Ethische AI blijft mensenwerk
(Robert Enters, First Day Advisory Group, in VVP-special Business Innovation 2024) Elke dag wordt er wel een nieuw AI-model gelanceerd. De mogelijkheden van AI lijken oneindig! Voor bedrijven, en zeker financials, zijn er duidelijk voordelen aan het gebruik van AI. Van marketing tot risk management, van HR tot call centers.
Sterker nog, voor de nodige functies binnen de financiële sector is AI zelfs zo ongeveer een vereiste. Men kan eigenlijk niet meer zonder. Tegelijkertijd is de belangrijkste asset van de financiële sector vertrouwen. En dat kan met verkeerde inzet van AI flinke deuken oplopen. De missers zijn legio. Kortom, enige voorzichtigheid is op z’n plaats.
Models do not kill people
Een belangrijke overweging bij de ethische inzet van AI-modellen is dat, in de meeste gevallen, de modellen zelf niet per se het probleem zijn. Natuurlijk moeten ze robuust zijn, degelijk en niet te veel verkeerde uitkomsten genereren om bruikbaar te zijn. Toch zitten de echte misstappen met AI in het algemeen vooral in het verkeerde gebruik van de modellen. Of modellen die voor een bepaald doel gebouwd zijn, worden voor andere doelen gebruikt.
Daarom is het onvoldoende om alleen het model zelf te beoordelen, maar moet bij de overweging of de inzet van een AI model ethisch verantwoord is, ook scherp naar de context daaromheen gekeken worden. Wat gebeurt er met de uitkomsten? Wie ziet daarop toe? Zijn de mensen die met de uitkomsten moeten werken getraind om er juist mee om te gaan?
Net mensen
Net als mensen maken AI-modellen ook fouten. Sommige mensen denken dat alles wat met computers te maken heeft altijd zwart/wit is. Met AI is dat niet zo. Als je het plat slaat, zijn AI-modellen gewoon geavanceerde statistiek. En dat betekent kansberekening. Dus er is altijd de kans dat een model GEEN gelijk heeft. Daar moet een gebruiker altijd rekening mee houden.
Ook zijn de modellen en de onderliggende aannames ooit door een mens bepaald en geprogrammeerd. AI-modellen nemen de onderliggende voor- en waardeoordelen van hun programmeurs mee. En dat geldt ook voor de keuzes van de opdrachtgevers of van de gegevens die gebruikt zijn om het model te trainen. Sterker nog, in de nodige gevallen worden deze door de AI-modellen zelfs uitvergroot. Dit kan bij zelflerende modellen door de tijd zelfs verder versterkt worden.
Zeker in de huidige fase van AI staan de ontwikkelingen eigenlijk nog in de kinderschoenen. En net als bij kinderen, is enige supervisie verstandig. Zeker de meer ingewikkelde vormen van AI die zelflerend zijn, hebben additionele sturing nodig om bruikbaar te zijn en te blijven. Soms leren modellen de verkeerde dingen, of zijn ze nog onvoldoende getraind. Zo bleek een model om tumoren te ontdekken, getraind met röntgenfoto’s uit academische ziekenhuizen, niet goed te werken op ‘gewone’ röntgenfoto’s met wat mindere kwaliteit. Dus, net zoals we de ontwikkeling van kinderen volgen via het consultatiebureau, is het volgen van het gebruik van AI-modellen verstandig te doen vanuit een soort ‘Ethisch AI-bureau’.
Moreel kompas ‘not included’
AI-modellen hebben van zichzelf nog geen moreel kompas. Pogingen om een moreel kompas in AI-modellen te verwerken zijn tot nog toe weinig succesvol, of hebben zelfs negatieve gevolgen gehad. Denk aan het geforceerd divers maken van antwoorden, waarmee beelden van Vikingen met Aziatische gezichten gemaakt werden. Voor een goede ethische afweging is menselijk toezicht en inzicht nodig. En dat betekent ook dat dit toezicht nodig is gedurende de volledige periode van inzet van de AI-modellen. Het blijft niet bij een eenmalig vinkje dat een model en het gebruik goed zijn.
Ook al lijken AI-modellen soms menselijk, ook al lijken ze te kunnen denken - ze zijn het (voorlopig) niet. Daarom is menselijke invloed nodig om AI-modellen met een menselijke maat en met menselijke waarden in te zetten. Voorlopig is de mens nog niet overbodig. Eerder juist hard nodig.
Robert Enters: ‘AI-modellen lijken soms menselijk maar zijn het – nog – niet.’
Robert Enters is partner van First Day Advisory Group. Momenteel richt hij zich met name op (ethische) AI-strategie en de bijbehorende governance, vanuit de overtuiging dat hier momenteel veel uitdagingen liggen.
Reactie toevoegen
Meer over
(Jack Vos, Onesurance, in VVP 1-2025) Laten we eerlijk zijn: hoe vaak stellen we onszelf de vraag: ‘waarom doen we dit eigenlijk zo?’ De kracht van...
FFP lanceert 'Innovatie Award'
Om innovatie in de wereld van financiële planning te stimuleren lanceert FFP een speciale ‘Innovatie Award’. In 2025 zal deze onderscheiding voor...
(Column Martin Koot, MoneyView, in VVP 1-2025) Natuurlijk rukt AI op, het maakt ons werken in veel opzichten makkelijker. Ik ben een ambachtelijk schrijver, ‘mijn’...
Volmachten voorzien 6,5 miljard premie in 2030
In 2030 goed zijn volmachtbedrijven goed voor 6,5 miljard euro premie. Aldus voorzitter Valentina Visser op het woensdag in de Van Nelle Fabriek gehouden jaarlijkse...
ChatGPT’s aandachtspunten voor duurzaam financieel advies
(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2025) Duurzaam financieel advies vereist, aldus ChatGPT, een strategische en holistische benadering waarbij zowel financiële...
Positive Finance Day 2025: van onderstroom naar bulderende rivier
De Positive Finance Day 2025 van MaatschapWij en Dazure maakte duidelijk dat de onderstroom in de samenleving op weg naar een groenere, gezondere en meer verbonden...
EDI-wallet: kansen maar ook risico's
De AFM verwacht dat de Europese Digitale Identiteit (EDI) wallet grote impact kan hebben op de financiële sector. De EDI-wallet is een mobiele app waarin digitale...
Van modewoord naar must-have: digitale transformatie in de verzekeringssector
(Blog door Stephan de Jong, Managing Director Technology bij IG&H) Digitale transformatie is al lange tijd een belangrijk gespreksonderwerp binnen de verzekeringssector....
VCN Hypotheken introduceert de Hypotheek AI assistent®
Volgens eigen zeggen als eerste serviceprovider komt VCN Hypotheken met een AI-tool voor hypotheken. Financieel adviseurs kunnen binnenkort gebruik maken van deze...
Generative AI in de verzekeringswereld: innovatie met de menselijke maat
"De opkomst van Generative AI (zoals ChatGPT met toegang tot eigen data) voelt als een radicale verandering binnen de verzekeringssector. Algoritmes genereren polisvoorwaarden,...