Een ongelukkig huwelijk
(Richard Joustra, MoneyView, in VVP 5-6 2024) Het wordt tijd dat voor de reisverzekering de uitzonderingspositie wordt aangepast en dat zij gewoon net als andere particuliere schadeverzekeringen belast wordt met 21 procent. Dat vergt een wetswijziging, maar scheelt een hoop werk, levert de staatskas ook nog iets meer op en schept vooral duidelijkheid.
Er zijn twee zekerheden in het leven: de dood en belastingen, aldus Benjamin Franklin, één van de founding fathers van de Verenigde Staten. In Nederland wordt sinds de jaren ‘70 van de vorige eeuw assurantiebelasting op verzekeringen geheven en dit levert de Nederlandse staat tegenwoordig ruim 3,5 miljard euro per jaar op.
Reisverzekeringen nemen als het gaat om assurantiebelasting een bijzondere positie in, omdat ze veelal zijn opgebouwd uit meerdere verzekeringen of dekkingen. Daardoor kunnen ze belaste (bijvoorbeeld automobilistenhulp) en vrijgestelde (zoals bagage) onderdelen bevatten. Om het nog complexer te maken zijn er daarnaast dekkingen met een gemengd karakter die zowel belaste als vrijgestelde onderdelen bevatten. Denk aan een dekking voor wintersport, waarbij de sportuitrusting niet belast is maar de vergoeding voor ongebruikte skipassen en -lessen door ziekte of ongeval wel. De overheid (lees: de Belastingdienst) vond het nodig om die dekkingen met een gemengd karakter, zoals de wintersportdekking, sinds april 2012 te belasten met forfaitaire bedragen. Voor die tijd waren deze dekkingen nog onbelast. In de circulaire (REIS-L 2011/ 04), die op 28 november 2011 is verspreid onder reisverzekeraars die zijn aangesloten bij het Verbond, is de zienswijze op de heffing van assurantiebelasting over reisverzekeringen van de Belastingdienst beschreven. Hierin staat letterlijk: “Het staat iedere maatschappij vrij zich al dan niet (geheel) aan de regeling te conformeren per 1 april 2012.”
Willekeurig
En dat blijkt! In het MoneyView Special Item Reisen Caravanverzekeringen van april (Special Item nr. 166) toonden we aan dat de huidige methodes die worden gebruikt om de assurantiebelasting op reisverzekeringen te bepalen nogal uiteenlopen en (onbedoeld) willekeurig uitpakken. De verschillen zijn niet uit te leggen en totaal niet transparant. En als verzekeraars al niet verklaren dat de afdracht van de assurantiebelasting conform de wettelijke regeling is, dan is zij toch zeker wel in lijn met de afspraken die hierover zijn gemaakt met de Belastingdienst. Echter, soms weten ze zelf niet eens hoe het zit: “Het is lastig uit te leggen”. Zo lastig zelfs dat een aantal verzekeraars aan de consument geen zichtbare assurantiebelasting in rekening brengt, maar achteraf op basis van de verhouding tussen belaste en onbelaste premie zijn deel afdraagt. Op de websites van verzekeraars staat geregeld bij de reisverzekeringen dat de getoonde premies inclusief assurantiebelasting zijn, maar hoeveel dat dan precies is weten ze blijkbaar zelf niet eens. Of ze lopen er tegen aan dat de premiegrondslagen van de Belastingdienst niet goed zijn in te regelen in de softwaresystemen, waardoor ze (met toestemming) als alternatief gaan rekenen met een afwijkend percentage. En dus komen we soms assurantiepercentages tegen die uiteenlopen van 7,77 tot 13,65 procent, waarvan niemand weet hoe deze tot stand komen. Deze percentages blijven voor de consument overigens onbekend.
Grote uitdaging
MoneyView stelt zich tot doel om de vergelijkbaarheid en transparantie van financiële producten te vergroten. Voor schadeverzekeringen kan dat als het gaat om een premievergelijking prima met premies exclusief assurantiebelasting, behalve voor reisverzekeringen. Voor reisverzekeringen is het telkens weer een grote uitdaging om de producten van verschillende aanbieders vergelijkbaar te houden en de assurantiebelasting correct te berekenen. Vanwege de onderlinge verschillen in methodes voor het berekenen van assurantiebelasting en het gebrek aan transparantie op dit punt volstaat alleen een vergelijking inclusief assurantiebelasting.
Eigenlijk zouden reisverzekeringen een ander soort uitzonderingspositie moeten krijgen. Namelijk door ze juist volledig te belasten met assurantiebelasting. Want laten we eerlijk zijn: waarom is mijn kleding thuis met 21 procent belast op de inboedelverzekering, maar onbelast als ik ze in mijn koffer mee op reis neem omdat de bagagedekking dan als ‘transportverzekering’ is aan te merken? Een reisverzekering is nou niet bepaald de duurste verzekering en bij de assurantiebelasting die er mee is gemoeid is, gaat het echt om peanuts. Bij de forfaitaire bedragen van de Belastingdienst gaat het bij de doorlopende reisverzekeringen voor de wintersportdekking bijvoorbeeld om 2,52 euro op jaarbasis voor één persoon, om nog maar te zwijgen over de kortlopende reisverzekering waar het per dag gaat om 1/360 deel van die 2,52 euro. Ik hoor u denken: ‘waar gaat dit over?’ Bedenk dan dat het vervolgens gaat om 21 procent over deze bedragen. Dus in het geval van een wintersportdekking op een kortlopende reisverzekering wordt er aan assurantiebelasting 0,00147 euro per dag voor één persoon in rekening gebracht.
‘Over reisverzekeringen zou gewoon 21 procent assurantiebelasting moeten worden geheven’
Er zijn twee zekerheden in het leven: de dood en belastingen, ‘behalve die op reisverzekeringen’ zou ik daar aan willen toevoegen zolang de huidige systematiek blijft bestaan.
Richard Joustra is Productspecialist Variaverzekeringen bij MoneyView.
Reactie toevoegen
(Column Martin Koot, MoneyView, in VVP 1-2025) Natuurlijk rukt AI op, het maakt ons werken in veel opzichten makkelijker. Ik ben een ambachtelijk schrijver, ‘mijn’...
Alleen dekking bij 'enkel moment van onbedachtzaamheid'
(Kifid-uitspraak GC 2025-0305) De consument is tijdens een reis met de auto in Turkije (met tussenstops) op enig moment haar handtas verloren, met daarin waardevolle...
Verhuur van caravan brengt risico’s met zich mee
Uit onderzoek van MoneyView blijkt dat slechts drie van de vijftien onderzochte caravanverzekeraars dekking bieden bij incidentele verhuur. MoneyView: "De drie verzekeraars...
Vakantie liep niet echt op de klippen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0281) Tijdens een autoreis door Canada hebben de consument en zijn gezin door bosbranden de geplande route door de Rocky Mountains met alle...
MoneyView: spaarrentes kelderen
De rentes bij de dagelijks opvraagbare spaarrekeningen (DOS) en de lange termijndeposito’s (LTD’s) met een korte looptijd hebben een duikvlucht genomen",...
(kifid-uitspraak GC 2025-0244) De consument heeft een beroep gedaan op zijn reisverzekering voor vergoeding van de schade door diefstal van bagage uit een door hem...
MoneyView geeft adviseurs inzicht in gebruik brondata geldverstrekkers
MoneyView geeft hypotheekadviseurs inzicht in welke geldverstrekkers het gebruik van brondata ondersteunen. “Hypotheekadviseurs hebben behoefte aan duidelijke,...
Sterke stijging kosten betalingsverkeer in 2025
De kosten voor betalingsverkeer bij de Nederlandse grootbanken zijn sinds begin 2025 opnieuw sterk gestegen. Klanten van ING, ABN Amro en Rabobank betalen hierdoor...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0193) De drie dochters van de consument hebben tijdens een vakantie in Marokko voedselvergiftiging opgelopen. Daarnaast hebben zij klachten...
Topicus heeft met terugwerkende kracht per 1 januari 2025 MoneyView overgenomen van eigenaren Jan Riemens en de directie van MoneyView. MoneyView blijft zelfstandig...