Duurzamer en efficiënter

(Björn Jalving, Turien & Co,, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) In de media wordt regelmatig gediscussieerd over het beleggingsbeleid van verzekeraars. En ook de uitkomsten van de Eerlijke Verzekeringswijzer worden met enige regelmaat belicht. Veel minder vaak wordt er gesproken over wie, wat en hoe we verzekeren. Niet alleen duurzame beleggingen maken een verzekeraar duurzaam, maar ook de verzekeringen zelf dragen bij aan duurzaamheid.
Bij duurzame verzekeringen denkt u waarschijnlijk aan dekking voor zonnepanelen, elektrische auto’s of duurzaam schadeherstel. Dit valt inderdaad onder de definitie. Er is echter een extra dimen sie die samenwerking binnen de sector vereist. Zonder samenwerking worden adviseurs en klanten overspoeld met vragenlijsten.
Waarom is samenwerking nodig? Omdat de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) eraan komt. De CSRD vereist dat grote bedrijven transparant zijn over hun invloed op mens, milieu en maat-schappij. Ze moeten de risico’s en kansen die hieruit voortvloeien identifi ceren en uitleggen hoe ze deze risico’s beheersen. Dit alles moet worden samengevat in een rapport dat duidelijke informatie biedt aan hun stakeholders.
‘Uitdagingen van de CSRD omzetten in kansen’
40 verschillende antwoorden!
Voor verzekeraars valt deze duurzaamheidsimpact uiteen in drie onderdelen: beleggingen, eigen bedrijfsvoering en de verzekeringsportefeuille. Vooral de rapportageverplichting over de verzekeringsportefeuille zal ervoor zorgen dat verzekeraars meer informatie nodig hebben over wat zij verzekeren. Wat is bijvoorbeeld de CO2-uitstoot van een auto of een pand?
Begin dit jaar heeft het Innovatieplatform van het Verbond van Verzekeraars, waar ik vanuit Ansvar lid van ben, bij vier verzekeraars uitgevraagd wat de hoeveelheid CO2-uitstoot is voor tien auto’s. Dit leidde tot 40 verschillende antwoorden! Dit kunnen we aan onze klanten niet uit leggen. Waarom stoot dezelfde auto volgens de ene verzekeraar meer uit dan bij de andere? En dan te bedenken dat CO2-uitstoot slechts één van de meetpunten is. We moeten er voor waken dat we adviseurs en klanten gaan overspoelen met vragenlijsten of allemaal afzonderlijk andere data gaan inkopen. Waardoor er een onoverzichtelijke brij aan scores ontstaat die niet met elkaar zijn te vergelijken.
Ik ben dan ook blij dat het Verbond van Verzekeraars, net als de Nederlandse Vereniging van Banken, dit in projectverband gaat oppakken voor onze sector. Het Verbond van is voornemens om een gezamenlijke rapportagestandaard te ontwikkelen. Die voorkomt dat iedere verzekeraar dit afzonderlijk moet doen. Een gezamenlijke aanpak is efficiënter voor zowel klanten,adviseurs als verzekeraars. Bovendien maakt het verzekeraars beter vergelijkbaar! Met een gezamenlijke aanpak en heldere communicatie kunnen we de uitdagingen van de CSRD omzetten in kansen. Laten we trots zijn op de stappen die we zetten richting een duurzamere toekomst voor de verzekeringsbranche.
Reactie toevoegen
Meer over
Winnaars VVP Advies Awards 2025: Boidin, De Goede, PMP en Gewoon bij Saskia
De vier winnaars van de VVP Advies Awards 2025 zijn: Gewoon bij Saskia (categorie Starters), PMP Duurzaam Verzekeren (Categorie Kleine kantoren), De Goede Financieel...
Verbond voltooit eerste ESG-standaarden
Het Verbond van Verzekeraars heeft de eerste fase voor de ontwikkeling van ESG-rapportagestandaarden voor verzekeraars afgerond. Daarmee zet de sector een belangrijke...
Grande Finale Advies Award 2025 in beeld
Bekijk de video-impressie van Jeffrey Korte van de Grande Finale van de VVP Advies Award 2025 in de Rijkskwekerij te Baarn, de meest duurzame eventlocatie van Nederland. [object...
Turien & Co. geeft volmacht aan Loxxo
Turien & Co. is toegetreden tot de risicodragers van Loxxo. Door deze samenwerking kunnen fleetowners,leasemaatschappijen en adviseurs nu ook hun high-end...
VVP Ondernemersdag kennissessie Avéro Achmea: duurzaamheid loont
Duurzaamheid loont, zo blijkt uit de praktijk. Er zijn veel uitdagingen. Ga het gesprek aan met partners én klanten om tot verzekerbare oplossingen te komen....
Sterke pitches twaalf genomineerden Advies Award in beeld
De twaalf genomineerden van de VVP Advies Award 2025 gaven op 24 september bij gastheer BHB Dullemond een pitch van maximaal vier minuten over hun adviesonderneming....
WIFS publiceert Top 50 Women in Sustainable Finance 2025
Tijdens een feestelijke bijeenkomst bij a.s.r. in Utrecht presenteerde WIFS dinsdag de Top 50 Women in Sustainable Finance 2025: vijftig vrouwelijke leiders die...
Innovatie volgt de samenleving
(Uit katern Innovatieve Producten in VVP 3-2025) De samenleving ontwikkelt zich op allerlei vlakken en het kan niet anders of productontwikkeling en dienstverlening...
(Paul Burger, Ansvar/Turien & Co., in Ken je vak! VVP 3-2025) De kassière vroeg me of het biologische of normale bananen waren en sloeg vervolgens de...
(Richard Meinders, SVC Groep en lid VVP Ondernemerspanel, in VVP-special Business Support 2025) Ontwikkel een duidelijke visie en koppel hier strategische doelen...










