Fast én slow service
(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark Schipper, oprichter en eigenaar van Freshmark tijdens een kennissessie op het VVP-event Pensioen & Vermogen. Deze sessie werd mogelijk gemaakt door Brand New Day.
Na een korte introductie van Dennis Burgemeestre van Brand New Day ging Schipper in op de vraag: hoe verandert de dienstverlening voor adviseurs tussen nu en 2035? In vogelvlucht besprak Schipper een groot aantal trends die van invloed gaan worden op het werk van financieel adviseurs. “Maar”, zo zei hij erbij: “alle trends hebben een zon-een schaduwzijde.”
Flexibel leven wordt steeds belangrijker. “Mensen willen razendsnel online dienstverlening afwisselen met mindfulness en rust. En voor rust kan snelle online service juist weer zorgen. Denk aan een verse gezonde maaltijd die thuis wordt bezorgd door bijvoorbeeld Hello Fresh. Apps worden steeds belangrijker, ook de superapps als Alipay. Klanten worden fans van bedrijven en ratings zullen steeds meer gaan bepalen of een bedrijf succesvol is of niet. Er zit echter ook een ethische kant aan.
‘Moraliteit wordt steeds belangrijker’
Robots zullen volgens Schipper steeds minder herkenbaar worden als robots. “Denk nu al aan smartphones, smartrooms of zelfrijdende auto’s. Autofabrikanten buigen zich op dit moment over de binnenkant van een zelfrijdende auto. Hoe zien die er uit als er geen chauffeur meer nodig is? En in hoeverre laten we robots toe in ons lichaam? Wat als straks zorgverzekeraars in je lichaam kunnen kijken om te beoordelen hoe gezond je bent? Onze generatie denkt nog dat we altijd behoefte zullen behouden aan een dienstverlener van vlees en bloed. Maar hoe denkt de volgende generatie hierover? Ze stappen liever in een zelfrijdende taxi dan in een taxi met een bestuurder die je af kan zetten, onveilig kan rijden, enzovoorts.”
“Advies blijft belangrijk, zeker voor complexe materie als pensioen en vermogensopbouw. Maar je moet je business wel aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen. Ook komen er meerdere kapers op de kust. Klanten kiezen die dienstverleners die zowel snelle on demand service bieden als persoonlijke empathische ondersteuning. Er zullen AI based learning platforms komen met AI-agents die klanten direct herkennen, weten wat ze nodig hebben en direct het juiste antwoord geven. Bovendien krijgen klanten de beschikking over een eigen Financial Planning Dashboard, dat ze zelf naar behoefte inschakelen.”
Relatiegericht
Financieel dienstverleners dienen volgens Schipper nog veel meer de overstap te maken van product-naar relatiegericht. “Je zult moeten aansluiten bij de levenscyclus van je klanten met alle life events vandien. En die dienstverlening moet persoonlijk zijn. Moraliteit wordt ook belangrijker evenals dienstverlening gericht op preventie. Daarnaast wordt zelfredzaamheid steeds belangrijker. Klanten zullen van hun adviseur steeds meer willen weten hoe ze een persoonlijke buffer voor later kunnen opbouwen.”
“Belangrijkste is misschien wel de vraag: wie wil je zijn, welke rol wil je innemen in de samenleving en wat word je bijdrage aan het oplossen van kleine- of grote uitdagingen in de wereld? Dat gaan klanten steeds belangrijker vinden. Uiteraard op voorwaarde dat je missie oprecht is.”
Reactie toevoegen
Meer over
Brand New Day: "Vrouwen lopen achter in pensioenkennis"
De pensioenkloof tussen mannen en vrouwen is volgens Brand New Day niet alleen zichtbaar in de hoogte en opbouw van het pensioen, maar ook in pensioenkennis. “Bijna...
Bezit ‘slimme’ huishoudelijke apparaten toegenomen
In 2024 zei 89 procent van de Nederlandse bevolking een of meer zogenoemde slimme apparaten of systemen in huis te hebben, in 2020 was dat 81 procent. 63...
"Meer aandacht voor aanvullend pensioen"
De pensioenonzekerheid neemt toe na introductie van het nieuwe pensioenstelsel evenals de aandacht voor aanvullend pensioen, constateert Brand New Day, dat in het...
Flexibele werkgeverslijfrente Brand New Day nu ook via adviseurs
Werkgevers die voor werknemers een flexibele pensioenregeling bij Brand New Day willen afsluiten, kunnen dat nu ook via hun financieel adviseur doen. “De vraag...
Meldpunt Adfiz uitgebreid met loket verzekerbaarheid duurzame innovaties
Adfiz heeft haar Meldpunt uitgebreid (en vernieuwd) met een loket voor de verzekerbaarheid van duurzame innovaties. Adfiz: "Dat is nodig omdat duurzame ontwikkeling...
(Uit Ken je vak!, VVP 3-2024) In dit derde deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe integreer je AI in een bestaand IT-landschap?...
Nieuwe risico's door embedded finance
Embedded finance leidt tot nieuwe risico's, meent DNB op grond van een analyse waarin de toezichthouder de integratie van financiële producten in niet-financiële...
Ik ga op reis en neem mee… AI als oplossing voor de claimpieken
(Blog door Stephan de Jong, Director Technology & Digital Transformation bij IG&H) Door gebruik te maken van de mogelijkheden van GenAI kunnen verzekeringsmaatschappijen...
Inschrijving Jongeren Innovatie Programma 2024 open
Vanaf nu kan worden ingeschreven op het Jongeren Innovatie Programma (JIP) 2024 van het Verbond van Verzekeraars. Het JIP is er voor young professionals die werken...
Roy van den Anker: "Vloeken in de (verzekerings)kerk"
"Versneld een nieuwe economie tot stand brengen. Een mooie doelstelling van het New Financial Forum, maar in onze branche… Het overgrote deel van de voorbeelden...