt Onno Bloemers, First...
(Partner in kennis AnsvarIdéa in VVP-special Duurzaam Advies 2025) Met een academische titel als doctor in de klimaatwetenschappen en met bijna drie jaar...
(Voorwoord VVP-special Duurzaam Advies 2025) Alles begint met een verhaal. Als een verhaal aanstekelijk en geloofwaardig is, ben je bereid het te geloven en als...