Explosief

Kifid 2017 (deel logo)

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN WOONVERZEKERING – Naar aanleiding van een lekke gasleiding claimt consument de kosten die hij heeft moeten maken voor de opsporing van het lek en de reparatie van de leiding zelf. De verzekeraar (Interpolis/Achmea) weigert dekking te verlenen omdat geen sprake is van ‘schade aan de woning door de lekke leiding’. Op grond van de contra proferentem-regel ex artikel 6:238 lid 2 BW is de schade die de consument heeft geleden volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening wel gedekt en dient de verzekeraar alsnog over te gaan tot uitkering.

De Commissie: “Gezien de formulering van artikel 7 van de Verzekeringsvoorwaarden en met name het ontbreken van duidelijke beperkende voorwaarden bij schade door een lekke leiding, is alleszins verdedigbaar dat het openbreken van een muur om de lekke gasleiding te kunnen bereiken, als schade in de zin van artikel 7 van de Verzekeringsvoorwaarden is aan te merken. Als Verzekeraar een beperkte dekking bij schade door een lekke leiding tot uitdrukking had willen brengen, had hij (duidelijke) beperkende voorwaarden moeten formuleren. Dit heeft Verzekeraar niet gedaan.”

Sowieso verwondert het standpunt van de verzekeraar in dit geval. Had hij dan liever gezien dat de consument had gewacht tot de boel was ontploft?! Dat had dan wel een duidelijk verhaal opgeleverd: de lekke leiding veroorzaakt direct schade aan de woning. Maar of daar nou iemand gelukkiger van geworden was? – Uitspraak 2019-853

Reactie toevoegen

 
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...