Ethische AI-dilemma’s

Robot AI via Pixabay

(Kees van Montfort en Gert de Jong, Hogeschool van Amsterdam, in Katern Risicobeheer en Preventie, VVP 5-2023) AI is een uitstekende tool om financiële fraudedetectie en de beoordeling van credit risks te versnellen, zo bleek uit afstudeeropdrachten die studenten van de masteropleiding Applied AI aan de Hogeschool van Amsterdam afgelopen semester bij financiële instellingen hebben uitgevoerd. Maar we zien soms dat de beslissingen op basis van AI-systemen te rigoureus worden genomen.

Zo meldt onderzoeksprogramma Argos (1 mei 2023) dat volgens de DNB de vier grootste banken van Nederland in 2021 bijna vierduizend zakelijke rekeningen hebben opgezegd vanwege verdachte transacties, contact met veroordeelde criminelen of onverklaarbare omzetstijgingen. Dit zou soms ook onterecht zijn gebeurd. Het snijdt mensen en bedrijven vervolgens volledig af van het betalingsverkeer.

In NRC van 22 juni 2023 wordt een andere ‘uitglijder’ gemeld: DUO zou te eenkennig controles op uitwonende studenten uitvoeren. De toeslagenaffaire hebben we allemaal nog wel in het geheugen.

Waar de ene kant van AI nog kan zijn dat het snel en efficiënt heel behulpzaam kan zijn, blijkt de andere kant een systeem te zijn dat compromisloze en meedogenloze beslissingen kan nemen, die mensen te kort kunnen doen. Hoe kunnen we die behulpzame kant nu benutten en verder ontwikkelen en die meedogenloze kant vermijden of inperken?

‘Gaat het om efficiëntie en kostenbesparing of om klanten te helpen’

Oplossingen

De morele kant blijkt uit de manier waarop AI-systemen beslissingen nemen. Een algoritme is ontworpen om zaken ‘rationeel’ af te wegen. Er is geen ruimte om de menselijke maat in te brengen. Als mensen beslissingen nemen, geven ze anderen soms een tweede kans, of geven ze het voordeel van de twijfel. We kunnen verschillende afwegingen maken. AI-systemen kunnen dat niet. In de kern zijn hun beslissingen (als ze zo geprogrammeerd zijn): als A dan B. Mensen kunnen nog denken: als A, dan in deze situatie toch maar C. Het is juist die menselijke maat die onze samenleving menselijk maakt en houdt.

Die afweging maken we bij voorkeur vanuit de vragen wie nu gediend zijn met onze beslissingen en wat we ermee willen bereiken. In termen van de hiervoor genoemde voorbeelden: gaat het om efficiëntie en kostenbesparing of (ook) om klanten te helpen en de wereld veiliger te maken?

Rol

Een ander aspect is de vraag welke rol we AI geven in ons werk en besluitvorming. De mogelijkheden van ChatGPT laten zien welke mogelijkheden er zijn om het onderwijs te versterken. Er ligt een onmetelijke vraagbaak binnen handbereik die zeer snel en vaak ook nog adequaat reageert. Tegelijk liggen er tal van mogelijkheden klaar om te frauderen. Studenten schrijven hun essays, werkstukken en dergelijke niet meer zelf, maar laten dat doen.

We kunnen iets soortgelijks zeggen voor beslissingen rondom fraudedetectie en risicobeoordeling: varen we uitsluitend op het besluit van AI? Dat lijkt ons onethisch. Moreel verantwoorder is om te kijken wat AI ons levert als waardevolle input voor onze besluitvorming, maar dat we zelf kiezen en besluiten. Daarmee is ook helder waar de eindverantwoordelijkheid ligt: bij de menselijke beslissers. Het lijkt ons dat die daar ook hoort.

Gelet op de cruciale rol van vertrouwen in de financiële sector is de uitlegbaarheid van de uitkomsten en werking van AI-toepassingen cruciaal. Enerzijds moet een financiële dienstverlener weten op basis van welke criteria en scores het gebruikte AI-algoritme heeft geadviseerd om bijvoorbeeld een bedrijfskrediet toe te kennen of te weigeren. Met name de vraag is van belang of hierbij gebruik is gemaakt van ethisch-verantwoorde en praktisch-relevante uitgangspunten. Anderzijds dient het voor de kredietaanvrager duidelijk te zijn op welke door het AI-algoritme gebruikte criteria en scores het kredietadvies is gebaseerd.

Voor de geschetste ethische dilemma’s, die met het gebruik van AI gepaard kunnen gaan, zal er regelgeving moeten worden ontwikkeld door de overheid of de financiële sector. Het is onduidelijk in welke mate de overheid daartoe bereid is en of zij daarmee nu al niet te laat is.

Kees van Montfort en Gert de Jong zijn verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam, Center for Financial Innovations.

Reactie toevoegen

 
Meer over
ChatGPT versus Richard Meinders

ChatGPT versus Richard Meinders

(Uit VVP 1-2024) Nieuw in 2024: VVP legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In deze eerste...

Starten met specifieke AI en ML

Starten met specifieke AI en ML

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! in VVP 1-2024) We starten in deze eerste editie van AI in de Adviespraktijk bij het begin: wat is het en...

Specifieke eisen voor volledig geautomatiseerd advies

Specifieke eisen voor volledig geautomatiseerd advies

Er worden specifieke eisen voor volledig geautomatiseerd advies geïntroduceerd om te waarborgen dat adviezen die geautomatiseerd tot stand zijn gekomen aan...

AI vergroot risico bestuurders bedrijven

AI vergroot risico bestuurders bedrijven

Bestuurders van bedrijven kunnen voor steeds meer zaken aansprakelijk worden gesteld, volgens het D&O verzekeringsrapport van Allianz Commercial. Allianz: “Inadequate...

"AI game changer bij financiële functies"

"AI game changer bij financiële functies"

Meer dan de helft (52 procent) van de AI-pioniers in finance is van mening dat AI een game changer zal zijn voor de financiële functie, vergeleken met 39 procent...

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

"Mijn wens voor 2024 is dat we als sector met z’n allen aan de slag gaan met ChatGPT." Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn. "Want", schrijft...

Risicomanagement in een IT-omgeving

Risicomanagement in een IT-omgeving

(Wim van de Weg, SVC Groep, in Katern Risicobeheer en Preventie, VVP 5-2023) Een van de meest onderschatte onderwerpen bij IT-risico’s is het inventariseren...

Adviesalerts! Risicobeheer en preventie

Adviesalerts! Risicobeheer en preventie

(Uit katern Risicobeheer en Preventie, VVP 5-2023) Een vast gegeven in VVP-katernen en -specials: Adviesalerts! Met trends en praktijktips. Het Verbond van Verzekeraars...

Visa lanceert AI-adviespraktijk voor klanten en partners

Visa lanceert AI-adviespraktijk voor klanten en partners

Visa gaat banken en andere partners adviseren over het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI). De nieuw opgerichte AI Advisory Practice van het in-house adviesbureau...

VVP 5-2023: waar bleef beroepsprofiel Erkend Risicoadviseur?

VVP 5-2023: waar bleef beroepsprofiel Erkend Risicoadviseur?

Waar bleef het beroepsprofiel Erkend Risicoadviseur? Dat vraagt de VVP-redactie zich af in het katern Risicobeheer en Preventie in de nieuwe VVP (5-2023). Het blijkt...