Fast én slow service

Mark Schipper Pensioen & Vermogen 2024

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark Schipper, oprichter en eigenaar van Freshmark tijdens een kennissessie op het VVP-event Pensioen & Vermogen. Deze sessie werd mogelijk gemaakt door Brand New Day.

Na een korte introductie van Dennis Burgemeestre van Brand New Day ging Schipper in op de vraag: hoe verandert de dienstverlening voor adviseurs tussen nu en 2035? In vogelvlucht besprak Schipper een groot aantal trends die van invloed gaan worden op het werk van financieel adviseurs. “Maar”, zo zei hij erbij: “alle trends hebben een zon-een schaduwzijde.”

Flexibel leven wordt steeds belangrijker. “Mensen willen razendsnel online dienstverlening afwisselen met mindfulness en rust. En voor rust kan snelle online service juist weer zorgen. Denk aan een verse gezonde maaltijd die thuis wordt bezorgd door bijvoorbeeld Hello Fresh. Apps worden steeds belangrijker, ook de superapps als Alipay. Klanten worden fans van bedrijven en ratings zullen steeds meer gaan bepalen of een bedrijf succesvol is of niet. Er zit echter ook een ethische kant aan.

‘Moraliteit wordt steeds belangrijker’

Robots zullen volgens Schipper steeds minder herkenbaar worden als robots. “Denk nu al aan smartphones, smartrooms of zelfrijdende auto’s. Autofabrikanten buigen zich op dit moment over de binnenkant van een zelfrijdende auto. Hoe zien die er uit als er geen chauffeur meer nodig is? En in hoeverre laten we robots toe in ons lichaam? Wat als straks zorgverzekeraars in je lichaam kunnen kijken om te beoordelen hoe gezond je bent? Onze generatie denkt nog dat we altijd behoefte zullen behouden aan een dienstverlener van vlees en bloed. Maar hoe denkt de volgende generatie hierover? Ze stappen liever in een zelfrijdende taxi dan in een taxi met een bestuurder die je af kan zetten, onveilig kan rijden, enzovoorts.”

“Advies blijft belangrijk, zeker voor complexe materie als pensioen en vermogensopbouw. Maar je moet je business wel aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen. Ook komen er meerdere kapers op de kust. Klanten kiezen die dienstverleners die zowel snelle on demand service bieden als persoonlijke empathische ondersteuning. Er zullen AI based learning platforms komen met AI-agents die klanten direct herkennen, weten wat ze nodig hebben en direct het juiste antwoord geven. Bovendien krijgen klanten de beschikking over een eigen Financial Planning Dashboard, dat ze zelf naar behoefte inschakelen.”

Relatiegericht

Financieel dienstverleners dienen volgens Schipper nog veel meer de overstap te maken van product-naar relatiegericht. “Je zult moeten aansluiten bij de levenscyclus van je klanten met alle life events vandien. En die dienstverlening moet persoonlijk zijn. Moraliteit wordt ook belangrijker evenals dienstverlening gericht op preventie. Daarnaast wordt zelfredzaamheid steeds belangrijker. Klanten zullen van hun adviseur steeds meer willen weten hoe ze een persoonlijke buffer voor later kunnen opbouwen.”

“Belangrijkste is misschien wel de vraag: wie wil je zijn, welke rol wil je innemen in de samenleving en wat word je bijdrage aan het oplossen van kleine- of grote uitdagingen in de wereld? Dat gaan klanten steeds belangrijker vinden. Uiteraard op voorwaarde dat je missie oprecht is.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Ethische AI blijft mensenwerk

Ethische AI blijft mensenwerk

(Robert Enters, First Day Advisory Group, in VVP-special Business Innovation 2024) Elke dag wordt er wel een nieuw AI-model gelanceerd. De mogelijkheden van AI...

Adviesalerts! Business Innovation

Adviesalerts! Business Innovation

(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Met veel geraas komt technologische en maatschappelijke vernieuwing op u af. Steek uw kop niet in het zand, ga mee met...

Brand New Day wil aandacht voor pensioenarmoede

Brand New Day wil aandacht voor pensioenarmoede

In de week van de Pensioen3daagse vraagt Brand New Day aandacht voor pensioenarmoede in Nederland. Joost Tieland, directeur: "Een kwart van de Nederlanders zegt...

Anders kijken naar financieel advies

Anders kijken naar financieel advies

(Fred de Jong in VVP-special Business Innovation 2024) De waarde van financieel advies is niet alleen materieel maar vooral ook immaterieel. Financieel advies...

Innovatie moet zich vertalen in klantwaarde

Innovatie moet zich vertalen in klantwaarde

(Rogier Jonkman, L&B Groep, in VVP-special Business Innovation 2024) Voor ons betekent business innovation: alles wat wij doen ter discussie te stellen en...

Wisselwerking tussen mens en machine

Wisselwerking tussen mens en machine

(Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in VVP-special Business Innovation 2024) Het valt me op dat we tegenwoordig, als het woord innovatie valt, al snel de neiging...

Innovatie met hart en ziel

Innovatie met hart en ziel

(Annelies Schoonderbeek, By Annelies, in VVP-special Business Innovation 2024) De branche staat voor grote uitdagingen. Klanten willen gemak en transparantie,...

Embedded finance laat meerwaarde adviseur onverlet

Embedded finance laat meerwaarde adviseur onverlet

(AFM in VVP-special Business Innovation 2024) Je auto voor een uur verzekeren tegen inbraak op een parkeerterrein, of direct een reisverzekering afsluiten bij...

Schaken of Staken?

Schaken of Staken?

(Jack Vos, Onesurance, in VVP-special Business Innovation 2024) In 1997 werd de wereld van technologie en menselijke prestatie op zijn kop gezet toen Garry Kasparov,...

Lage inkomens willen geen verplicht ZZP-pensioen

Lage inkomens willen geen verplicht ZZP-pensioen

Uit onderzoek van Brand New Day blijkt dat juist ZZP’ers met een laag inkomen tegen een pensioenplicht zijn. Van de ZZP’ers die minder dan 36.000 euro...