Ethische AI-dilemma’s

Robot AI via Pixabay

(Kees van Montfort en Gert de Jong, Hogeschool van Amsterdam, in Katern Risicobeheer en Preventie, VVP 5-2023) AI is een uitstekende tool om financiële fraudedetectie en de beoordeling van credit risks te versnellen, zo bleek uit afstudeeropdrachten die studenten van de masteropleiding Applied AI aan de Hogeschool van Amsterdam afgelopen semester bij financiële instellingen hebben uitgevoerd. Maar we zien soms dat de beslissingen op basis van AI-systemen te rigoureus worden genomen.

Zo meldt onderzoeksprogramma Argos (1 mei 2023) dat volgens de DNB de vier grootste banken van Nederland in 2021 bijna vierduizend zakelijke rekeningen hebben opgezegd vanwege verdachte transacties, contact met veroordeelde criminelen of onverklaarbare omzetstijgingen. Dit zou soms ook onterecht zijn gebeurd. Het snijdt mensen en bedrijven vervolgens volledig af van het betalingsverkeer.

In NRC van 22 juni 2023 wordt een andere ‘uitglijder’ gemeld: DUO zou te eenkennig controles op uitwonende studenten uitvoeren. De toeslagenaffaire hebben we allemaal nog wel in het geheugen.

Waar de ene kant van AI nog kan zijn dat het snel en efficiënt heel behulpzaam kan zijn, blijkt de andere kant een systeem te zijn dat compromisloze en meedogenloze beslissingen kan nemen, die mensen te kort kunnen doen. Hoe kunnen we die behulpzame kant nu benutten en verder ontwikkelen en die meedogenloze kant vermijden of inperken?

‘Gaat het om efficiëntie en kostenbesparing of om klanten te helpen’

Oplossingen

De morele kant blijkt uit de manier waarop AI-systemen beslissingen nemen. Een algoritme is ontworpen om zaken ‘rationeel’ af te wegen. Er is geen ruimte om de menselijke maat in te brengen. Als mensen beslissingen nemen, geven ze anderen soms een tweede kans, of geven ze het voordeel van de twijfel. We kunnen verschillende afwegingen maken. AI-systemen kunnen dat niet. In de kern zijn hun beslissingen (als ze zo geprogrammeerd zijn): als A dan B. Mensen kunnen nog denken: als A, dan in deze situatie toch maar C. Het is juist die menselijke maat die onze samenleving menselijk maakt en houdt.

Die afweging maken we bij voorkeur vanuit de vragen wie nu gediend zijn met onze beslissingen en wat we ermee willen bereiken. In termen van de hiervoor genoemde voorbeelden: gaat het om efficiëntie en kostenbesparing of (ook) om klanten te helpen en de wereld veiliger te maken?

Rol

Een ander aspect is de vraag welke rol we AI geven in ons werk en besluitvorming. De mogelijkheden van ChatGPT laten zien welke mogelijkheden er zijn om het onderwijs te versterken. Er ligt een onmetelijke vraagbaak binnen handbereik die zeer snel en vaak ook nog adequaat reageert. Tegelijk liggen er tal van mogelijkheden klaar om te frauderen. Studenten schrijven hun essays, werkstukken en dergelijke niet meer zelf, maar laten dat doen.

We kunnen iets soortgelijks zeggen voor beslissingen rondom fraudedetectie en risicobeoordeling: varen we uitsluitend op het besluit van AI? Dat lijkt ons onethisch. Moreel verantwoorder is om te kijken wat AI ons levert als waardevolle input voor onze besluitvorming, maar dat we zelf kiezen en besluiten. Daarmee is ook helder waar de eindverantwoordelijkheid ligt: bij de menselijke beslissers. Het lijkt ons dat die daar ook hoort.

Gelet op de cruciale rol van vertrouwen in de financiële sector is de uitlegbaarheid van de uitkomsten en werking van AI-toepassingen cruciaal. Enerzijds moet een financiële dienstverlener weten op basis van welke criteria en scores het gebruikte AI-algoritme heeft geadviseerd om bijvoorbeeld een bedrijfskrediet toe te kennen of te weigeren. Met name de vraag is van belang of hierbij gebruik is gemaakt van ethisch-verantwoorde en praktisch-relevante uitgangspunten. Anderzijds dient het voor de kredietaanvrager duidelijk te zijn op welke door het AI-algoritme gebruikte criteria en scores het kredietadvies is gebaseerd.

Voor de geschetste ethische dilemma’s, die met het gebruik van AI gepaard kunnen gaan, zal er regelgeving moeten worden ontwikkeld door de overheid of de financiële sector. Het is onduidelijk in welke mate de overheid daartoe bereid is en of zij daarmee nu al niet te laat is.

Kees van Montfort en Gert de Jong zijn verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam, Center for Financial Innovations.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Onzichtbare crisis: tekort aan insurance managers kost bedrijven miljoenen

Onzichtbare crisis: tekort aan insurance managers kost bedrijven miljoenen

(Blog door Ruben de Bruin, Managing Director bij Van Ameyde Risk Solutions) Nederland kampt met een nijpend tekort aan gekwalificeerde insurance managers. Terwijl...

Slimmer adviseren met Inpact.ai assistenten

Slimmer adviseren met Inpact.ai assistenten

(Partner in kennis Inpact in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) “Hoeveel tijd gaat er bij jou verloren aan administratie?” De meeste adviseurs antwoorden...

Innovatie vooral in diensten en digitalisering

Innovatie vooral in diensten en digitalisering

(Uit katern Innovatieve Producten in VVP 3-2025) Innovatie in processen en klantbediening is belangrijker dan productvernieuwing. Aldus Jan van der Struik (verantwoordelijk...

Vaak meer behoefte aan maatwerk

Vaak meer behoefte aan maatwerk

(Uit katern Innovatieve Producten in VVP 3-2025) Innovatie bereik je met name door samenwerking met anderen. Aldus Mark de Rijke, commercieel directeur bij De...

Motor voor toekomstgericht verzekeringsadvies

Motor voor toekomstgericht verzekeringsadvies

(Partner in kennis Inpact in katern Innovatieve Producten in VVP 3-2025) De rol van de financieel adviseur wordt steeds uitgebreider. Digitalisering versnelt, toezichthouders...

Revolutie of evolutie?

Revolutie of evolutie?

(Uit katern Innovatieve Producten in VVP 3-2025) Geef ChatGPT de prompt ‘bedenk 25 nieuwe verzekeringsproducten’ en er komen alleraardigste ideeën...

Nieuwe wegen bij preventie

Nieuwe wegen bij preventie

(Uit VVP-special Business Support 2025) De toekomst van preventie bij verzekeringen ligt in personalisatie en technologie. Dat meent tenminste ChatGPT. Wij vroegen...

Is jouw organisatie al AI-geletterd?

Is jouw organisatie al AI-geletterd?

(Adfiz in Ken je vak!, VVP 2-2025) De ontwikkelingen rondom Artificial Intelligence (AI) gaan razendsnel. AI biedt kansen, maar brengt ook risico’s met zich...

Ai, ai, ai…

Ai, ai, ai…

(Column Martin Koot, MoneyView, in VVP 1-2025) Natuurlijk rukt AI op, het maakt ons werken in veel opzichten makkelijker. Ik ben een ambachtelijk schrijver, ‘mijn’...

Adviesalerts! preventie en risicobeheer

Adviesalerts! preventie en risicobeheer

(Uit Katern Preventie & Risicomanagement, VVP 1-2025) Preventie en risicobeheer zijn cruciaal bij het borgen van verzekerbaarheid. In de rubriek ‘Adviesalerts!’...