Feit of fabel: schade veroorzaakt door een e-step wordt gedekt door het Waarborgfonds

e-step Vereende 2019

Er gelden drie algemene wettelijke voorwaarden (W.A.M.) voordat aanspraak gemaakt kan worden op  een claim bij het Waarborgfonds Motorverkeer: 

  • Het moet gaan om schade door een motorvoertuig in het verkeer
  • De bestuurder van dat voertuig moet aansprakelijk zijn
  • Er is geen andere WA-dekking en de veroorzaker betaalt zelf niet

Motorvoertuig in het verkeer

Allereerst vragen wij ons af of een elektrische step onder de definitie ‘motorvoertuig’ valt. Dat is inderdaad het geval omdat er sprake is van mechanische aandrijving.  Het feit dat er in Nederland nog nauwelijks RDW-goedkeuringen zijn verstrekt voor deze categorie doet aan die definitie niets af.

Het gebrek aan goedkeuring leidt er trouwens wel toe dat Nederlandse WAM-verzekeraars nog geen speciale WA-verzekering kunnen aanbieden.

Hoewel de uitleg van het begrip ‘verkeer’ heel ruim is, kan men zich toch plaatsen voorstellen die buiten dit begrip kunnen vallen, bijvoorbeeld ergens binnen in een hele grote woonkamer of winkel.

Aansprakelijkheid

Op het punt van de aansprakelijkheid gaan we hier maar niet dieper in; dat zal meestal wel gegeven zijn, omdat ook art. 185 Wegenverkeerswet van toepassing is als een voetganger wordt aangereden. Ook in dat verband wordt zo’n step als ‘motorrijtuig’ aangemerkt. Volledigheidshalve melden we hierbij nog dat schade aan de bestuurder van de step zelf natuurlijk is uitgesloten.

WA-dekking

Dan komen we op het volgende punt van mogelijk andere verzekeringsdekkingen.  Belangrijk is dan hoe de polistekst van de betrokken AVP luidt. Het kan (!)  zijn dat kleine motorvoertuigen worden mee gedekt, maar anders valt deze schade onder de gebruikelijke motorrijtuiguitsluiting. 

Conclusie

Dan geldt nog dat de veroorzaker zelf aansprakelijk gesteld moet worden en niet reageert voordat het Waarborgfonds de zaak oppakt. Vanuit het bovenstaande zou men nu de vraag in basis kunnen beantwoorden met ‘FEIT’; dit soort schaden worden gedekt door het Waarborgfonds; niettemin geldt er wel een aantal belangrijke ‘mitsen en maren’.

Internationaal perspectief

Tot slot sluiten wij dit artikel graag af met een internationaal perspectief; in een aantal buitenlandse steden wemelt het al van die stepjes.  Stel dat uw cliënt in Madrid een goedgekeurd exemplaar huurt en daarmee een (letsel-)schade veroorzaakt. In Spanje (en een aantal andere landen) geldt er momenteel een vrijstelling van de verzekeringsplicht voor dit soort voertuigen.  Dat doet er niets aan af dat de bestuurder vlug aansprakelijk zal zijn voor een schade en hij/zij loopt dan het risico zelf een forse schade te moeten terugbetalen als de exploitant niet voor een vrijwillige verzekering heeft gezorgd!  Onze tip: huurt u dus niet als niet duidelijk is dat de WA-verzekering fatsoenlijk is geregeld!

Jelle Smits is werkzaam bij het Waarborgfonds Motorverkeer

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

(Partner in kennis de Vereende in katern Nieuwe Risico's in VVP 02-2022) Nieuwe risico’s: als er één verzekeraar is die weet hoe je daarmee...

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

De Dutch Aviation Pool (DAP) is na bijna 80 jaar opgeheven. De pool voor luchtvaartverzekeringen heeft de afgelopen jaren de laatste schades afgewikkeld en het resterende...

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

De Vereende heeft de eerste RijBeterBox uitgereikt aan taxichauffeur Roy Raghoenath. Met een RijBeterBox krijgt de chauffeur zijn rijgedrag inzichtelijk. Doel van...

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

De Vereende start binnenkort met het stellen van vragen in het aanvraagproces over de reden waarom een (aspirant) klant een aanvraag voor een verzekering doet. Voor...

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

De RijBeterBox introduceert per 1 februari 2022 de RijBeterBox voor taxi's. Deze tool moet het aantal schades verminderen en taxibedrijven weer aantrekkelijker maken...

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

De zelfrijdende auto is er nog niet zomaar en er is ook nog geen antwoord op de vraag wie aansprakelijk is bij schade. Aldus de verzekeringsbranche in de eerste...

Vereende bereidt zich voor op 2030

Vereende bereidt zich voor op 2030

De Vereende zag in 2020 het premievolume met 16,5 procent toenemen tot 53 miljoen euro. De Vereende spreekt in het jaarverslag van een wat rustiger tempo in groei...

Onverzekerbaar? Pas als wij nee zeggen

Onverzekerbaar? Pas als wij nee zeggen

(Partner in kennis de Vereende in VVP-special Bijzondere Risico's) Onverzekerbaar? Pas als De Vereende het niet kan verzekeren, kunt u zeggen dat het onverzekerbaar...

Bijzondere Risico's: het echte advieswerk

Bijzondere Risico's: het echte advieswerk

Verzekeren van pandemie onhoudbaar? Die vraag stelt zich het Verbond van Verzekeraars in de special Bijzondere Risico's van VVP. Klap No Risk denkt dat er - als...

Leren van elkaar

Leren van elkaar

(Rondetafel uit VVP-special Bijzondere Risico's) Het is een uitzonderlijke tijd, zelfs voor doorgewinterde professionals in de verzekeringsmarkt voor bijzondere...