Duurzaamheidsprofiel: keuze voor transactie of voor opbouw relatie

Duurzaamheidsprofiel.nl 2020

(Partner in Kennis Duurzaamheidsprofiel in VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) Elke adviseur kan voor de woning van een relatie gratis een overzicht van mogelijke duurzaamheidsmaatregelen downloaden. Het duurzaamheidsprofiel is een initiatief van de Nationale Hypotheekbond, Faster Forward, Intersoftware, ABN Amro en Florius Hypotheken en Bureau DFO. VVP sprak met de initiatiefnemers.

Het duurzaamheidsprofiel is een rapport van zes pagina’s dat op aanvraag online wordt samengesteld. Dit duurzaamheidsprofiel geeft de consument van een specifieke woning informatie hoe de woning scoort in energieverbruik en welke mogelijke, bouwkundige aanpassingen, inclusief kosten en mogelijke opbrengsten, de duurzaamheid van de woning verbeteren. Voor het maken van het rapport hoeft enkel de postcode en het huisnummer te worden ingevuld. Enkele seconden later krijgt de adviseur het rapport in zijn mail. Proberen? https://www.duurzaamheidsprofiel.nl

Transactie of opbouw relatie

Jurjen Oosterbaan, directeur Bureau DFO: “Ik verwacht dat het hypotheekadviestraject in de komende jaren ingrijpend gaat veranderen. Verdere defiscalisering, intensivering van brondata en opkomst van benchmark adviezen zullen gevolgen hebben voor elk hypotheekadvieskantoor. Kantoren zullen gedwongen worden een scherpe keuze te maken. De ene mogelijkheid is dat men het kantoor inricht om supersnel en efficiënt de financiering van een woning mogelijk te maken. Binnen dit concept staat als het ware het logistieke proces centraal. Het gaat dan om het zo optimaal mogelijk uitvoeren van de transactie. De andere mogelijkheid is om te komen tot de opbouw van een langjarige relatie met de klant, waarbij de transactie onderdeel is van een bredere dienstverlening. Voor beide concepten zal een markt zijn. Wij hebben meegewerkt aan de totstandkoming van het duurzaamheidsprofiel vanuit de gedachte dat dit een instrument kan zijn voor kantoren die kiezen voor het concept van versterking van de relatie met hun klanten.”

Opnemen in bedrijfsproces

Justus Damman, Manager Digital Florius Hypotheken: “Financieel adviseurs kunnen zich onderscheiden door het onderwerp ‘duurzaamheid’ vast onderdeel van hun bedrijfsprocessen te maken. Natuurlijk is het mooi wanneer adviseurs dit vanuit hun eigen ethische normen doen. Maar ik denk dat er ook gewoon zakelijke, rationele argumenten zijn om dit te doen. We zien nu dat het treffen van maatregelen op het gebied van duurzaamheid bij steeds meer aanbieders wordt gestimuleerd door korting te geven op de kosten van de geldlening. Ook voor de waardeontwikkeling van onroerend goed zien wij een ontwikkeling dat het wel of niet treffen van duurzaamheidsmaatregelen een steeds grotere invloed krijgt. Op dit moment is het de trend om consumenten met positieve incentives te stimuleren duurzaamheidsmaatregelen te treffen. Ik denk dat dit op enig moment verschuift van kortingen en voordelen naar toeslagen en beperkingen, indien niet tot duurzaamheidsmaatregelen wordt overgegaan.”

Volgens Damman kunnen adviseurs op het gebied van duurzaamheid gebruik maken van kansrijke adviesmomenten . “Het meest kansrijke moment is natuurlijk het moment waarop de consument een concreet pand op het oog heeft om te kopen. Mijn advies aan de adviseur is om het onderwerp duurzaamheid en de verschillende oplossingen op dit gebied, als vast onderdeel in het eigen bedrijfsproces op te nemen en bij de bevestiging van de eerste afspraak direct het rapport met het duurzaamheidsprofiel mee te sturen. Dat is hét moment voor de klant om over verduurzaming van de nieuwe woning na te denken. Eenmaal gesettled in het nieuwe huis komt dat er vaak niet meer van. Hiermee geef je als adviseur direct aan dat je betrokken bent bij het pand waarop de klant zijn oog heeft laten vallen en je een breed advies geeft, waarin focus op verduurzaming en energielasten een belangrijk onderdeel is. Dit is gewoon iets dat je als kantoor kunt inregelen als vast onderdeel van je bedrijfsproces.”

Sleutel voor doorbraak

Jeroen Oversteegen, directeur Hypotheekbond: “Ik zie dat er binnen de politiek en binnen onze sector een breed en constructief draagvlak is om meer aandacht te besteden aan het leveren van een bijdrage aan de verduurzaming van het woningbestand in Nederland. Toch lijkt het erop alsof we voor een drempel staan waar we maar moeilijk overheen komen. De vooruitgang lijkt te stokken. Ik denk dat één van de oorzaken hiervoor is dat er een woud aan verschillen is ontstaan in kortingen die geldverstrekkers bieden, snel veranderende fiscale regelingen en plaatselijke verschillen. Willen we als samenleving een push geven aan de verduurzaming van woningen dan moeten we meer toe naar standaardregelingen. Dus één regeling die door alle geldverstrekkers wordt toegepast, een heldere en langjarige, landelijke, fiscale regeling en geen eindeloze verschillen per gemeente. Een heldere regeling zou bijvoorbeeld zijn dat elke hypotheeknemer vanuit zijn of haar hypotheek een budget kan opnemen tot bijvoorbeeld maximaal 9.000 euro voor het treffen van maatregelen op het gebied van verduurzaming van de woning die dan bij elke geldverstrekker op een vaste termijn van bijvoorbeeld vijftien jaar moet worden afgelost. De genoemde vijftien jaar is een passende termijn, omdat deze overeenkomt met de afschrijving van de gedane investering. Na die (gemiddelde) termijn zal er onderhoud of vervanging plaatsvinden.”

‘Door ook verduurzaming te adviseren, ontstaat er een ‘totaaladviseur’ die klanten ontzorgt bij alle financiële zaken’

Vast onderdeel

Erwin Vonk, customer relations manager van software leverancier Faster Forward: “Er zijn weinig consumenten die zeggen: ‘Duurzaamheid, dat interesseert mij niet.’ Wanneer het gaat om financiële besparingen op langere termijn is vrijwel iedereen geïnteresseerd. Ook wanneer het gaat om verhoging van comfort hebben grote groepen consumenten interesse in welke mogelijkheden er bestaan om hun (toekomstige) woning te verduurzamen. Daarnaast is er bij veel consumenten echt wel een bereidheid om een bijdrage te leveren aan een betere wereld.”

Als softwareleverancier ziet Faster Forward dat steeds meer aanbieders hun producten voorzien van elementen van duurzaamheid. “Daarom hebben we het Duurzaamheidsprofiel geïntegreerd in onze ERP-software: Elements. In het klantdossier heeft de adviseur inzicht in financiële producten, klantwensen en nu dus ook mogelijkheden tot verduurzaming.”

“Ik denk dat financieel advieskantoren, die vaak een sterke lokale positie hebben, bij uitstek in de gelegenheid zijn samen met andere plaatselijke leveranciers verbintenissen aan te gaan waardoor er in die lokale gemeenschap stimulansen komen voor verdere verduurzaming. Dit lokale element geeft vaak het vertrouwen dat bij veel consumenten nodig is om daadwerkelijk tot actie over te gaan.”

Katalysator

Veel consumenten willen best ‘iets’ doen, maar aarzelen omdat ze niet weten wie ze kunnen vertrouwen om de zaken uit te voeren. Juist plaatselijke partijen hebben vaak dit vertrouwen wel. Door ook verduurzaming te adviseren, ontstaat er een ‘totaaladviseur’ die klanten ontzorgt bij alle financiële zaken. Voor financieel advieskantoren biedt dit een uitgelezen kans om de katalysator voor deze ontwikkeling te zijn.”

Gratis te downloaden

  • –Voorbeeld duurzaamheidsprofiel: www.duurzaamheidsprofiel.nl/
  • –Interview DFO met adviseurs in zake duurzaamheid: www.dfobv.nl/product/rapport-duurzaamheid/
  • – Overzicht duurzaamheid, Florius: www.florius.nl/duurzaam-wonen
  • –E-book ‘Aan de slag met actief klantbeheer’, Faster Forward: https://www.fasterforward.nl/whitepaper/aan-de-slag-actief-klantbeheer-financieel-advieskantoor/

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Dit zijn de 17 genomineerden voor de VVP Advies Award 2024

Dit zijn de 17 genomineerden voor de VVP Advies Award 2024

De jury van de VVP Advies Award 2024 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

"Door artificiële intelligentie (AI) verschuift de focus van polis- en administratiegerichte taken naar dienstverlening en ontzorging." Dat is een van de ontwikkelingen...

ABN Amro: "Huizenprijzen stijgen naar verwachting met zes procent in 2024"

ABN Amro: "Huizenprijzen stijgen naar verwachting met zes procent in 2024"

Doordat de vooruitzichten op de huizenmarkt voor het tweede kwartaal op rij verbeteren, stelt ABN Amro haar prijsraming in de nieuwste editie van de Woningmarktmonitor...

Fast én slow service

Fast én slow service

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark...

Bewustwording is de essentie

Bewustwording is de essentie

(Rubriek 'Duurzaam advies in praktijk', VVP 2-2024) “Duurzaamheid is een onderwerp waar we inmiddels niet meer omheen kunnen en waar we bij Geerts op verschillende...

De meerwaarde van minder

De meerwaarde van minder

(Paul Burger, AnsvarIdéa/Ideële Verzekeringen, in Ken je vak! VVP 2-2024) Bo-rent, SnappCar, Greenwheels, Airbnb, Peerby (huren bij je buren), het...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund heeft een investering gedaan in Laka. Laka, opgericht in 2017 in Londen, is een mobiliteitsinsurtech, die inmiddels actief is in  meerdere...

Verduurzaming bedrijven op lager pitje

Verduurzaming bedrijven op lager pitje

De verduurzaming onder Nederlandse bedrijven blijkt, na een versnelling in 2023, te stagneren in 2024. Deze stagnatie wordt bij ondernemers vooral veroorzaakt door...

Financiële dienstverleners in transitietijd (6): Karin Bos

Financiële dienstverleners in transitietijd (6): Karin Bos

Karin Bos, sinds 2022 verantwoordelijk voor Schade & Inkomen bij Achmea, staat centraal in de zesde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële...