Efficiency in de keten

HDN Reinier vd Heijden en Merlyn

“Mensen vinden real time duidelijkheid, betrouwbaar advies en een snelle afhandeling belangrijk. Om dit voor elkaar te krijgen is digitalisering en automatisering de sleutel”, aldus directeur Reinier van der Heijden en adjunct-directeur Merlyn van den Berg van HDN (Hypotheken Data Netwerk).

...

Waartoe is HDN op aarde?

HDN draagt eraan bij dat partijen in de financiële dienstverlening hun klanten zo goed mogelijk kunnen bedienen. Dat doen wij onder andere door het ontwikkelen en beheren van een standaard voor digitale communicatie tussen alle partijen in de hypotheekketen. Deze communicatie loopt over ons eigen platform, waardoor wij in staat zijn de veiligheid hiervan te waarborgen. De HDN-stakeholders besparen hierdoor fors op hun bedrijfskosten, de processen zijn efficiënt en de intermediairs en hun klanten weten snel waar zij aan toe zijn.

HDN is een coöperatieve vereniging zonder winstoogmerk. Samen met onze 54 leden (alle grote aanbieders van hypotheek- en hypotheekgerelateerde producten), alle financieel adviseurs evenals franchiseketens, serviceorganisaties en IT-leveranciers zorgen we voor meer efficiëntie en innovatie in de financiële dienstverlening. Eén van onze basisprincipes is dat alle partijen die gebruik maken van HDN een financiële bijdrage leveren. Zo draagt iedereen bij aan het beheer, onderhoud en doorontwikkeling van HDN.

Waarom gelooft HDN in de meerwaarde van persoonlijk onafhankelijk advies?

De aankoop van een woning is een ingrijpende en niet alledaagse gebeurtenis. Het verkrijgen van de lening is daarbij een stressvolle factor. De adviseur geeft de klant op basis van zijn expertise financieel advies dat past bij de specifieke situatie en helpt (vaak) bij het daadwerkelijk verkrijgen van de lening. Dat scheelt de klant veel tijd, uitzoekwerk en zorgen.

Waarom is automatisering hierbij cruciaal?

Mensen vinden real time duidelijkheid, betrouwbaar advies en een snelle afhandeling belangrijk. Om dit voor elkaar te krijgen is digitalisering en automatisering de sleutel. Het stelt de adviseur en de klant in staat beter en betrouwbaarder gegevens aan te leveren waarna de aanbieder de informatie automatisch kan verwerken. Automatisering zorgt ervoor dat op een eenvoudigere en slimmere wijze gegevens over en weer worden afgeleverd en verwerkt. De focus van de adviseur komt daardoor steeds meer op advisering te liggen en steeds minder op bemiddeling. Deze ontwikkeling zou op termijn het verdienmodel van de adviseur overigens wel kunnen gaan raken.

Wat kunnen we binnenkort verwachten?

• Release van de nieuwe versie (19) van HDN.

• Meer en betere samenwerking met partijen in de vastgoedketen (denk aan NVM, Kadaster en KNB).

• Technische oplevering van het nieuwe platform waarna we de overgang van het oude naar ons nieuwe platform inzetten. Hiermee zetten we de poort open naar een berg nieuwe mogelijkheden om de efficiency in de keten te vergroten.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
HDN: drukte op hypotheekmarkt houdt aan

HDN: drukte op hypotheekmarkt houdt aan

Na de recordmaand december schiet de hypotheekmarkt in het nieuwe jaar, door de aangekondigde renteverhogingen, door naar de drukste januari van de afgelopen jaren,...

Volume particuliere hypotheekmarkt stijgt naar 118,7 miljard

Volume particuliere hypotheekmarkt stijgt naar 118,7 miljard

Het totaal aantal gepasseerde hypotheken in 2021 is 479.007 met een volume van 118,7 miljard. Dat is een stijging van het volume met veertien procent ten opzichte...

HDN: niet-kopersmarkt voor het eerst groter dan kopersmarkt

HDN: niet-kopersmarkt voor het eerst groter dan kopersmarkt

“De gemiddelde woningwaarde is met 16,2 procent gestegen naar 448.357 euro en we registreerden zo’n kwart minder aanvragen van de Jonge Starter. Het...

Historisch veel hypotheekaanvragen in december

Historisch veel hypotheekaanvragen in december

In de maand december 2021 zijn 45.458 hypotheekaanvragen via HDN verzonden. Dat is twaalf procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar.  "Het was te...

NHG: aantal hypotheekaanvragen blijft hoog

NHG: aantal hypotheekaanvragen blijft hoog

Ook in november blijft het aantal hypotheekaanvragen hoog, constateert HDN. Met 52.833 ligt het aantal hypotheekaanvragen 14 procent  hoger dan dezelfde maand...

Hypotheek: aantal oversluiters bijna verdubbeld

Hypotheek: aantal oversluiters bijna verdubbeld

In vergelijking met een jaar eerder was er in oktober met 88 procent bijna een verdubbeling van hypotheekaanvragen afkomstig van huizenbezitters die hun hypotheek...

DUO-gegevens opvraagbaar binnen hypotheekproces via HDN

DUO-gegevens opvraagbaar binnen hypotheekproces via HDN

Geldverstrekkers kunnen nu voor hun klanten ook gegevens omtrent studieschulden (DUO) vanuit de bron digitaal opvragen. De digitale gegevens zijn met een app van...

HDN: steeds minder hypotheekaanvragen voor aankoop woning

HDN: steeds minder hypotheekaanvragen voor aankoop woning

In het afgelopen kwartaal is het aantal aanvragen bedoeld voor de aankoop van een woning verder afgenomen, zo constateert HDN. Afgelopen kwartaal versnelde de daling...

HDN: sterke dalling hypotheekaanvragen met NHG

HDN: sterke dalling hypotheekaanvragen met NHG

Het aantal hypotheekaanvragen bleef in augustus nagenoeg gelijk (34.149). Wel daalde het aandeel aanvragen met NGH ten op zichte van augustus 2020 met tien procent...

Gekte op woningmarkt neemt opnieuw verder toe

Gekte op woningmarkt neemt opnieuw verder toe

Het aanbod van koopwoningen is nog nooit zo laag geweest als in het tweede kwartaal van 2021 en tegelijkertijd nemen de prijzen van koopwoningen alleen maar verder...