Fast én slow service
(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark Schipper, oprichter en eigenaar van Freshmark tijdens een kennissessie op het VVP-event Pensioen & Vermogen. Deze sessie werd mogelijk gemaakt door Brand New Day.
Na een korte introductie van Dennis Burgemeestre van Brand New Day ging Schipper in op de vraag: hoe verandert de dienstverlening voor adviseurs tussen nu en 2035? In vogelvlucht besprak Schipper een groot aantal trends die van invloed gaan worden op het werk van financieel adviseurs. “Maar”, zo zei hij erbij: “alle trends hebben een zon-een schaduwzijde.”
Flexibel leven wordt steeds belangrijker. “Mensen willen razendsnel online dienstverlening afwisselen met mindfulness en rust. En voor rust kan snelle online service juist weer zorgen. Denk aan een verse gezonde maaltijd die thuis wordt bezorgd door bijvoorbeeld Hello Fresh. Apps worden steeds belangrijker, ook de superapps als Alipay. Klanten worden fans van bedrijven en ratings zullen steeds meer gaan bepalen of een bedrijf succesvol is of niet. Er zit echter ook een ethische kant aan.
‘Moraliteit wordt steeds belangrijker’
Robots zullen volgens Schipper steeds minder herkenbaar worden als robots. “Denk nu al aan smartphones, smartrooms of zelfrijdende auto’s. Autofabrikanten buigen zich op dit moment over de binnenkant van een zelfrijdende auto. Hoe zien die er uit als er geen chauffeur meer nodig is? En in hoeverre laten we robots toe in ons lichaam? Wat als straks zorgverzekeraars in je lichaam kunnen kijken om te beoordelen hoe gezond je bent? Onze generatie denkt nog dat we altijd behoefte zullen behouden aan een dienstverlener van vlees en bloed. Maar hoe denkt de volgende generatie hierover? Ze stappen liever in een zelfrijdende taxi dan in een taxi met een bestuurder die je af kan zetten, onveilig kan rijden, enzovoorts.”
“Advies blijft belangrijk, zeker voor complexe materie als pensioen en vermogensopbouw. Maar je moet je business wel aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen. Ook komen er meerdere kapers op de kust. Klanten kiezen die dienstverleners die zowel snelle on demand service bieden als persoonlijke empathische ondersteuning. Er zullen AI based learning platforms komen met AI-agents die klanten direct herkennen, weten wat ze nodig hebben en direct het juiste antwoord geven. Bovendien krijgen klanten de beschikking over een eigen Financial Planning Dashboard, dat ze zelf naar behoefte inschakelen.”
Relatiegericht
Financieel dienstverleners dienen volgens Schipper nog veel meer de overstap te maken van product-naar relatiegericht. “Je zult moeten aansluiten bij de levenscyclus van je klanten met alle life events vandien. En die dienstverlening moet persoonlijk zijn. Moraliteit wordt ook belangrijker evenals dienstverlening gericht op preventie. Daarnaast wordt zelfredzaamheid steeds belangrijker. Klanten zullen van hun adviseur steeds meer willen weten hoe ze een persoonlijke buffer voor later kunnen opbouwen.”
“Belangrijkste is misschien wel de vraag: wie wil je zijn, welke rol wil je innemen in de samenleving en wat word je bijdrage aan het oplossen van kleine- of grote uitdagingen in de wereld? Dat gaan klanten steeds belangrijker vinden. Uiteraard op voorwaarde dat je missie oprecht is.”
Reactie toevoegen
Meer over
VVP Ondernemersdag praktijktips Gijs Mensing: word een versneller
VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer keynote speaker Gijs Mensing...
Meer efficiency, betere klantbediening
(Partner in kennis De Goudse in VVP-special Business Innovation 2024) Hoe kunnen we onze klanten nog beter en persoonlijker bedienen en hoe helpen we adviseurs...
"Pensioen vaak geen thema bij banenwissel"
Bij het solliciteren naar een nieuwe baan verdiepen veel Nederlanders zich niet of nauwelijks in de pensioenregeling van de nieuwe werkgever. Daarmee missen ze belangrijke...
Op de toekomst voorbereid met risicogestuurd adviseren
(Partner in kennis Avéro Achmea in VVP-special Business Innovation 2024) Ondernemers die hun risico’s willen beheersen, zijn goed bezig als ze die...
VVP-special Business Innovation: met oog voor de mens
Zie innovatie niet als doel op zich, maar als middel om de klant beter te bedienen. En houd in al het technologische geweld oog voor de mens. Aldus de VVP-special...
(Voorwoord Willem Vreeswijk, VVP-special Business Innovation 2024) In de sector wordt veel gesproken over innovatie en ja, gelukkig wordt er ook steeds meer geïnnoveerd....
(Harrie-Jan van Nunen, Veldsink Groep, in VVP-special Business Innovation 2024) De hypotheekmarkt staat niet bekend om zijn vooruitstrevende karakter. Innovaties...
(Justin Schlee, ANVA, in VVP-special Business Innovation 2024) De afgelopen periode zie ik regelmatig artikelen voorbijkomen waarin ChatGPT wordt vergeleken met...
(Opinie Justin Schlee, ANVA, in VVP 4-2024) De afgelopen periode zie ik regelmatig artikelen voorbijkomen waarin ChatGPT wordt vergeleken met een specialist, om...
Brand New Day: veel Nederlanders hebben pensioenspijt
Nederlanders willen beter geïnformeerd worden over onderwerpen gerelateerd aan pensioen en financiën. Maar liefst 69 procent vindt dat de overheid en het...