Een platform voor de gehele markt

ING DT

(Kennispartner ING Hypotheken in VVP-special Digitale Transformatie) Klanten en adviseurs ervaren in hun dagelijks leven steeds meer digitalisering en gemak. Jacques Schram (ING Hypotheken) en Leon van Vliet (Intersoftware Group) zien echter dat de digitalisering in onze sector niet snel gaat. Daarom investeren ING en Intersoftware in een platform dat digitalisering voor de hele markt beoogt en de efficiency voor alle partijen in de distributieketen, zoals adviessoftwarepartijen en financiele dienstverleners verhoogt. Hierdoor profiteren intermediairs, geldverstrekkers en hun klanten.

...

De keuze voor een hypotheek blijft voor de overgrote meerderheid van onze klanten een ingrijpende keuze, waarvoor zij advies vragen, maar zeker ook nodig hebben. Dat ziet ING voorlopig niet veranderen. Ervaringen in andere branches maken wel dat klanten steeds meer snelheid, digitalisering en gemak verwachten in de hele afhandeling daaromheen. Internet en devices zoals de mobiele telefoon of tablets vormen voor een groot deel van klanten en adviseurs de toegangspoort naar vele vormen van dienstverlening. Ook in onze sector zien wij veel kansrijke ideeën om het adviseur en klant veel makkelijker te maken. Toch hebben al die initiatieven de afgelopen jaren nog niet geleid tot heel ingrijpende verbeteringen van het hypotheek aanvraagproces. Persoonlijk advies blijft dus essentieel, maar adviseurs zullen hun dienstverlening moeten aanpassen aan de veranderende wensen van de klant.

Impasse

Leon (bestuurder Intersoftware Group en directeur FinData) ziet dat vooral veel kleine en middelgrote intermediairs hulp nodig hebben om stappen te kunnen zetten in deze digitale transformatie. Het goede nieuws is dat er in de intermediaire markt al veel partijen zijn met veelbelovende oplossingen. Veel van deze partijen hebben echter moeite om deze ideeën te laten groeien en te komen tot een duurzame oplossing. Dat komt enerzijds omdat de investeringen om een goed idee te laten groeien fors zijn en anderzijds is het voor nieuwe partijen zonder distributiekracht heel moeilijk om het intermediair te bereiken en voldoende licenties af te sluiten voor een gezond businessmodel.

Ook veel geldverstrekkers investeren flink op het gebied van digitalisering, zowel om de klantverwachting uiteindelijk waar te maken als om met digitalisering onderscheidend te zijn. Het provisieverbod belemmert verstrekkers echter om investeringsbudgetten naar de markt te brengen voor individuele procesverbeteringen, waardoor er uiteindelijk weinig verandering kan worden gerealiseerd.

Jacques (Manager Procesdesign en Innovatie ING Hypotheken): “Wij concluderen dat onze markt daarmee in een impasse zit. Klanten vragen in toenemende mate om snelheid en gemak. Adviseurs willen daarin best mee, maar hebben hulp nodig om de benodigde digitalisering te realiseren. Softwarepartijen kunnen oplossingen bieden, maar hebben vaak niet de investerings- of distributiekracht om die ideeën tot volwassenheid te brengen. En verstrekkers hebben de middelen wél, maar mogen die alleen onder strikte voorwaarden in de markt brengen.”

Platform als oplossing

Daarmee was het voor ING duidelijk dat een andere aanpak nodig was om tot verandering te komen waar de hele intermediaire markt van kan profiteren. Jacques: wij hebben gekeken naar andere branches waar traditionele distributiemodellen fors verbeterd zijn. En we zagen daarin één constante: in al die markten heeft een krachtig digitaal platform voor grote verandering gezorgd. Want of het nu Apple is in de mobiele sector, Amazon in de retail of Bol.com dichter bij huis, in alle gevallen zorgen ze ervoor dat aanbieders, adviseurs en klanten elkaar vinden en op een efficiënte manier zaken met elkaar kunnen doen, waardoor ze grote verbeteringen in snelheid en gemak hebben gebracht in hun respectievelijke markten. De conclusie is dat ook in onze sector een dergelijk platform een logische stap is uit de impasse die we hierboven schetsten.

Overname

Jacques: “Om deze visie te verwezenlijken heeft ING een meerderheidsbelang genomen in Intersoftware Group. Deze deelneming past in de strategie van ING; de ontwikkeling van een platform dat verder reikt dan de rol van traditionele banken”. Leon: “Voor Intersoftware is de investering van ING een unieke mogelijkheid om de eigen ambities te verwezenlijken, verder bouwend op het fundament van Adviesbox als marktleider in de intermediaire markt en FinData als hét platform voor rentes en voorwaarden”. ING beoogt met haar meerderheidsbelang langdurig te investeren in het intermedaire advieskanaal dat zeer belangrijk is voor ING en innovatie en efficiency in het distributiekanaal mogelijk te maken voor de gehele markt. Intersoftware blijft uiteraard een zelfstandig bedrijf dat volledig onafhankelijke advies- en bemiddelingssoftware blijft aanbieden. Ook blijft de onafhankelijkheid van het intermediaire advies, zoals bepaald in het provisieverbod, volledig gewaarborgd.

Ambitie

Leon: “Onze gezamenlijk ambitie is een marktbreed digitaal platform voor de hypotheeksector te realiseren dat aanbieders, afnemers en softwareleveranciers efficiënt bij elkaar brengt. Vanuit wet- en regelgeving realiseren we in de praktijk twee deelplatforms die volledig gescheiden van elkaar opereren.”

Jacques Schram en Leon van Vliet: ‘Marktbreed digitaal platform voor de hypotheeksector.’

Het validatieplatform FinData biedt hypotheek/geldverstrekkers de mogelijkheid hun producten, voorwaarden en acceptatiekader te ontsluiten naar alle adviessoftwarepakketten, zodat intermediairs in hun adviessoftware kunnen toetsen tegen welke voorwaarden en welke documenten een verstrekker een hypotheek wil verstrekken. Hierdoor kunnen intermediairs dus meteen de juiste aanvraag, compleet, bij de juiste verstrekker indienen. Voor hypotheekverstrekkers betekent dit een enorme verbetering van hun efficiency zodat zij zich kunnen richten op het verbeteren van hun proposities.

Het adviesplatform biedt toepassingen die intermediairs ondersteunen hun processen rondom advies en bemiddeling te versnellen en digitaliseren. Voorbeelden hiervan zijn zaken als rekentools en heel concreet een tool voor digitale identificatie. Deze componenten zullen we deels zelf bouwen, maar het platform biedt expliciet ook ruimte voor ontwikkeling door derden, juist omdat dat snelheid en innovatie stimuleert. Dit deelplatform wordt door Intersoftware ontwikkeld.

Samenwerking

De doelstelling van ING en Intersoftware is om met dit platform een grote bijdrage te leveren aan de digitalisering van de gehele sector, zodat adviseur, klant en hypotheekverstrekker hun tijd kunnen besteden aan wat echt belangrijk is: de keuze voor de best passende hypotheek voor de klant. Wij zoeken dan ook actief de samenwerking met geldverstrekkers, softwareleveranciers, intermediairs en HDN om dit doel te verwezenlijken.

Meer weten? Wij gaan graag met u in gesprek!

Jacques Schram is Manager Procesdesign en Innovatie ING Hypotheken en Leon van Vliet is Bestuurder Intersoftware Group en directeur FinData

Reactie toevoegen

 
Meer over
Duurzaamheidsprofiel: keuze voor transactie of voor opbouw relatie

Duurzaamheidsprofiel: keuze voor transactie of voor opbouw relatie

Elke adviseur kan voor de woning van een relatie gratis een overzicht van mogelijke duurzaamheidsmaatregelen downloaden. Het duurzaamheidsprofiel is een initiatief...

Intersoftware rolt online klantidentificatie verder uit

Intersoftware rolt online klantidentificatie verder uit

Intersoftware rolt de identificatieservice Validat verder uit. Validat is tot ten minste 1 juli 2020 gratis te gebruiken. ‘’Er werken op dit moment...

Webcam advies doen we niet

Webcam advies doen we niet

(Door Dennis Friskes, Emerald Financiële Diensten) Let erop dat het persoonlijke contact met de klant niet verloren gaat in de zoektocht naar digitalisering...

Op afstand klant identificeren bij hypotheekaanvraag

Op afstand klant identificeren bij hypotheekaanvraag

Binnenkort kunnen klanten van een hypotheekadviseur zich op een eenvoudige en betrouwbare manier online identificeren wanneer hun adviseur daar om vraagt. Op 9 maart...

Kleinere bedrijven minder gedigitaliseerd

Kleinere bedrijven minder gedigitaliseerd

Eén op de drie (32 procent) Nederlandse bedrijven zegt de bedrijfsvoering in hoge mate of bijna volledig gedigitaliseerd te hebben. Daarentegen geeft 36 procent...

Digitale transformatie vraagt om frisse blik

Digitale transformatie vraagt om frisse blik

Marco Gregoor laat op zijn smartphone een berichtje zien dat hij ontving van de fabrikant van zijn auto: de accuspanning is laag. “Dat is de digitale transformatie...

2020: Trek je netwerkschoenen aan!

2020: Trek je netwerkschoenen aan!

(Door Harold Mahadew, Verbond van Verzekeraars) Blijf bij de start van dit nieuwe decennium niet hangen in de ‘oude’ wereld, maar zoek vooral de samenwerking...

Goud

Goud

In de dagelijkse hectiek van het adviesvak vergeten we wel eens waar het écht om gaat en dat is oprechte en persoonlijke aandacht voor de klant. Dat is het...

Digitale transformatie vraagt om leiderschap

Digitale transformatie vraagt om leiderschap

(Uit VVP-special Digitale Transformatie) Digitale transformatie vraagt om leiderschap. In de zin dat individuele organisaties bereid zijn hun innovaties te delen...

Durf te veranderen

Durf te veranderen

“Kijk goed bij de digitalisering van processen naar wat je doet en waarom je het doet. Ook is het belangrijk dat je durft te veranderen. Er zijn heel veel...