Extra stap in de groene richting

Bartjan van der Jagt en Mark Groenendijk

(Partner in Kennis ABN AMRO in VVP Special Duurzaam Adviseren 2021) Klanten op weg helpen naar duurzaamheid is het belangrijkste onderdeel van de strategie van ABN AMRO. Met de uitbreiding van de duurzaamheidskorting per 1 augustus zet abn amro weer een extra stap in de groene richting. Mark Groenendijk en Bartjan van der Jagt van intermediaire distributie vertellen wat dit in de dagelijkse praktijk betekent voor onafhankelijke adviseurs.

...

Van de totale Nederlandse CO2-uitstoot is 40 procent afkomstig van de gebouwde omgeving. ABN AMRO financiert ruim 10 procent van het totale aantal m2 van die bebouwde omgeving. Als bank hebben we een groot klantenbestand en de mogelijkheid om te investeren in duurzame oplossingen. We kunnen daardoor zeker zaken in beweging krijgen, ook als het gaat om grote en ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen.

Duurzaamheidskorting

ABN AMRO heeft duidelijke missie: in 2030 hebben alle woningen en kantoren waarvoor wij een lening hebben verstrekt én ons eigen vastgoed gemiddeld energielabel A. Daarmee leggen we de lat hoog. De huizenmarkt is overspannen en adviseurs en klanten hebben genoeg aan hun hoofd. Verduurzaming is soms nog lastig om mee te beginnen. De sleutel zit hem in het nemen van kleine, concrete stappen.

‘We maken het laagdrempelig om over verduurzaming te adviseren’

Per 1 augustus hebben we weer zo’n stap gezet door de duurzaamheidskorting uit te breiden. Daardoor komt zo’n 39 procent van de klanten met een woning met een energielabel in aanmerking voor duurzaamheidskorting. Volgens de Rijksoverheid heeft 22 procent van alle woningen met een energielabel A en 17 procent label B. Naast de rentekorting op label A (0,15 procent) en op nieuwbouw (0,15 procent) bieden we klanten met een woning met energielabel B 0,10 procent rentekorting. Klanten die vernieuwbouwen komen ook in aanmerking voor 0,15 procent rentekorting.

Daarnaast geldt de zogenaamde respijttermijn van 24 maanden. Dat wil zeggen dat als een klant binnen twee jaar na het ingaan van de rentevaste periode een label A of B laat registreren bij het RVO, wij per die datum alsnog de duurzaamheidskorting toepassen. Duurzaamheid loont op deze manier voor steeds meer mensen. Als een pand nu energielabel C heeft, dan is het een kleinere stap om voor energielabel B te gaan. Hiermee kunnen we meer klanten belonen met rentekorting en dragen wij ons steentje bij aan verduurzamen. Ook hebben we de looptijd van het bouwdepot aangepast om verduurzaming mogelijk maken op het gewenste tempo van de klant en kunnen klanten digitaal hun declaraties indienen.

Laagdrempelige tools

Met alleen een goed product zijn we er niet. Op alle gebieden willen we het voor intermediairs zo makkelijk mogelijk maken. Bijvoorbeeld door de energietool die we samen met HomeQgo ontwikkeld hebben. Daarmee kunnen adviseurs snel en eenvoudig bepalen welke energiebesparende maatregelen geschikt zijn voor een woning. Zo wordt het snel inzichtelijk welke maatregelen er te nemen zijn en wat deze opleveren. Een adviseur kan dit vervolgens meenemen in het advies en samen met de klant kiezen om deze maatregelen wel of niet te laten uitvoeren. Op deze manier maken we het laagdrempelig om over verduurzaming te adviseren.

Bartjan van der Jagt en Mark Groenendijk: ‘ABN AMRO voegt de daad bij het woord.’

Actief klantbeheer

Op dit moment zijn financieel adviseurs enorm druk met nieuwe klanten. De verwachting is dat er een omslag gaat komen, waarbij de vraag naar nieuwe hypotheken afneemt. Op zo’n moment is het enorm belangrijk om een goede relatie met bestaande klanten te hebben. ABN AMRO doet mee aan het programma ‘Actief Klantbeheer’ en tekende samen met een aantal branchepartijen recentelijk een manifest. Als bank beschikken we over enorm veel data die we continu analyseren. We leveren leads aan waarmee de adviseur ook na het afsluiten van de hypotheek in gesprek kan gaan om woonwensen en financiële mogelijkheden opnieuw te bespreken.

We laten bijvoorbeeld zien welke energielabels de onderpanden hebben waarvan binnen een jaar de rentevaste periode afloopt. Stel dat een klant op dit moment energielabel C heeft, dan kan hij of zij met relatief kleine aanpassingen label B of zelfs A krijgen en daarmee in aanmerking komen voor de duurzaamheidskorting. Op deze manier ben je continu in beeld en biedt je toegevoegde waarde.

Oog voor mogelijkheden

Naast deze producten en tools geloven wij dat we het verschil maken door oog voor de mogelijkheden te hebben. Wij investeren in onze collega’s en zorgen voor een hoog kennisniveau voor bijvoorbeeld zakelijk inkomen bepalen. Maar ook door maatwerk te leveren en te denken in oplossingen. Heb je een interessante casus? Motiveer hem goed en we kijken graag met je mee. n

Reactie toevoegen

 
Aan de slag met klantsignalen

Aan de slag met klantsignalen

(Partner in Kennis ABN AMRO in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Nieuwe hypotheekklanten krijgen vaak de meeste aandacht, maar ook na het passeren...