Experimenteren met IBM Watson

Adfiz ken je vak Watson

(Adfiz in VVP 01-2019) Adfiz doet het komende jaar samen met leden mee aan diverse innovatiepilots en -experimenten. Voor de Ken-je-Vak! serie van VVP doet de branchevereniging verslag van haar ervaringen. Naast een eerste pilot met digitale platforms (zie vorige Ken-je-Vak!, december 2018), start nu een experiment met IBM Watson. Voorafgaand aan de Adfiz Nieuwjaarsbijeenkomst bezochten bijna 200 leden de eerste inspiratiessessie. Wat gaat IBM Watson de adviseur brengen?

In 2011 werd IBM Watson wereldnieuws als supercomputer. In de tv-quiz Jeopardy versloeg hij twee menselijke kandidaten. Watson is echter niet een losse supercomputer, maar een platform voor rekenkracht, webdiensten en ontwikkelomgevingen dat als clouddienst wordt geleverd. De Watson die Jeopardy won kon maar één ding, quizvragen beantwoorden, en staat intussen in het museum.

IBM Watson ontleent zijn kracht aan:

  • Het begrijpen van natuurlijke taal, menselijke communicatie en context,
  • Het leren van de keuzes en antwoorden van zijn gebruikers,
  • Het analyseren van enorme hoeveelheden ongestructureerde data.

Zoekmachines werken ook steeds slimmer, maar leren heel anders dan Watson. Zoekmachines maken gebruik van de ‘wijsheid van de massa’. Zoekwoorden worden automatisch aangevuld met termen die haar gebruikers het meeste als combinatie zoeken. Watson begrijpt de context van de zoekopdracht veel beter en kan dat toepassen op ongestructureerde informatie. Een bijna onmisbare kwaliteit in tijden dat ongestructureerde informatie explosief toeneemt door bijvoorbeeld social media en slimme apparaten die bergen data loggen.

Wat betekent dit voor de verzekeringssector? IBM ziet op dit moment drie belangrijke toepassingsgebieden:

  • Digitale virtuele assistenten die met deelnemers communiceren en vragen beantwoorden
  • Adviseursondersteuning door uit allerlei bronnen grote hoeveelheden data te verzamelen en analyseren
  • Proces optimalisatie door de back-office te optimaliseren, vaak in combinatie met robots.

Die mogelijkheden liggen er ook voor adviseurs. Allerlei arbeidsintensieve en administratieve processen die je als adviseur uitvoert kan met de hulp van Watson een stuk sneller, makkelijker en efficiënter. Dat kan gaan van acquisitie tot nazorg en van particulier schade tot collectief pensioen. Adfiz start met leden een innovatiepilot om samen te onderzoeken welke processen het meest kansrijk zijn.

Mede ter voorbereiding op de pilot kunnen leden op dit moment al kennismaken met een bestaande klantmonitor-toepassing van Watson, die door de ontwikkelaar (Vertical Data Analytics) als demo is opengesteld naar aanleiding van de inspiratiesessie. De klantenmonitor kan bijvoorbeeld helpen bij pro-actief onderhoud op een klantenportefeuille of het vinden van commerciële kansen voor nieuwe klanten.

Normaal zou je als adviseur dagelijks veel tijd kwijt zijn aan het lezen en bijhouden van ontwikkelingen, kansen en risico’s bij bestaande en potentiële klanten. De klantenmonitor gebruikt Watson om duizenden jaarverslagen, nieuwsmedia en social mediaberichten te lezen en de relevante informatie eruit te filteren, analyseren en structureren. Zo kan de klantmonitor bijvoorbeeld helpen bij:

  • –Signaleren van incidenten (nieuws over brand of cybercrime),
  • –Leadgeneratie (nieuws over een aangekondigde samenwerking of kennis van een te vernieuwen loot)
  • –Pro-actief relatiemanagement (data van jubilea of nieuws over gewonnen prijzen)

Met leden gaat Adfiz op zoek naar kansrijke toepassingen. Gevonden inzichten worden in deze rubriek gedeeld met de VVP-lezers.

Reactie toevoegen

 
Editie
ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In VVP 2 is de prompt:...

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

Fast én slow service

Fast én slow service

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Met vreugde geven wij kennis…

Met vreugde geven wij kennis…

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 2-2024) Minimaal de helft van de ondernemers besteedt weinig aandacht aan de zwangerschapsuitkering. Hopelijk...

Gedoe met taal

Gedoe met taal

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....