Efficiency in de keten

HDN Reinier vd Heijden en Merlyn

“Mensen vinden real time duidelijkheid, betrouwbaar advies en een snelle afhandeling belangrijk. Om dit voor elkaar te krijgen is digitalisering en automatisering de sleutel”, aldus directeur Reinier van der Heijden en adjunct-directeur Merlyn van den Berg van HDN (Hypotheken Data Netwerk).

...

Waartoe is HDN op aarde?

HDN draagt eraan bij dat partijen in de financiële dienstverlening hun klanten zo goed mogelijk kunnen bedienen. Dat doen wij onder andere door het ontwikkelen en beheren van een standaard voor digitale communicatie tussen alle partijen in de hypotheekketen. Deze communicatie loopt over ons eigen platform, waardoor wij in staat zijn de veiligheid hiervan te waarborgen. De HDN-stakeholders besparen hierdoor fors op hun bedrijfskosten, de processen zijn efficiënt en de intermediairs en hun klanten weten snel waar zij aan toe zijn.

HDN is een coöperatieve vereniging zonder winstoogmerk. Samen met onze 54 leden (alle grote aanbieders van hypotheek- en hypotheekgerelateerde producten), alle financieel adviseurs evenals franchiseketens, serviceorganisaties en IT-leveranciers zorgen we voor meer efficiëntie en innovatie in de financiële dienstverlening. Eén van onze basisprincipes is dat alle partijen die gebruik maken van HDN een financiële bijdrage leveren. Zo draagt iedereen bij aan het beheer, onderhoud en doorontwikkeling van HDN.

Waarom gelooft HDN in de meerwaarde van persoonlijk onafhankelijk advies?

De aankoop van een woning is een ingrijpende en niet alledaagse gebeurtenis. Het verkrijgen van de lening is daarbij een stressvolle factor. De adviseur geeft de klant op basis van zijn expertise financieel advies dat past bij de specifieke situatie en helpt (vaak) bij het daadwerkelijk verkrijgen van de lening. Dat scheelt de klant veel tijd, uitzoekwerk en zorgen.

Waarom is automatisering hierbij cruciaal?

Mensen vinden real time duidelijkheid, betrouwbaar advies en een snelle afhandeling belangrijk. Om dit voor elkaar te krijgen is digitalisering en automatisering de sleutel. Het stelt de adviseur en de klant in staat beter en betrouwbaarder gegevens aan te leveren waarna de aanbieder de informatie automatisch kan verwerken. Automatisering zorgt ervoor dat op een eenvoudigere en slimmere wijze gegevens over en weer worden afgeleverd en verwerkt. De focus van de adviseur komt daardoor steeds meer op advisering te liggen en steeds minder op bemiddeling. Deze ontwikkeling zou op termijn het verdienmodel van de adviseur overigens wel kunnen gaan raken.

Wat kunnen we binnenkort verwachten?

• Release van de nieuwe versie (19) van HDN.

• Meer en betere samenwerking met partijen in de vastgoedketen (denk aan NVM, Kadaster en KNB).

• Technische oplevering van het nieuwe platform waarna we de overgang van het oude naar ons nieuwe platform inzetten. Hiermee zetten we de poort open naar een berg nieuwe mogelijkheden om de efficiency in de keten te vergroten.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Datakeeper toegevoegd aan HDN

Datakeeper toegevoegd aan HDN

Datakeeper is als nieuwe gecertificeerde brondata leverancier toegevoegd aan Hypotheken Data Netwerk (HDN). Hierdoor is het mogelijk voor consumenten om via de...

HDN: hypotheekmarkt blijft stijgen

HDN: hypotheekmarkt blijft stijgen

Het aantal hypotheekaanvragen in februari 2024 is met 41.000 het hoogste aantal per maand sinds september 2022 toen er circa 44.000 hypotheken werden aangevraagd,...

HDN: ruim veertig procent meer hypotheekaanvragen in januari

HDN: ruim veertig procent meer hypotheekaanvragen in januari

In de eerste maand van 2024 werden meer dan 36.000 hypotheken aangevraagd via HDN. Dat is een stijging van ruim 44 procent vergeleken met januari vorig jaar, toen...

Huizenkopers in Noord-Holland vragen de hoogste hypotheken aan

Huizenkopers in Noord-Holland vragen de hoogste hypotheken aan

Starters (391.000 euro en doorstromers (408.000 euro) in Noord-Holland hebben vorig jaar gemiddeld de hoogste hypotheekaanvragen gedaan. Dat blijkt uit het overzicht...

HDN ziet duidelijke omslag ten goede

HDN ziet duidelijke omslag ten goede

Het jaar 2023 werd volgens HDN gekenmerkt door herstel in het tweede deel van het jaar. "Een duidelijke omslag binnen de hypotheekmarkt." 2023 eindigde sterk met...

Wegwijzer Actief Klantbeheer gelanceerd

Wegwijzer Actief Klantbeheer gelanceerd

Een wegwijzer helpt organisaties in drie stappen de juiste afwegingen te maken om Actief Klantbeheer voor hun organisatie en klanten goed te regelen. Het gezamenlijke...

Hypotheekverkeer Rabobank voortaan via HDN Platform

Hypotheekverkeer Rabobank voortaan via HDN Platform

Met de HDN certificering van Omniplan gaat al het hypotheekverkeer van de Rabobank via het HDN Platform. Hierdoor geeft de HDN Index een nog completer beeld van...

Nu ook actuele leninginfo ABN Amro beschikbaar via HDN

Nu ook actuele leninginfo ABN Amro beschikbaar via HDN

Sinds deze week kunnen adviseurs actuele hypotheekinformatie ook bij ABN Amro opvragen via HDN. "Deze week lanceerde ABN Amro de service. Als men werkt met Faster...

HDN: "Positie starters sterk verbeterd"

HDN: "Positie starters sterk verbeterd"

Afgelopen maand werden circa 32.500 hypotheken aangevraagd via het HDN Platform. Dat ligt ruim drie procent boven het aantal hypotheekaanvragen in dezelfde maand...

Hypotheekmarkt lijkt voorzichtig aan te trekken

Hypotheekmarkt lijkt voorzichtig aan te trekken

Volgens HDN lijkt de hypotheekmarkt voorzichtig aan te trekken. HDN: "Het aantal aanvragen is in vergelijking met het vorige kwartaal (2023 Q2) nagenoeg gelijk gebleven....