Een frisse blik op het adviesvak

Een frisse blik (openingsbeeld)

(Rubriek Nieuwkomers en doorstarters in VVP 01-2022). VVP start in 2022 met de nieuwe rubriek nieuwkomers (en dat kunnen uiteraard ook ervaringsdeskundigen zijn die een nieuwe start maken). Graag willen wij aandacht besteden aan bedrijven die (vrij) recent zijn gestart (ook al mogen ze ook ervaring hebben). Dit om hun visie op de markt te leren kennen en meer te weten over hun ondernemerschap. Bovendien willen we de vernieuwing/de andere kijk op adviseren, meer aan het woord laten, juist om te laten zien hoe aantrekkelijk onze bedrijfstak kan zijn. Dit keer In-Staet, WoonWens Hypotheken en Boereboom Adviesgroep.

 

Ruimte voor aandacht en expertise

“Onze overtuiging is dat in een markt waar consolidatie de boventoon voert er behoefte is aan een ander geluid. Grote partijen worden steeds groter en wij zien de aandacht voor klanten steeds meer afnemen. Tegelijkertijd worden de uitdagingen van onze klanten complexer waardoor specialisatie nodig is om van toegevoegde te zijn voor je klanten”, zeggen Jeffrey Heesen (38) en Randy Heijnen (46) van In-Staet, die kozen voor de niches bouw, vastgoed en VVE.

Zowel Heesen als Heijnen zijn afkomstig uit het Meeùs-huis waar ze allebei tien jaar hebben gewerkt. Heijnen was daar verantwoordelijk voor Vastgoed en VVE en Heesen voor de bouw. In 2019 bundelden ze hun krachten in het nieuwe bedrijf In-Staet. “Onze missie is om het beste adviesbedrijf te worden in de keten bouwkavel tot en met de exploitatie van een gebouw. Dit doen wij door het aantrekken van de beste mensen in de markt en door te investeren in IT-oplossingen. Daarnaast geloven wij in samenwerking en zijn we trots op onze partners van Bouwend Nederland en BouwGarant.”

Na de oprichting van In-Staet waren Marrie Bakker en Bram Piersma de eersten die bij In-Staet in dienst kwamen. Inmiddels hebben we 23 medewerkers en blijven wij uitbreiden. Gemiddeld iedere veertig dagen start er een nieuwe medewerker bij ons.”

“Wij geloven dat specialisatie goed is voor de klant. Klanten en collega’s bind je door toegevoegde waarde te leveren. Buiten dat is het ook veel leuker samenwerken. Wij snappen de wereld van onze klanten. Zij merken dat aan onze vraagstelling en adviesgerichte oplossingen.

Ook op het gebied van productontwikkeling merken wij dat verzekeraars het prettig vinden om met specialisten aan tafel te zitten. Dit heeft ertoe geleid dat wij een mooie productlijn hebben staan voor onze klanten.”

In-Staet heeft een strategisch partnership met Söderberg & Partners. “Zij hebben het mede mogelijk gemaakt dat wij snel en kwalitatief hebben kunnen groeien. Vanaf de oprichting zijn we al partner van hen.”

“Het bewaken van de cultuur zal de belangrijkste uitdaging voor ons zijn. Wij opereren als een familie waarbij iedereen zijn of haar steentje bijdraagt. Dit doen wij vanuit een platte organisatie waarbij iedereen zich betrokken voelt.”

Digitalisering en Fintech spelen een grote rol bij InStaet. ”Wat ons betreft kun je niet meer spreken van geloven in digitalisering maar is digitalisering gewoonweg niet meer weg te denken. Wij zijn een volledig klantgericht bedrijf en kijken daarom kritisch naar onze processen en proberen dagelijks (IT-)optimalisatie door te voeren die het voor de klant beter en makkelijker maakt.”

“Over vijf jaar willen wij de door de klanten, samenwerkingspartners en de markt erkende autoriteit zijn van de ons gekozen niches!”

 

Ingewikkelde puzzels zijn het leukst

“Veel klanten vinden het regelen van de hypotheek en alles wat daar bij komt kijken maar lastig. Ikzelf vind dat leuk werk. Mijn missie is dan ook om klanten volledig te ontzorgen zodat zij zich volledig kunnen richten op hun woning”, aldus Pieter Maclean, in 2021 gestart met WoonWens Hypotheken in Berkel & Rodenrijs.

Maclean was twintig jaar werkzaam bij een bank, onder meer als hypotheekadviseur en maatwerkspecialist. Vorig jaar ging hij, in de coronaperiode, van start als eenpitter. Hoe de toekomst er uit ziet, weet hij niet. Wel is er een wens om met zijn bedrijf te groeien, maar dan wel onder de voorwaarde dat je de juiste mensen vindt die dezelfde visie delen. Waarom gestart met een eigen bedrijf?

“De laatste jaren werd er meer en meer gewerkt met standaardoplossingen, ruimte voor lastige aanvragen die afwijken van het gangbare beleid was er niet meer. Bij grote geldverstrekkers zijn 0900-nummers en afdelingen die niet met elkaar communiceren sche ring en inslag. Er wordt te veel gewerkt vanuit het belang van de interne werkprocessen en niet meer in het belang van de klant. Dat wilde ik anders doen: één aanspreekpunt, rechtstreeks en persoonlijk contact. Net even dat stapje meer doen. Dat is wat ik leuk vind, ook als het lastig wordt. Juist dan is de toegevoegde waarde duidelijk zichtbaar.”

Maclean heeft als eenpitter wel diverse mensen om zich heen waar hij naar tevredenheid mee samenwerkt, zoals op het gebied van AOV. “Je kunt niet in alles goed zijn en dat moet je volgens mij ook niet willen. Ik richt me niet specifiek op een nichemarkt, maar ik merk wel dat ik door veel ondernemers en zelfstandigen word gevonden. Het bepalen van een zakelijk inkomen is vaak een wezenlijk onderdeel van het hypotheekproces.

Doordat ik dit zelf doe, kan ik een redelijk goede inschatting maken van de haalbaarheid van de hypotheek. Als het complex wordt, gaat mijn hart sneller kloppen en doe ik er alles aan om de puzzel op te lossen. Dat voelt niet als werk, maar dan los je puzzels op waar je ook nog voor betaald wordt.”

Uitdagingen voor de toekomst zijn er voor Maclean zeker. “Hoe ver ga je bijvoorbeeld in je adviezen met het overbieden op de huidige markt. Hoe reëel zijn de prijzen tegenwoordig nog, ook al staat de rente laag? Wat is verstandig met het oog op een onbekende toekomst?”

Volgens Maclean is wat hij doet niet heel vernieuwend. “Maar juist het makkelijk bereikbaar zijn, je afspraken nakomen, eerlijk zijn – ook als de boodschap vervelend is – lijkt tegenwoordig al bijzonder te zijn. Vernieuwend is niet het toverwoord, wel helder, duidelijk en eerlijk zijn. Dit zijn in mijn ogen basisprincipes om een betrouwbare sparringpartner voor je klanten te kunnen zijn.”

Volgens Maclean kunnen er met betrekking tot wet- en regelgeving nog wel stappen gemaakt worden. “Niet zozeer in de verschillende regelingen, maar wel in duidelijkheid en langetermijnbeleid. Denk aan het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek. Een lange termijnplanning zou wenselijk zijn zodat het advies dat je gegeven hebt, aansluit en niet binnen een paar jaar al weer verouderd is.”

Een nadrukkelijke wens van Maclean is meer ruimte bij geldverstrekkers voor ‘menselijk’ contact. “Mensen die met eigen ogen kijken naar het hele dossier en niet alleen naar de regels. Medewerkers die denken in mogelijkheden en niet in uitsluitingen. Bij de ene geldverstrekker is er uiteraard meer mogelijk dan bij de ander.”

Opvallend noemt Maclean de grote diversiteit aan kantoren in advieskwaliteit. “In het land der blinden is éénoog koning. Soms zie ik wel eens adviezen van andere kantoren en dan schrik ik van de kwaliteit. Soms word je ook aangenaam verrast en zie je goed uitgewerkte adviezen die hout snijden en ook leesbaar zijn voor de klant. Kortom, het varieert enorm per kantoor en per persoon.”

Maclean hoopt dat WoonWens Hypotheken over vijf jaar bekend is in de omgeving Rotterdam als specialist voor hypotheken van ondernemers en als specialist voor complexe aanvragen. “Daarnaast hoop ik met meerdere collega’s veel klanten te helpen hun WoonWens te realiseren.”

 

Volop ruimte voor specialisatie

“Een polis afsluiten is simpel, maar goed verzekerd zijn is iets heel anders”, aldus Dick Boereboom, van Boereboom Adviesgroep. Na 22 jaar gewerkt te hebben voor de grootste intermediair van Nederland, ging hij op 1 april 2021 van start met zijn eigen advieskantoor.

Dick Boereboom (48) woont met zijn aanstaande vrouw Irene en hun kinderen Collin (14) en Jessie (15) zeer tevreden in Den Haag. Ooit was hij betaald voetballer bij de plaatselijke trots van Den Haag. Daarna ging hij werken bij een belastingadvieskantoor. “Na vier jaar wilde ik een meer commerciële kant op en vond ik als hypotheekadviseur mijn weg bij Kamerbeek Nieboer, een rechtsvoorganger van Meeùs Group. Tien jaar lang, heb ik dit met veel plezier gedaan. Vervolgens ben ik in 2009 intern overgestapt naar de afdeling zakelijke verzekeringen. De affiniteit met de horeca was en is er en ik ging mij dan ook richten op de nichemarkt Horeca en Leisure. Daarnaast ben ik sinds 2008 Trainer Coach en ben ik in het bezit van het UEFA A diploma.”

Hoewel Boereboom terugkijkt op een mooie tijd, begon het na de overname van Meeùs door Aon in 2018 te knagen. “Er kleven nu eenmaal nadelen aan grote ondernemingen en die zijn gaan botsen met mijn visie over het geven van een goed advies. Een eigen financieel adviesbureau voor particulieren en ondernemers opstarten was dan ook een logische vervolgstap na ruim 22 jaar gewerkt te hebben voor de grootste intermediair van Nederland en op 1 april 2021 was het dan ook zover: Boereboom Adviesgroep onderdeel van EVR, was geboren.

Boereboom Adviesgroep wil een toegevoegde waarde zijn voor relaties. “Relaties zoeken een adviseur met persoonlijk contact, die goed bereikbaar is en snel handelt. Ontzorgen en inzicht geven in de risico’s en in de verzekeringen, zodat een relatie weet wat hij krijgt, waar hij op kan vertrouwen en waar hij voor betaalt. Omdat ik mij heb gespecialiseerd in de horeca ben ik volwaardig gesprekspartner van horecaondernemers. Ik heb kennis van de markt, ken de marktontwikkelingen en weet welke producten er op de markt zijn. Van bestaande relaties krijg ik uitstekende referenties, dat zorgt voor groei.”

Boereboom Adviesgroep maakt onderdeel uit van het Haagse EvR (Eijgendaal & van Romondt). “Dat heeft ook voordelen. Hierdoor kan ik, naast het sparren met specialisten, ook gebruik maken van de distributiekanalen provinciaal, volmacht en beurs. Daarnaast heb ik de beschikking over een eigen schadeafdeling en heb ik toegang tot een team van administratieve ondersteuning tot en met de marketinginzet.”

Boereboom hecht veel waarde aan persoonlijk contact en langdurige relaties. “Eerlijkheid, betrouwbaarheid, kennis en ervaring zijn voor mij van groot belang. Ik word graag uitgedaagd. Als Trainer Coach stel ik me graag uitdagende doelen en probeer deze altijd weer te verleggen. Ook in mijn dagelijkse werkzaamheden als adviseur zie ik het als een uitdaging om op een eerlijke manier voor relaties de risico’s op de best mogelijke manier af te dekken en hen te ondersteunen bij preventie en het maken van analyses. Specialiseren helpt hierbij enorm. Dat draagt ertoe bij dat mijn netwerk enorm is gegroeid.”

“Ik hoop dat veel adviseurs er net zoals ik over denken. De grote intermediairs zoeken het steeds meer in hapklare brokken en schuiven de moeilijke dossiers van zich weg. Juist hierdoor zijn er meer dan genoeg mogelijkheden voor adviseurs die mensen en bedrijven persoonlijk ondersteunen met maatwerk. Voor adviseurs die zich op nichemarkten richten, is er toekomst. Voor de generalisten onder de advieskantoren zal het alleen maar lastiger worden.”

Boereboom gaat uiteraard met de tijd mee en maakt gebruik van digitale aanvraagformulieren en polismappen. “Er zijn genoeg uitdagingen. Denk alleen al aan hoe de horeca is getroffen door de coronacrisis.”

De ambitie van Boereboom is om binnen twee jaar een succesvol en stabiel bedrijf neer te zetten “waar mijn relaties een eerlijk advies krijgen wat ze wel en niet moet verzekeren, inzicht hebben in de risico’s die ze lopen en de producten die ze eventueel aanschaffen. Als persoonlijk adviseur sta je dicht bij de klant en kun je snel schakelen. Dat maakt het adviesvak bijzonder.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Een frisse blik op het adviesvak: Askanj@

Een frisse blik op het adviesvak: Askanj@

(Uit VVP 4-2022) In de rubriek Nieuwkomers (en dat kunnen ook ervaringsdeskundigen zijn die een nieuwe start maken) besteedt VVP aandacht aan adviesbedrijven die...

Een frisse blik op het adviesvak

Een frisse blik op het adviesvak

(Uit VVP 3-2022) In de rubriek Nieuwkomers en Doorstarters besteedt VVP aandacht aan adviesbedrijven die (vrij) recent zijn gestart. Dit om hun visie op de markt...

Een frisse blik op het adviesvak

Een frisse blik op het adviesvak

In de rubriek nieuwkomers (en dat kunnen ook ervaringsdeskundigen zijn die een nieuwe start maken) besteedt VVP aandacht aan adviesbedrijven die (vrij) recent...