Experiment met ecosystemen

Adfiz ken je vak 2018

 

Adfiz doet het komende jaar samen met leden mee aan diverse innovatiepilots en -experimenten. Voor de Ken-je-Vak serie van VVP doet de branchevereniging verslag van haar ervaringen. De eerste pilot gaat over digitale platformen, waar diensten en producten van verschillende bedrijven zich steeds vaker verzamelen, ook wel digitale ecosystemen genoemd.

Twee soorten platformen vallen op. In de ene soort zie je de concentratie van diensten en producten rondom communicatieplatformen als Facebook en Instagram of virtuele assistenten als Google Home en Alexa. Een vooruitstrevend voorbeeld is het Chinese WeChat, een combinatie van Facebook en Whatsapp. De alles-in-één-app is als een Zwitsers zakmes voor het dagelijks leven. Behalve om te chatten wordt het door Chinezen bijvoorbeeld ook gebruikt als betaalmiddel, om cadeautjes te geven of een afspraak te maken in het ziekenhuis. Ze bestellen er hun bioscooptickets mee, regelen een visum of sluiten (micro)verzekeringen af. Alles via één toegang.

In de tweede soort gaat het om platformen rondom thema’s, zoals ondernemen, reizen of gezondheid. Zo heeft Ryanair de ambitie de Amazon van de reiswereld te worden en is het ticket bijzaak. Geld verdienen doen ze door de verkoop van extra’s: van voorrang bij het instappen, het inchecken van ruimbagage, eten en drinken aan boord tot hotelovernachtingen, lang parkeren, autohuur, verzekeringen en pakketreizen.

Leren van LiveAdvize

Een digitaal platform hoef je niet zelf te bouwen. Je kunt ervoor kiezen onderdeel te worden van een bestaand platform en daar gaten in het aanbod te vullen. Om inzicht te krijgen in de vraagstukken en succesfactoren die daarbij een rol spelen, doen Adfiz-leden mee aan een pilot met LiveAdvize. Vrijdag 30 november was de eerste kennismaking. LiveAdvize biedt adviseurs met slimme applicaties toegang tot ondernemers die op branchespecifieke platformen zoeken naar oplossingen voor allerlei zakelijke vraagstukken. Op zijn beurt kan de ondernemer via één applicatie terecht bij financieel adviseurs, belastingadviseurs en accountants, juridisch adviseurs en sectorspecifieke adviseurs.

Tijdens de eerste sessie werden interessante vraagstukken opgeworpen.

  • Waar let je op bij de selectie van businesspartners? Dat zijn zeker niet per se de traditionele partners. Hoe vind, selecteer en werk je samen met nieuwe, vaak digitale, partners? Hoe ben je als collectief maximaal relevant voor de klant? Hoe houd je zelf grip op het klantcontact? Hoe voorkom je dat het platform je grootste concurrent wordt?
  • Wat betekent het voor de organisatie van je bedrijf als je aansluit op een platform? Kun je de klantinteractie in bestaande processen passen of moet je je bedrijf aanpassen op de dynamiek van het platform?
  • Welke behoeften heeft de klant allemaal tijdens de totale klantreis en welke bekende en nieuwe waarde kun jij daarin toevoegen? En hoe zorg je dat de klantcontacten op een platform zich verplaatsen naar je eigen business?

Op zoek naar antwoord

We gaan op zoek naar het antwoord op dit soort vragen. Een spannende en interessante reis. De lessen zullen we later in deze rubriek met de VVP-lezers delen.

Deze samenvatting wordt u aangeboden door Adfiz

Reactie toevoegen

 
Editie
VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

"Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...

Eerste exemplaar 'Watersnood in de Valckenborgh' uitgereikt aan Verbondsdirecteur

Eerste exemplaar 'Watersnood in de Valckenborgh' uitgereikt aan Verbondsdirecteur

Het eerste exemplaar van Watersnood in de Valckenborgh (een uitgave van Adfiz) is op 16 november 2023 door Adfiz-directeur Enno Wiertsema uitgereikt aan Geeke Feiter-Van...

Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

Jack Vos: drie belangrijke dilemma's voor financieel adviseurs

"Door een tsunami aan ontwikkelingen komt de verzekeringsbranche voor belangrijke dilemma’s te staan waarover verzekeraars, maar ook adviseurs, tegelijkertijd...

Adfiz: "Meer dan ooit laten zien wat wij doen, wat wij waard zijn"

Adfiz: "Meer dan ooit laten zien wat wij doen, wat wij waard zijn"

Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...

"Hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram"

"Hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram"

"De hypotheekadviseur van de toekomst is een hologram." Aldus futurist Richard van Hooijdonk tijdens het 30-jarige jubileumevent van NHG. Van Hooijdonk: "Jullie...

Pensioenadvies tijdens de transitieperiode

Pensioenadvies tijdens de transitieperiode

(Adfiz in Ken je vak! VVP 5-2023) De invoering van de Wet toekomst pensioenen leidt ertoe dat álle pensioenregelingen moeten worden aangepast. Pensioenadviseurs...

Verzilver de expertise van jouw organisatie

Verzilver de expertise van jouw organisatie

"Voor een duurzame toekomst moet de focus liggen op het benutten van de interne rijkdom aan expertise en de gezamenlijke reis", aldus Michiel Dietvorst van Pridea...

Duurzaamheid in de praktijk

Duurzaamheid in de praktijk

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 4, 2023) In 2022 heeft Adfiz samen met de HAN University of Applied Science onderzoek gedaan naar de potentie van duurzaam...

Adfiz: nieuwe versie Zorgverzekeringswet in Praktijk

Adfiz: nieuwe versie Zorgverzekeringswet in Praktijk

Adfiz heeft een nieuwe versie gepubliceerd van haar gratis handboek Zorgverzekeringswet in Praktijk. In dit document, Zorgverzekeringswet in Praktijk worden alle...

Adfiz: "Adviesbegrip juist wél uitbreiden"

Adfiz: "Adviesbegrip juist wél uitbreiden"

Anders dan de minister vindt Adfiz dat het adviesbegrip juist wel (weer) moet worden uitgebreid naar de beheerfase. Adfiz: "Eind 2021 kwam de AFM met een nieuwe...