Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Kenteken Vereende 2019

Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands kenteken niet door een Nederlandse verzekeraar kan worden verzekerd, aldus de Vereende in een bijdrage voor VVP. En dus zou de stelling: 'Bij auto-import: 'Nederlandse verzekeraars kunnen geen buitenlandse kentekens verzekeren' het predicaat ‘Feit’ verdienen. Maar dan zou dit artikel wel heel kort en saai zijn. Gelukkig is het antwoord, zoals in de eerste zin de tekst ‘in principe’ al doet vermoeden, minder stellig. Er zijn namelijk uitzonderingen, bijvoorbeeld wanneer een auto wordt geïmporteerd uit het buitenland. De vijfde WAM-richtlijn bepaalt onder andere dat het mogelijk moet zijn dat een auto die in een andere EU-lidstaat wordt gekocht, verzekerd kan worden in het land waar de koper woonachtig is.

Importeren van een auto uit het buitenland

Het komt vaak voor: auto’s die vanuit het buitenland worden geïmporteerd in Nederland. Bijvoorbeeld omdat de auto mee-immigreert met de eigenaar die zich vanuit het buitenland in Nederland vestigt, of omdat een vergelijkbaar tweedehands exemplaar in Nederland duizenden euro’s meer kost, het een uitvoering betreft die in ons eigen land niet te koop is, of omdat het een klassieker of een oldtimer betreft.

Bij het importeren van een auto uit het buitenland is het belangrijk dat, wanneer met deze auto gereden wordt over de openbare weg, dit gebeurt ínclusief een geldig (buitenlands export-)kenteken op de auto. En uiteraard moet er sprake zijn van een geldige WAM-verzekering.

Nederlandse verzekeraars kunnen een (korte termijn-)verzekering aanbieden voor het importeren van een auto uit een EU-land/ EVA-land (Europese Vrijhandels Associatie) waarbij die auto dus is voorzien van buitenlandse (export-)kentekenplaten.

Uitzondering bij import uit Duitsland

Een heel populair land om een auto uit te importeren, is Duitsland. Juist daarom is het belangrijk om te weten dat voor een auto die wordt geïmporteerd uit Duitsland een Nederlandse verzekeraar echter géén verzekeringsoplossing kan bieden. Daarom besteed ik hier in dit artikel extra aandacht aan. Voor een uit Duitsland te importeren auto moet de verzekering ook in Duitsland worden geregeld, samen met de aanschaf van een tijdelijk Duits exportkenteken. De reden hiervoor ligt in het feit dat men in Duitsland geen kentekenregistratie krijgt als men niet eerst een Duitse verzekering heeft. Praktisch gezien wordt zo de 5e WAM-richtlijn omzeild.

Er zijn in Duitsland twee soorten exportkentekenplaten te koop:

Kentekenplaat met een geel balkje

Om in Duitsland te mogen rijden, moet een tijdelijk Duits exportkenteken worden aangevraagd (die met het gele balkje), het zogenaamde Kurzzeitkennzeichen.

Met dit tijdelijke Duitse kenteken mag alleen in Duitsland worden gereden en dit kenteken is in Duitsland slechts vijf dagen geldig.

Bij de grens met Nederland moet het tijdelijke Duitse kenteken worden verruild voor een Nederlands ééndagskenteken om hier in Nederland mee naar een keuringsstation van de Dienst Wegverkeer (RDW) te rijden. Dit Nederlandse ééndagskenteken moet van te voren bij de RDW worden aangevraagd. Dit ééndagskenteken is, zoals de naam al doet vermoeden, slechts één dag geldig en met dit kenteken mag alleen op die dag (de dag van de keuring bij de RDW) vanaf de Duitse grens de kortst mogelijke route naar het keuringsstation van de RDW in Nederland worden gereden.

Kentekenplaat met een rood balkje

Een andere mogelijkheid is dat een exportkenteken met een rood balkje wordt aangevraagd in Duitsland:

Een exportkenteken met een rood balkje (in het Duits Ausfuhrkennzeichen of Zollkennzeichen) moet ook in Duitsland worden aangevraagd. Dit kan online bij de Strassenverkehrsamt, dit is de Duitse RDW/ Afdeling verkeer. Verder is een Doppelkarte nodig. Dit is een bewijs dat het motorijtuig verzekerd is. Deze kaart kan online besteld worden, opgehaald worden bij een ADAC- vestiging  (Duitse ANWB) of bij een Schildermacher (kentekenplatenmaker).

Dit Duitse exportkenteken heeft een geldigheidsduur van minimaal 15 en maximaal 360 dagen en is in de hele EU geldig. Hier kan dus vanuit Duitsland mee de grens over gereden worden in Nederland en, afhankelijk van de gekochte dekkingstermijn, tot 360 dagen worden gebruikt.

De kans is echter wel aanwezig dat de politie in Nederland de auto met een Ausfuhrkennzeichen of Zollkennzeichen staande houdt omdat men, in principe, niet als Nederlander in een motorrijtuig met Duits kenteken in Nederland mag rijden. De reden van aanhouding is dat deze constructie vaak wordt gebruikt om de motorrijtuigbelastingplicht te ontduiken gedurende de periode dat het tijdelijke Duitse kenteken geldig is. Het is dus zaak om de auto zo snel mogelijk ter keuring aan te bieden bij de RDW zodat de auto een Nederlands kenteken kan krijgen dat regulier verzekerd wordt.

Feit of fabel? 

Het antwoord op de Feit of Fabel of 'Bij auto-import: Nederlandse verzekeraars kunnen geen buitenlandse kentekens verzekeren' is dus een fabel: Nederlandse motorrijtuigverzekeraars hebben de mogelijkheid om een verzekering af te geven voor een motorrijtuig dat wordt geïmporteerd uit het buitenland (anders dan uit Duitsland). De Vereende heeft een speciale importverzekering in het assortiment met een minimale duur van 15 dagen en een maximale duur van 30 dagen.

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Feit of fabel: nieuwe auto's eerst naar verzekeraars voor een crashtest

Feit of fabel: nieuwe auto's eerst naar verzekeraars voor een crashtest

Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...

Feit of fabel: autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten

Feit of fabel: autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten

Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren

Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...

Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer

Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer

Het Waarborgfonds Motorverkeer heeft een interactieve video gelanceerd waarmee mensen kunnen zien welke voorwaarden worden gesteld voor dekking van het Waarborgfonds...

Feit of fabel: schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig wordt door het Waarborgfonds gedekt

Feit of fabel: schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig wordt door het Waarborgfonds gedekt

Het leek de Vereende een goed idee zo voor de aanvang van het vakantieseizoen de vraag of schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig...

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”

We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”

Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”

We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...

Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende

Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende

In 2018 is het aantal schadegevallen in alle categorieën gedaald, behalve bij letselschade, zo blijkt uit het jaarverslag van het Waarborgfonds Motorverkeer.  De...

Feit of fictie: eisen aansprakelijkheid sportsituaties hoger dan daarbuiten

Feit of fictie: eisen aansprakelijkheid sportsituaties hoger dan daarbuiten

Een groot gedeelte van de Nederlanders doet wel iets aan sport. Het risico dat daarbij ongelukken gebeuren waarbij lichamelijk letsel aan een ander wordt toegebracht...

Ingrid Visscher (de Vereende): momenteel meer behoefte aan vangnet

Ingrid Visscher (de Vereende): momenteel meer behoefte aan vangnet

De juiste vragen stellen, door durven vragen, echt en oprecht luisteren naar anderen, betrouwbaar te werk gaan, een koers uitzetten én vasthouden. Dat zijn...