Feit of fabel: autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten

Botsproef Vereende 2019

Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit alleen maar een fabel kan zijn. Maar hoe komt iemand dan op het idee om zo’n stelling te bedenken? In een bijdrage voor VVP geeft de Vereende antwoord.

Voor verzekeraars is het van groot belang om te weten welke schadelast zij per jaar kunnen verwachten. Hierop baseren zij de premiestelling van hun producten, en die premiestelling bepaalt weer mede de concurrentiepositie. Vooral in de branche van de autoverzekeringen is de concurrentie groot, en is het voor verzekeraars van belang om ‘scherp aan de wind te varen’ wat de premiestelling betreft. Grote en kleine verzekeraars vechten met elkaar om marktaandeel en het is daarom van groot belang om niet alleen inzicht te hebben in de schadecijfers maar ook om te proberen om de schadelast –en dus de premie- zo laag mogelijk te houden.

Schadelast verlagen

Om de schadelast te verlagen, hebben verzekeraars verschillende ‘tools’  in handen.

Bijvoorbeeld het acceptatiebeleid: als een verzekeraar in staat is om brokkenpiloten ‘aan de poort’ te weren dan is dat goed voor de schadelast.

Er kan ook een kostenbesparing gerealiseerd worden door de processen bij het afhandelen van claims zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.

Als laatste kan een verzekeraar proberen om de schadelast te verlagen door te proberen te besparen op herstelkosten van de beschadigde auto’s. Dit kan door bijvoorbeeld prijsafspraken te maken met herstelbedrijven.  Maar er zijn verzekeraars die zelfs nog een stapje verder gaan. Een voorbeeld daarvan is de Spaanse (her)verzekeraar MapfRe.

MapfRe

MapfRe is zeer actief op de markt voor autoverzekeringen. Wellicht een onbekende naam in Nederland maar MapfRe heeft toch een omzet van 26 miljard euro en heeft 35.000 werknemers verdeeld over 45 landen waar zij vertegenwoordigd is. Met meer dan 29 miljoen verzekeringsklanten kunnen we wel zeggen dat het een grote speler is in de markt. Maar wat heeft dit met crash testen te maken?

MapfRe heeft  al in de jaren ‘90 CESVIMAP opgericht. CESVIMAP is een research center in de buurt van Madrid, en heeft (onder andere) als doel het zoeken naar innovatieve oplossingen om de voertuigveiligheid en de efficiëntie in reparaties te verbeteren. Immers, als MapfRe er in zou slagen om reparaties goedkoper uit te voeren, dan zou dat de schadelast op de autoverzekeringen naar beneden brengen.

Er wordt onder andere onderzoek gedaan naar de gebruikte materialen en onderdelen bij reparaties van auto’s, en naar manieren om de reparaties sneller en goedkoper uit te kunnen voeren. Om dit onderzoek goed te kunnen doen, hebben ze beschadigde auto’s nodig. In sommige gevallen komen deze beschadigde auto’s van echte ongevallen, maar soms worden ook modellen onbeschadigd aangekocht en worden veel voorkomende schades door middel van een crash test gesimuleerd. Dit is net een andere manier van crashtesten dan de tests die de fabrikant zelf al uitvoert.

De afgelopen jaren heeft CESVIMAP met deze onderzoeken enorm veel innovatieve oplossingen gevonden voor veel voorkomende problemen bij reparaties van voertuigen. In sommige gevallen werden zelfs veiligheidsissues bij automodellen ontdekt.

De resultaten van de onderzoeken worden gedeeld met de schadeherstelbedrijven in het netwerk van MapfRe. Dit leidt voor de verzekeraar niet alleen tot een kostenbesparing voor wat betreft de schadelast, maar CEVISMAP zelf genereert ook nog eens eigen inkomsten als gerenommeerd opleidingsinstituut in de branche van schadeherstelbedrijven.

De resultaten van de onderzoeken worden natuurlijk ook gedeeld met de betreffende autofabrikanten. Meer dan eens heeft dit geleid tot aanpassingen in het ontwerp van de auto’s of de onderdelen daarvan. Uiteindelijk is er met een aantal autofabrikanten een goede samenwerkingsrelatie ontstaan, waarbij de fabrikanten zelfs hun nieuwste modellen aan CESVIMAP beschikbaar stellen om deze –onafhankelijk- te laten crashtesten. Uiteindelijk komt deze samenwerking niet alleen de portemonnee van de verzekeraar en die van de autofabrikanten ten goede, maar heeft deze ook nog eens een positieve uitwerking op de verkeersveiligheid.

Conclusie

Wij vinden dit een mooi voorbeeld van ‘out of the box denken’ door een verzekeringsmaatschappij, iets waar wij bij de Vereende helemaal achter staan. Hoe ongeloofwaardig ook, de stelling van deze week is dus toch een feit.

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (5): Carola Wijkamp-Hermsen

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (5): Carola Wijkamp-Hermsen

Carola Wijkamp-Hermsen, sinds 1 november 2023 directievoorzitter van de Vereende, staat centraal in de vijfde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële...

Mobiliteit en schadepreventie horen één te zijn

Mobiliteit en schadepreventie horen één te zijn

Stimuleer bedrijven dat ze hun medewerkers laten zien dat schadepreventie belangrijk is, dat ze de cultuur van veiligheid uitstralen. Dat was een van de tips voor...

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

(Kifid-uitspraak GC 2024-0007, bindend) Consumenten claimen in 2022 stormschade aan boeidelen aan de gevel van hun woning bij Nh1816. De verzekeraar heeft op basis...

‘We willen kansen voor adviseurs beter in beeld brengen’

‘We willen kansen voor adviseurs beter in beeld brengen’

(Partner in Kennis Aegon in VVP 3, 2023) De beste hypotheekportalen van Nederland ontwikkelen. Dát is het doel van Arnoud van ’t Riet, Product Owner...

Carola Wijkamp-Hermsen nieuwe directievoorzitter de Vereende

Carola Wijkamp-Hermsen nieuwe directievoorzitter de Vereende

Carola Wijkamp-Hermsen wordt per 1 november 2023 de opvolger van Ingrid Visscher als directievoorzitter van de Vereende. Ze vormt dan samen met CFRO Harmen Ettema...

Ondernemen mogelijk maken

Ondernemen mogelijk maken

(Partner in Kennis Avéro Achmea in VVP 3, 2023) Wie onderneemt, heeft te maken met risico’s. “En dat zijn er momenteel nogal wat”, weet...

De nadelen van even ‘googlen’

De nadelen van even ‘googlen’

(Partner in Kennis Dazure in VVP 3, 2023) Gelukkig wordt er door veel mensen deskundig advies gevraagd aan een financieel adviseur. Dit is verstandig. Er zijn...

Aantal schademeldingen Waarborgfonds neemt weer toe

Aantal schademeldingen Waarborgfonds neemt weer toe

Na een aantal ‘coronajaren’ waarin het aantal schademeldingen lager was, is het aantal schademeldingen weer toegenomen, zo blijkt uit het jaarverslag...

Premie-inkomen de Vereende met acht procent gegroeid

Premie-inkomen de Vereende met acht procent gegroeid

De Vereende zag het premie-inkomen vorig jaar met acht procent toenemen van 55,9 miljoen euro naar 60,4 miljoen. Mede door de snelle premiegroei van de afgelopen...

MKB is groeimarkt voor financieel advieskantoren

MKB is groeimarkt voor financieel advieskantoren

(Partner in Kennis Scildon in VVP 2) Paul Klomberg Assurantiën is gevestigd in het landelijk gelegen Silvolde (Gelderland). In deze aflevering geeft Scildon...