Ethische AI blijft mensenwerk

Robert Enters 2024

(Robert Enters, First Day Advisory Group, in VVP-special Business Innovation 2024) Elke dag wordt er wel een nieuw AI-model gelanceerd. De mogelijkheden van AI lijken oneindig! Voor bedrijven, en zeker financials, zijn er duidelijk voordelen aan het gebruik van AI. Van marketing tot risk management, van HR tot call centers.

Sterker nog, voor de nodige functies binnen de financiële sector is AI zelfs zo ongeveer een vereiste. Men kan eigenlijk niet meer zonder. Tegelijkertijd is de belangrijkste asset van de financiële sector vertrouwen. En dat kan met verkeerde inzet van AI flinke deuken oplopen. De missers zijn legio. Kortom, enige voorzichtigheid is op z’n plaats.

Models do not kill people

Een belangrijke overweging bij de ethische inzet van AI-modellen is dat, in de meeste gevallen, de modellen zelf niet per se het probleem zijn. Natuurlijk moeten ze robuust zijn, degelijk en niet te veel verkeerde uitkomsten genereren om bruikbaar te zijn. Toch zitten de echte misstappen met AI in het algemeen vooral in het verkeerde gebruik van de modellen. Of modellen die voor een bepaald doel gebouwd zijn, worden voor andere doelen gebruikt.

Daarom is het onvoldoende om alleen het model zelf te beoordelen, maar moet bij de overweging of de inzet van een AI model ethisch verantwoord is, ook scherp naar de context daaromheen gekeken worden. Wat gebeurt er met de uitkomsten? Wie ziet daarop toe? Zijn de mensen die met de uitkomsten moeten werken getraind om er juist mee om te gaan?

Net mensen

Net als mensen maken AI-modellen ook fouten. Sommige mensen denken dat alles wat met computers te maken heeft altijd zwart/wit is. Met AI is dat niet zo. Als je het plat slaat, zijn AI-modellen gewoon geavanceerde statistiek. En dat betekent kansberekening. Dus er is altijd de kans dat een model GEEN gelijk heeft. Daar moet een gebruiker altijd rekening mee houden.

Ook zijn de modellen en de onderliggende aannames ooit door een mens bepaald en geprogrammeerd. AI-modellen nemen de onderliggende voor- en waardeoordelen van hun programmeurs mee. En dat geldt ook voor de keuzes van de opdrachtgevers of van de gegevens die gebruikt zijn om het model te trainen. Sterker nog, in de nodige gevallen worden deze door de AI-modellen zelfs uitvergroot. Dit kan bij zelflerende modellen door de tijd zelfs verder versterkt worden.

Zeker in de huidige fase van AI staan de ontwikkelingen eigenlijk nog in de kinderschoenen. En net als bij kinderen, is enige supervisie verstandig. Zeker de meer ingewikkelde vormen van AI die zelflerend zijn, hebben additionele sturing nodig om bruikbaar te zijn en te blijven. Soms leren modellen de verkeerde dingen, of zijn ze nog onvoldoende getraind. Zo bleek een model om tumoren te ontdekken, getraind met röntgenfoto’s uit academische ziekenhuizen, niet goed te werken op ‘gewone’ röntgenfoto’s met wat mindere kwaliteit. Dus, net zoals we de ontwikkeling van kinderen volgen via het consultatiebureau, is het volgen van het gebruik van AI-modellen verstandig te doen vanuit een soort ‘Ethisch AI-bureau’.

Moreel kompas ‘not included’

AI-modellen hebben van zichzelf nog geen moreel kompas. Pogingen om een moreel kompas in AI-modellen te verwerken zijn tot nog toe weinig succesvol, of hebben zelfs negatieve gevolgen gehad. Denk aan het geforceerd divers maken van antwoorden, waarmee beelden van Vikingen met Aziatische gezichten gemaakt werden. Voor een goede ethische afweging is menselijk toezicht en inzicht nodig. En dat betekent ook dat dit toezicht nodig is gedurende de volledige periode van inzet van de AI-modellen. Het blijft niet bij een eenmalig vinkje dat een model en het gebruik goed zijn.

Ook al lijken AI-modellen soms menselijk, ook al lijken ze te kunnen denken - ze zijn het (voorlopig) niet. Daarom is menselijke invloed nodig om AI-modellen met een menselijke maat en met menselijke waarden in te zetten. Voorlopig is de mens nog niet overbodig. Eerder juist hard nodig.

Robert Enters: ‘AI-modellen lijken soms menselijk maar zijn het – nog – niet.’

Robert Enters is partner van First Day Advisory Group. Momenteel richt hij zich met name op (ethische) AI-strategie en de bijbehorende governance, vanuit de overtuiging dat hier momenteel veel uitdagingen liggen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verantwoorde AI in de Adviespraktijk

Verantwoorde AI in de Adviespraktijk

(Ken je vak! VVP 4-5 2024) In dit vijfde deel van de serie ‘AI in de Adviespraktijk’ deelt Dennie van den Biggelaar, CTO van Onesurance.ai, inzichten...

Innoveren met oog voor de mens

Innoveren met oog voor de mens

(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Bedrijven die niet innoveren, gaan vroeg of laat out of business, weten de tafelgasten Jaap de Louw (Avéro Achmea)...

Praktijkvoorbeelden business innovation

Praktijkvoorbeelden business innovation

(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Het Adfiz Prestatie Onderzoek kent sinds een paar jaar een andere opzet. Nadrukkelijk wordt gezocht naar vernieuwende...

Adviesalerts! Business Innovation

Adviesalerts! Business Innovation

(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Met veel geraas komt technologische en maatschappelijke vernieuwing op u af. Steek uw kop niet in het zand, ga mee met...

Laat je bedrijf aan je missie na

Laat je bedrijf aan je missie na

(Gijsbert Koren in VVP-special Business Innovation 2024) Steward-ownership wint aan populariteit: in 2023 hebben 20 ondernemers de stap gezet om hun bedrijf steward-owned...

Anders kijken naar financieel advies

Anders kijken naar financieel advies

(Fred de Jong in VVP-special Business Innovation 2024) De waarde van financieel advies is niet alleen materieel maar vooral ook immaterieel. Financieel advies...

Innovatie moet zich vertalen in klantwaarde

Innovatie moet zich vertalen in klantwaarde

(Rogier Jonkman, L&B Groep, in VVP-special Business Innovation 2024) Voor ons betekent business innovation: alles wat wij doen ter discussie te stellen en...

Wisselwerking tussen mens en machine

Wisselwerking tussen mens en machine

(Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in VVP-special Business Innovation 2024) Het valt me op dat we tegenwoordig, als het woord innovatie valt, al snel de neiging...

Diversiteit = innovatie

Diversiteit = innovatie

(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP-special Business Innovation 2024) Het belang van inclusiviteit op de werkvloer krijgt steeds meer aandacht, en dat is niet...

Innovatie met hart en ziel

Innovatie met hart en ziel

(Annelies Schoonderbeek, By Annelies, in VVP-special Business Innovation 2024) De branche staat voor grote uitdagingen. Klanten willen gemak en transparantie,...