E-scooters van Mallorca naar Nederland

STAR motors

(Partner in Kennis door de Vereende) Het is allemaal begonnen op Mallorca. Patrick de Wit is eigenaar van zeventien horecagelegenheden op Mallorca. Het pand naast één van zijn horecagelegenheden stond leeg. Om te voorkomen dat daar een andere zaak zou komen, heeft Patrick het pand gekocht. Vanuit zijn horecagelegenheden liet hij externe partijen activiteiten aanbieden, zoals het verhuren van jetski’s of quads.

Vaak kregen deze voertuigen na verloop van tijd allerlei mankementen, waardoor de klantbeleving niet optimaal was. Om de klanten een goede service te kunnen bieden, besloot Patrick dit anders aan te pakken. Hij kocht zich in bij de Spyder Rent Group (SRG) door een derde van alle aandelen en dus de franchisenemers over te nemen. Het fraaie en stoere design van de voertuigen van SRG, alsmede dat deze veelal elektrisch waren en de franchisestijl, maakte het geheel bijzonder interessant. Het kantoor voor de verhuur werd gevestigd in het leegstaande pand. Zo kon hij in zijn horecagelegenheden de klanten kwalitatief goede activiteiten aanbieden, met het verhuren van elektrische fietsen, e-scooters, quads en motoren. Dit zorgde ervoor dat horecagelegenheden die groepsevenementen aanboden al snel zeventig procent meer omzet genereerden.

Naar Nederland

Vanwege dit succes heeft Patrick samen met Robin Cats in januari 2018 de overstap naar Nederland gemaakt. Met 25 e-scooters zijn ze langs potentiële klanten gegaan om te polsen of er interesse was. Dat begin was natuurlijk lastig, ook omdat ze nog geen fysieke winkel hadden. Uit marktonderzoek bleek dat de franchiseformule die in Spanje werkte, in Nederland een andere aanpak nodig had. In Nederland willen ondernemers zich nu eenmaal minder snel aan een merk binden. Daarom heeft SRG de formule aangepast. Om de formule aan te kunnen passen, hebben ze de eerst de eigenaar van SRG uitgekocht. En hebben ze Spyder Rent Group Nederland opgericht. Sindsdien is de organisatie snel gegroeid.

De markt

SRG benadert de markt op vier manieren: - Eventorganisaties zijn altijd opzoek naar uitbreiding van hun aanbod. Het assortiment van SRG is dan een mooie aanvulling. De producten zijn allemaal bijzonder en aansprekend. - SRG werkt al samen met Roompot, Center Parcs, Landal Green Parcs en is in gesprek met Droomparken. Via verschillende samenwerkingsmodellen verhuurt en verkoopt SRG de voertuigen aan de huurders van het park. - Dealers in Nederland zijn minder geneigd dan in Spanje om zich te verbinden aan één merk. Maar veel dealers zijn wel geïnteresseerd in een exclusief recht om voor een bepaalde regio de voertuigen van SRG te mogen verhuren en verkopen. Naar eigen zeggen is SRG onbetwiste marktleider op het gebied van verkoop van elektrische scooters.

Er rijden er nu bijna negenhonderd rond in Nederland. - Nu heeft SRG winkels in Zandvoort en Hoek van Holland. Deze zijn vooral gericht op de verhuur. In de gedachte van Apple wil SRG flagstores openen In de grote steden. Deze zogenoemde Smart Mobility Centers worden onder de merknaam Spyder Wheelz uitgerold.

Verzekeringen

Na een uitgebreide online zoektocht naar een assurantieadviseur die bij het totale pakket kon ondersteunen, kwam SRG uit bij Bokhorst Verzekeringen. Han van Hemert, verzekeringsadviseur bij Bokhorst Verzekeringen: “Wij zijn gespecialiseerd in bijzondere risico’s. We hebben al veel bijzondere voertuigen verzekerd, dus we kijken niet op van de voertuigen van SRG. Het verhuren van scooters is lastig bij reguliere verzekeraars onder te brengen, maar daarvoor hebben we een goed contact met de Vereende. Ze proberen als het enigszins mogelijk is om een oplossing te bieden.” Kevin Broers, ook verzekeringsadviseur bij Bokhorst Verzekeringen, vult aan: “We weten inmiddels precies wat zij nodig hebben om tot een offerte te komen. Vanwege het maatwerkgehalte wordt soms meer informatie gevraagd dan bij andere verzekeraars.”

Bijzonder risico

“De Vereende is een verzekeraar voor bijzondere risico’s. We kijken vooral naar de mogelijkheden en niet naar de onmogelijkheden. We gaan in op de specifieke situatie en kunnen dan een maatwerkofferte opstellen. Met onze ervaring op dit gebied, kunnen we goed de risico’s inschatten”, vertelt Herman Keijzer, senior acceptant bij de Vereende. “We zijn een intermediaire organisatie waardoor we geen contact met de eindklant hebben, maar alleen met de assurantieadviseur. Het contact met Bokhorst is goed. We weten ondertussen goed wat we aan elkaar hebben.”

Belangrijk voor de winstgevendheid van SRG en de hoogte van de verzekeringspremies is het schadeverloop bij de verhuur van scooters. SRG heeft dit goed onder controle. Om te beginnen ontvangen de klanten een korte training. Het is geen ingewikkeld product, maar SRG wil graag zeker weten dat de klanten het product op een veilige manier gebruiken. En dat zorgt dan ook voor minder schade. Door een helder contract en de gevraagde borg worden klanten zich ook meer bewust van eventuele gevolgen bij schades. Daarnaast worden de scooters verhuurd op vakantieparken en bij evenementenorganisaties. Deze zijn gelegen buiten grote steden waardoor de verkeerssituaties meestal overzichtelijk zijn. De scooters kunnen bovendien niet sneller rijden dan 25 km/u. Doordat de scooters elektrisch zijn, zijn er weinig bewegende onderdelen. De kast is van staal in plaats van plastic bij benzinescooters. Er kan dus ook weinig aan kapot. Als de scooters vallen, is er meestal lakschade of zijn de spiegels kapot. Dit repareert SRG allemaal zelf. Het model scooter wordt specifiek aan de wensen van de SRG aangepast, om deze nog robuuster en onderhoudsvriendelijker te maken, waardoor de kosten in de toekomst waarschijnlijk nog verder omlaag gaan.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Feit of fictie: eisen aansprakelijkheid sportsituaties hoger dan daarbuiten

Feit of fictie: eisen aansprakelijkheid sportsituaties hoger dan daarbuiten

Een groot gedeelte van de Nederlanders doet wel iets aan sport. Het risico dat daarbij ongelukken gebeuren waarbij lichamelijk letsel aan een ander wordt toegebracht...

Ingrid Visscher (de Vereende): momenteel meer behoefte aan vangnet

Ingrid Visscher (de Vereende): momenteel meer behoefte aan vangnet

De juiste vragen stellen, door durven vragen, echt en oprecht luisteren naar anderen, betrouwbaar te werk gaan, een koers uitzetten én vasthouden. Dat zijn...

Bij ‘eigen schuld’ is de solidariteit beduidend lager

Bij ‘eigen schuld’ is de solidariteit beduidend lager

Nederlanders zijn solidair met mensen die een hogere premie moeten betalen vanwege een hoger risico. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Vereende. Wel zijn...

De Vereende ziet intermediaire portefeuille fors groeien

De Vereende ziet intermediaire portefeuille fors groeien

De intermediaire portefeuille van de Vereende is vorig jaar met 42 procent fors gegroeid. Dit is grotendeels te verklaren door de premieverhogingen op 1 januari...

Feit of Fabel: op een privé terrein keert het Waarborgfonds nooit uit

Feit of Fabel: op een privé terrein keert het Waarborgfonds nooit uit

Om een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer met succes te kunnen indienen, gelden verschillende wettelijk voorwaarden. De belangrijkste daarvan zijn dat de schade...

Adviseur groeit in rol risicomanager

Adviseur groeit in rol risicomanager

Een derde van de bedrijven kreeg al eens met cybercrime te maken. Toch weet bijna de helft van de ondernemers niet hoe te handelen bij datagijzeling of een DDOS-aanval....