Feit of fabel: schade veroorzaakt door een e-step wordt gedekt door het Waarborgfonds

e-step Vereende 2019

Er gelden drie algemene wettelijke voorwaarden (W.A.M.) voordat aanspraak gemaakt kan worden op  een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer: 

  • Het moet gaan om schade door een motorvoertuig in het verkeer
  • De bestuurder van dat voertuig moet aansprakelijk zijn
  • Er is geen andere WA-dekking en de veroorzaker betaalt zelf niet

Motorvoertuig in het verkeer

Allereerst vragen wij ons af of een elektrische step onder de definitie ‘motorvoertuig’ valt. Dat is inderdaad het geval omdat er sprake is van mechanische aandrijving.  Het feit dat er in Nederland nog nauwelijks RDW-goedkeuringen zijn verstrekt voor deze categorie doet aan die definitie niets af.

Het gebrek aan goedkeuring leidt er trouwens wel toe dat Nederlandse WAM-verzekeraars nog geen speciale WA-verzekering kunnen aanbieden.

Hoewel de uitleg van het begrip ‘verkeer’ heel ruim is, kan men zich toch plaatsen voorstellen die buiten dit begrip kunnen vallen, bijvoorbeeld ergens binnen in een hele grote woonkamer of winkel.

Aansprakelijkheid

Op het punt van de aansprakelijkheid gaan we hier maar niet dieper in; dat zal meestal wel gegeven zijn, omdat ook art. 185 Wegenverkeerswet van toepassing is als een voetganger wordt aangereden. Ook in dat verband wordt zo’n step als ‘motorrijtuig’ aangemerkt. Volledigheidshalve melden we hierbij nog dat schade aan de bestuurder van de step zelf natuurlijk is uitgesloten.

WA-dekking

Dan komen we op het volgende punt van mogelijk andere verzekeringsdekkingen.  Belangrijk is dan hoe de polistekst van de betrokken AVP luidt. Het kan (!)  zijn dat kleine motorvoertuigen worden mee gedekt, maar anders valt deze schade onder de gebruikelijke motorrijtuiguitsluiting. 

Conclusie

Dan geldt nog dat de veroorzaker zelf aansprakelijk gesteld moet worden en niet reageert voordat het Waarborgfonds de zaak oppakt. Vanuit het bovenstaande zou men nu de vraag in basis kunnen beantwoorden met ‘FEIT’; dit soort schaden worden gedekt door het Waarborgfonds; niettemin geldt er wel een aantal belangrijke ‘mitsen en maren’.

Internationaal perspectief

Tot slot sluiten wij dit artikel graag af met een internationaal perspectief; in een aantal buitenlandse steden wemelt het al van die stepjes.  Stel dat uw cliënt in Madrid een goedgekeurd exemplaar huurt en daarmee een (letsel-)schade veroorzaakt. In Spanje (en een aantal andere landen) geldt er momenteel een vrijstelling van de verzekeringsplicht voor dit soort voertuigen.  Dat doet er niets aan af dat de bestuurder vlug aansprakelijk zal zijn voor een schade en hij/zij loopt dan het risico zelf een forse schade te moeten terugbetalen als de exploitant niet voor een vrijwillige verzekering heeft gezorgd!  Onze tip: huurt u dus niet als niet duidelijk is dat de WA-verzekering fatsoenlijk is geregeld!

Jelle Smits is werkzaam bij het Waarborgfonds Motorverkeer

Reactie toevoegen

 
Meer over
Aantal schademeldingen Waarborgfonds neemt weer toe

Aantal schademeldingen Waarborgfonds neemt weer toe

Na een aantal ‘coronajaren’ waarin het aantal schademeldingen lager was, is het aantal schademeldingen weer toegenomen, zo blijkt uit het jaarverslag...

Premie-inkomen de Vereende met acht procent gegroeid

Premie-inkomen de Vereende met acht procent gegroeid

De Vereende zag het premie-inkomen vorig jaar met acht procent toenemen van 55,9 miljoen euro naar 60,4 miljoen. Mede door de snelle premiegroei van de afgelopen...

De Vereende biedt nu ook duurzaam schadeherstel

De Vereende biedt nu ook duurzaam schadeherstel

Klanten met een inboedel-/opstalverzekering van de Vereende kunnen voortaan ook kiezen voor duurzaam schadeherstel. De Vereende is in dit verband een samenwerking...

De Vereende, RDW en adviseurs maken verzekeren motorvoertuigen eenvoudiger

De Vereende, RDW en adviseurs maken verzekeren motorvoertuigen eenvoudiger

De Vereende, RDW en assurantieadviseurs slaan de handen ineen tegen onverzekerbaarheid.  Dit door onnodige stappen over te slaan zodat het verzekeren van motorvoertuigen...

De Vereende verhuist naar gebouw Verbond

De Vereende verhuist naar gebouw Verbond

De Vereende verhuist volgend jaar september naar het pand van het Verbond van Verzekeraars in Den Haag. De verzekeraar van bijzondere risico’s betrekt de vierde,...

Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs die gebruikmaken van de RijBeterBox kunnen bij een goede score een premiekorting 'verdienen' bij de Vereende. De RijBeterBox werd begin dit jaar gelanceerd....

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

De Vereende zag in coronajaar 2021 het premievolume toenemen met 5 procent tot 55,6 miljoen euro. Het netto resultaat kwam uit op 2,8 miljoen euro. Volgens de Vereende...

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

(Partner in kennis de Vereende in katern Nieuwe Risico's in VVP 02-2022) Nieuwe risico’s: als er één verzekeraar is die weet hoe je daarmee...

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

De Dutch Aviation Pool (DAP) is na bijna 80 jaar opgeheven. De pool voor luchtvaartverzekeringen heeft de afgelopen jaren de laatste schades afgewikkeld en het resterende...

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

De Vereende heeft de eerste RijBeterBox uitgereikt aan taxichauffeur Roy Raghoenath. Met een RijBeterBox krijgt de chauffeur zijn rijgedrag inzichtelijk. Doel van...