Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur

ken je vak duurzaamheid 2022

(Björn Jalving van Turien & Co. in Ken je vak! VVP 01-2022).  Steeds meer adviseurs nemen het onderwerp duurzaamheid mee in hun adviezen. Het zou ook eens anders zijn; welke fysieke winkel kent u nog met helemaal geen duurzame of biologische producten in de schappen?

Binnen onze organisatie werken wij graag samen met assurantieadviseurs. De adviseurs zijn voor ons van essentieel belang in de distributie van onze verzekeringen. Het is dan ook prettig om te weten wat er speelt bij de adviseur: hoe gaat het met de adviseur, hoe kijkt de adviseur naar de markt en welke ontwikkelingen zijn er in de markt? Daarnaast willen we uiteraard ook graag weten wat de adviseur van onze producten en dienstverlening vindt. Eén van de middelen die we gebruiken om deze informatie te verzamelen zijn de bezoekrapportages van onze accountmanagers. In deze bezoekrapportages (of tegenwoordig videocall verslagen) beschrijven de accountmanagers een samenvatting van het gesprek. En juist in deze bezoekrapportages valt mij de laatste tijd wat op op het gebied van duurzaamheid.

Al een aantal jaar brengen onze accountmanagers duurzaamheid ter sprake in de gesprekken met de assurantieadviseurs. Aanvankelijk viel mij op dat er wellicht in één op de tien bezoekrapportages wat vermeld werd over duurzaamheid. De ene adviseur was er zeer positief over en de andere adviseur had er absoluut niets mee. In de afgelopen jaren veranderde de attitude en werden er steeds meer vragen gesteld over bijvoorbeeld een duurzame verzekering en uiteraard duurzaam beleggen.

Recent valt mij op dat steeds meer adviseurs voornemens zijn om in actie te komen. Veel adviseurs herkennen dat zij klanten in de portefeuille hebben die duurzaamheid belangrijk vinden en dat het passend zou zijn om hier rekening mee te houden in het advies. Andere adviseurs zien duurzaamheid als een nieuwe kans om onderscheidend te zijn ten opzichte van de massa.

‘Hoogste tijd duurzaamheid mee te nemen in advies’

Nieuwe fase

Hiermee lijken we aan het begin te staan van een nieuwe fase in de sector. Een fase waarbij de duurzame verzekeringen in toenemende mate de klant gaan bereiken. Hiermee komen we ook weer voor nieuwe uitdagingen te staan, want wanneer is een verzekering eigenlijk duurzaam? In mijn beleving heeft dit niet alleen met de beleggingen van de verzekeraar te maken maar ook met de eigenschappen (dekking) van de verzekering zelf. En hoe weeg je vervolgens de dekking af ten opzichte van de belegging, wat vindt de klant hierbij het meest belangrijk? Daarnaast is duurzaamheid natuurlijk een ontzettend containerbegrip want wat vindt uw relatie op het gebied van duurzaamheid eigenlijk het meest belangrijk? Schone energie, biodiversiteit of recycling?

Juist veel van deze onderwerpen passen uitstekend in een persoonlijk adviesgesprek. De adviseurs die al gestart zijn met het adviseren van duurzame verzekeringen zullen langzamerhand een kennisvoorsprong opbouwen ten opzichte van de adviseurs die nog niet gestart zijn.

Voor de adviseurs die nog niet gestart zijn, is het absoluut nog niet te laat! Maar in mijn beleving wordt het wel tijd om de eerste stappen te gaan zetten.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Ken je vak! Het recht om te repareren

Ken je vak! Het recht om te repareren

(Björn Jalving, Turien & Co., in Ken je vak!, VVP 3-2024) Met het recht op reparatie moet het makkelijker en goedkoper worden om elektronische producten...

De waarde van duurzaam advies

De waarde van duurzaam advies

(Kees Dullemond, INSVER, in VVP-special De Waarde van Advies) We staan aan het begin van de transitie naar meer duurzaamheid in de samenleving en de verzekeringsbranche....

Legio voordelen voor de adviseur

Legio voordelen voor de adviseur

(Rubriek 'Duurzaam advies in praktijk', VVP 3-2024) “Er is geen enkele steekhoudende reden om niet te verduurzamen en bovendien zijn de voordelen voor adviseurs...

Het recht om te repareren

Het recht om te repareren

(Björn Jalving, Turien & Co., in Ken je vak!, VVP 3-2024) Met het recht op reparatie moet het makkelijker en goedkoper worden om elektronische producten...

Duurzame drager, lekker praktisch

Duurzame drager, lekker praktisch

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 2-2024) Kifid oordeelde recent in twee uitspraken dat de (gewijzigde) voorwaarden van...

Gedoe met taal

Gedoe met taal

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Gesprekshandvatten voor duurzaam financieel advies aan het MKB

Gesprekshandvatten voor duurzaam financieel advies aan het MKB

Duurzame ontwikkeling is één van de grote uitdagingen waar Nederland voor staat. Financieel adviseurs kunnen hierin volgens Adfiz een grote bijdrage...

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...

Bewustwording is de essentie

Bewustwording is de essentie

(Rubriek 'Duurzaam advies in praktijk', VVP 2-2024) “Duurzaamheid is een onderwerp waar we inmiddels niet meer omheen kunnen en waar we bij Geerts op verschillende...