Efficiency in de keten

HDN Reinier vd Heijden en Merlyn

“Mensen vinden real time duidelijkheid, betrouwbaar advies en een snelle afhandeling belangrijk. Om dit voor elkaar te krijgen is digitalisering en automatisering de sleutel”, aldus directeur Reinier van der Heijden en adjunct-directeur Merlyn van den Berg van HDN (Hypotheken Data Netwerk).

...

Waartoe is HDN op aarde?

HDN draagt eraan bij dat partijen in de financiële dienstverlening hun klanten zo goed mogelijk kunnen bedienen. Dat doen wij onder andere door het ontwikkelen en beheren van een standaard voor digitale communicatie tussen alle partijen in de hypotheekketen. Deze communicatie loopt over ons eigen platform, waardoor wij in staat zijn de veiligheid hiervan te waarborgen. De HDN-stakeholders besparen hierdoor fors op hun bedrijfskosten, de processen zijn efficiënt en de intermediairs en hun klanten weten snel waar zij aan toe zijn.

HDN is een coöperatieve vereniging zonder winstoogmerk. Samen met onze 54 leden (alle grote aanbieders van hypotheek- en hypotheekgerelateerde producten), alle financieel adviseurs evenals franchiseketens, serviceorganisaties en IT-leveranciers zorgen we voor meer efficiëntie en innovatie in de financiële dienstverlening. Eén van onze basisprincipes is dat alle partijen die gebruik maken van HDN een financiële bijdrage leveren. Zo draagt iedereen bij aan het beheer, onderhoud en doorontwikkeling van HDN.

Waarom gelooft HDN in de meerwaarde van persoonlijk onafhankelijk advies?

De aankoop van een woning is een ingrijpende en niet alledaagse gebeurtenis. Het verkrijgen van de lening is daarbij een stressvolle factor. De adviseur geeft de klant op basis van zijn expertise financieel advies dat past bij de specifieke situatie en helpt (vaak) bij het daadwerkelijk verkrijgen van de lening. Dat scheelt de klant veel tijd, uitzoekwerk en zorgen.

Waarom is automatisering hierbij cruciaal?

Mensen vinden real time duidelijkheid, betrouwbaar advies en een snelle afhandeling belangrijk. Om dit voor elkaar te krijgen is digitalisering en automatisering de sleutel. Het stelt de adviseur en de klant in staat beter en betrouwbaarder gegevens aan te leveren waarna de aanbieder de informatie automatisch kan verwerken. Automatisering zorgt ervoor dat op een eenvoudigere en slimmere wijze gegevens over en weer worden afgeleverd en verwerkt. De focus van de adviseur komt daardoor steeds meer op advisering te liggen en steeds minder op bemiddeling. Deze ontwikkeling zou op termijn het verdienmodel van de adviseur overigens wel kunnen gaan raken.

Wat kunnen we binnenkort verwachten?

• Release van de nieuwe versie (19) van HDN.

• Meer en betere samenwerking met partijen in de vastgoedketen (denk aan NVM, Kadaster en KNB).

• Technische oplevering van het nieuwe platform waarna we de overgang van het oude naar ons nieuwe platform inzetten. Hiermee zetten we de poort open naar een berg nieuwe mogelijkheden om de efficiency in de keten te vergroten.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
HDN: hypotheekmarkt terug naar niveau 2018

HDN: hypotheekmarkt terug naar niveau 2018

Met circa 28.000 hypotheken, die in augustus 2022 zijn aangevraagd, ligt het aantal ongeveer op het niveau van augustus 2018, aldus HDN. Na jaren waarin records...

Forse krimp hypotheekmarkt in juli

Forse krimp hypotheekmarkt in juli

In juli werden 28.819 hypotheken aangevraagd via het HDN Platform. Dat zijn 16.025 minder aanvragen dan in dezelfde maand een jaar eerder. Hiermee laat de hypotheekmarkt...

Hypotheekmarkt krimpt na explosief eerste kwartaal

Hypotheekmarkt krimpt na explosief eerste kwartaal

Met het doorzetten van de rentestijgingen is de drukte op de hypotheekmarkt afgenomen in het tweede kwartaal van 2022. In totaal werden er 142.019 hypotheekaanvragen...

HDN: hypotheekaanvragen gedaald

HDN: hypotheekaanvragen gedaald

In juni zijn er circa 45.000  hypotheekaanvragen gedaan. Dat zijn er 5.000 minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Op 16 juni...

Hypotheekmarkt: sterke daling oversluiters en gepensioneerden

Hypotheekmarkt: sterke daling oversluiters en gepensioneerden

De oversluiter en gepensioneerde hebben volgens HDN duidelijk hun slag geslagen op de hypotheekmarkt en trekken zich nu terug. Met respectievelijk 6.300 en 3.500...

Consumenten kiezen voor kortere looptijd hypotheek

Consumenten kiezen voor kortere looptijd hypotheek

Consumenten kiezen nu voor kortere rentevaste periodes. HDN: “Met een kortere rentevaste periode zijn de maandlasten voor de hypotheek lager. Consumenten kiezen...

Hypotheekmarkt koelt in april iets af

Hypotheekmarkt koelt in april iets af

April 2022 zorgde, met meer dan 54.000 hypotheekaanvragen, dat de hypotheekmarkt iets afkoelt na de piek in aanvragen in het eerste kwartaal. Deze piek ontstond...

Niet-kopersmarkt piekt door aangekondigde renteverhoging

Niet-kopersmarkt piekt door aangekondigde renteverhoging

HDN registreerde afgelopen kwartaal 191.293 hypotheekaanvragen, een stijging van 37,1 procent ten opzichte van de 139.565 aanvragen in 2021 Q1. Daarmee werd het...

Podcast Leaders in Wonen: Merlyn van den Berg en Reinier van der Heijden

Podcast Leaders in Wonen: Merlyn van den Berg en Reinier van der Heijden

“Als je kijkt naar de technische mogelijkheden van het platform is de grote verandering die we de afgelopen jaren hebben gehad dat we nu 24/7 online zijn....

Massale toestroom hypotheekaanvragen

Massale toestroom hypotheekaanvragen

Wederom zijn er records verbroken op de hypotheekmarkt. Met 6.337 hypotheekaanvragen op één dag (10 februari) werd het oude record van 5.557 op 2 april...