Duurzame drager, lekker praktisch

Christel

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 2-2024) Kifid oordeelde recent in twee uitspraken dat de (gewijzigde) voorwaarden van een verzekering niet van toepassing waren. Klanten hadden de voorwaarden niet op een duurzame drager ontvangen, maar via een link. Is dit nieuw(s)?

Niet echt. Er is namelijk al een arrest van het Hof van Justitie van 5 juli 2012 waarin staat dat ter bescherming van klanten bij aanschaf van een product de voorwaarden op papier dan wel op een duurzame drager moeten worden verstrekt. Dit geldt ook voor financiële producten. In het arrest staat dat het aanbieden van de informatie via een hyperlink niet kan begrepen worden als het ‘ontvangen’ van informatie. De klant moet zelf de hyperlink aanklikken om de benodigde informatie te krijgen. In de praktijk is er dus geen sprake van ‘verstrekking’ van informatie door de aanbieder en ook niet van ‘ontvangen’ van informatie door de klant. En dat is in strijd met de Europese regels met betrekking tot consumentenbescherming.

Wat is een duurzame drager dan precies? Daarover heeft het Hof aangegeven dat de drager dezelfde waarborgen moeten bieden als in het geval van een papieren drager. Deze wordt pas als duurzaam beschouwd indien hij waarborgt dat de informatie ongewijzigd wordt weergegeven gedurende een passende termijn.

Ontoereikend

Oké, maar stel dat een klant een verzekeringspakket afsluit. Opstal, inboedel, aansprakelijkheid, rechtsbijstand en auto. De klant ontvangt de polis digitaal. In deze polis staat per onderdeel een link naar de betreffende voorwaarden. Lekker duidelijk en overzichtelijk, maar het voldoet niet. Of de klant heeft een digitale polismap waarin alle polissen inclusief de voorwaarden zijn opgeslagen door de aanbieder. Handig, maar ontoereikend. De voorwaarden achter die link of in de polismap kunnen namelijk zijn aangepast, zonder dat de klant hier weet van heeft.

‘Klant adviseren voorwaarden te downloaden en zelf op te slaan is goede optie’

Dit geldt ook voor de precontractuele informatie die een klant, voorafgaand aan de dienstverlening, van een adviseur moet ontvangen. Het verwijzen naar de website of een link in de e-mailhandtekening voldoet niet. De kans dat een klant daadwerkelijk op de link klikt om het document te lezen is niet heel groot. Lezen ze het document dan wel als u een pdf stuurt? Waarschijnlijk ook niet. Maar dan heeft u wel voldaan aan uw verplichting om de informatie tijdig, op een duurzame drager aan de klant te verstrekken. Door de e-mail inclusief de bijlagen in het klantdossier op te slaan, is dit aantoonbaar. Als u vaker via datzelfde e-mailadres met de klant correspondeert, is het aannemelijk dat de klant de informatie heeft ontvangen. U kunt eventueel om een ontvangstbevestiging vragen. Dus, alle voorwaarden in pdf-vorm als bijlage bij de polis doen? Daar lijkt het op. Klanten krijgen echter al zoveel informatie en overzichtelijk is het niet. Het laatste woord is hier nog niet over gezegd. In het begeleidend schrijven de klant adviseren de voorwaarden te downloaden en zelf op te slaan is een goede optie. Helaas heb ik geen (andere) duurzame oplossing voor u.

Bron: uitspraak HvJ: ECLI:EU:C:2012:419 5 juli 2012, Kifid-uitspraken 2024-0125 en 2023-0988.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Heeft erfgenaam recht van inzage hypotheek overledene?

Heeft erfgenaam recht van inzage hypotheek overledene?

HYPOTHEKEN – De broer van de overleden zus verzoekt de bank informatie te verstrekken over twee hypothecaire geldleningen van zijn zus. De bank weigert deze...

Verhuizen is niet blijven wonen waar je woont

Verhuizen is niet blijven wonen waar je woont

HYPOTHEKEN – De zeer op leeftijd zijnde consument ziet de uitkeringen van zijn lijfrenteverzekeringen eindigen en voorziet dat zijn besteedbaar inkomen te...

Hoedanigheid of doel?

Hoedanigheid of doel?

HYPOTHEKEN – Een consument koopt als particulier een bedrijfspand. In het kader van de financiering van dit pand heeft de consument een klacht over de financieel...

Doelgroep uitzendregeling eigen woning verruimd

Doelgroep uitzendregeling eigen woning verruimd

(Lindenhaeghe in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Het kan altijd voorkomen dat een werknemer tijdelijk in het buitenland gaat werken en een eigen woning achterlaat....

Alsnog startersvrijstelling of lage tarief door bezwaar

Alsnog startersvrijstelling of lage tarief door bezwaar

(Lindenhaeghe in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Vanaf 2021 kunnen woningkopers die jonger dan 35 jaar zijn, gebruikmaken van de startersvrijstelling op overdrachtsbelasting....

Je product is klantbeleving

Je product is klantbeleving

(Sonja Stalfoort van PuurKlant in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Door de huidige technologie en de transparantie van het internet en social media, zijn er...

Te druk voor duurzaamheid?

Te druk voor duurzaamheid?

(Björn Jalving van Turien & Co. in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Hoe krijg ik meer gedaan op het gebied van duurzaamheid? Helaas heb ik de achtste...

Wartaal – verzekeringstaal

Wartaal – verzekeringstaal

(Mieke Dadema van Soepel.org in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Net als jullie allemaal moet ook ik mijn Wft-diploma’s op orde houden. Een paar jaar geleden...

Ga voor de relatie

Ga voor de relatie

(Jelle Bartels van Next Step Factory in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Een adviseur verslaan op prijs en aanbod is redelijk gemakkelijk. Maar een adviseur...

Klantbelang centraal

Klantbelang centraal

(Christel van Bommel-Versluijs, Compliance Adviseur, in VVP 5) Het zou toch volkomen logisch moeten zijn dat je het belang van de klant centraal zet in de bedrijfsvoering?...