Feiten en fabels over het Waarborgfonds Motorverkeer

Olie op wegdek (vereende, waarborgfonds 2019)

Feit of fabel: Het Waarborgfonds betaalt geen schadevergoeding wanneer een fietser uitglijdt over een olievlek en schade oploopt.

Het Waarborgfonds Motorverkeer is in 1965 opgericht. Het Waarborgfonds is er voor mensen die door een motorvoertuig zoals een brommer, auto of tractor schade hebben geleden en met die schade niet terecht kunnen bij een verzekeraar. Bijvoorbeeld als de veroorzaker is doorgereden of als hij niet verzekerd is. Maar wanneer is er eigenlijk sprake van schade veroorzaakt door een motorvoertuig? Bij een aanrijding is het natuurlijk duidelijk. Minder voor de hand liggend is het wanneer het motorvoertuig lading verliest en de lading richt schade aan. Zoals een afgevallen kist of gelekte olie.

Voor deze feit of fabel gaan we dieper in op het laatste voorbeeld van gelekte olie. Een fietser steekt de weg over, glijdt uit over een olievlek, breekt zijn been en loopt daardoor schade op. In essentie kan het slachtoffer volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (Wam, art. 25) de geleden schade bij het Waarborgfonds vergoed krijgen. Ook afgevallen lading hoort, onder voorwaarden, bij een motorvoertuig.

Randvoorwaarden

Om voor een vergoeding in aanmerking te komen, moet wel aan een aantal randvoorwaarden worden voldaan. Allereerst moet er bewijs zijn dat de fietser over een olievlek op de weg is uitgegleden. Ten tweede moeten worden vastgesteld dat de olie afkomstig is geweest van een motorrijtuig (en dus niet een fles sla- of olijfolie die uit een boodschappentas kan zijn gevallen). Ten derde moet worden onderzocht of de dader van de vervuiling kan worden achterhaald; waar leidt het oliespoor eventueel heen? Zo niet, valt dan mogelijk de wegbeheerder een verwijt te maken? Had deze kennis van de vervuiling en daarom eerder moeten ingrijpen?

Tot slot is dan ook nog van belang hoe de benadeelde zich zelf heeft gedragen en of die voldoende geanticipeerd heeft op de omstandigheden. Als de olievlek bijvoorbeeld heel duidelijk zichtbaar was, kan worden betoogd dat de geleden schade had moeten worden vermeden. Met andere woorden, het gedrag van de benadeelde heeft in grote mate bijgedragen aan het ontstaan van de schade.

Conclusie

In basis kan de geleden schade bij het Waarborgfonds worden geclaimd. Het antwoord is dus Fabel. Alle omstandigheden van het geval bepalen uiteindelijk of en tot welke hoogte het Waarborgfonds tot een uitkering zal overgaan. In geval van materiële schade (niet bij letsel) geldt er dan nog een wettelijk geregeld eigen risico van € 250.

 

Reactie toevoegen

 
Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs krijgen bij Vereende premiekorting via RijBeterBox

Taxichauffeurs die gebruikmaken van de RijBeterBox kunnen bij een goede score een premiekorting 'verdienen' bij de Vereende. De RijBeterBox werd begin dit jaar gelanceerd....

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

Premievolume de Vereende in coronajaar toegenomen

De Vereende zag in coronajaar 2021 het premievolume toenemen met 5 procent tot 55,6 miljoen euro. Het netto resultaat kwam uit op 2,8 miljoen euro. Volgens de Vereende...

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

Nieuw risico pas onverzekerbaar als wij nee zeggen

(Partner in kennis de Vereende in katern Nieuwe Risico's in VVP 02-2022) Nieuwe risico’s: als er één verzekeraar is die weet hoe je daarmee...

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

DAP doneert resterende 60.000 dollar aan WWF

De Dutch Aviation Pool (DAP) is na bijna 80 jaar opgeheven. De pool voor luchtvaartverzekeringen heeft de afgelopen jaren de laatste schades afgewikkeld en het resterende...

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

Vereende reikt eerste RijBeterBox uit

De Vereende heeft de eerste RijBeterBox uitgereikt aan taxichauffeur Roy Raghoenath. Met een RijBeterBox krijgt de chauffeur zijn rijgedrag inzichtelijk. Doel van...

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

Vereende gaat vragen stellen bij aanvraagproces

De Vereende start binnenkort met het stellen van vragen in het aanvraagproces over de reden waarom een (aspirant) klant een aanvraag voor een verzekering doet. Voor...

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

Vereende introduceert RijBeterBox voor taxi's

De RijBeterBox introduceert per 1 februari 2022 de RijBeterBox voor taxi's. Deze tool moet het aantal schades verminderen en taxibedrijven weer aantrekkelijker maken...

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

Impact zelfrijdende auto op verzekeraars nog altijd onduidelijk

De zelfrijdende auto is er nog niet zomaar en er is ook nog geen antwoord op de vraag wie aansprakelijk is bij schade. Aldus de verzekeringsbranche in de eerste...

Vereende bereidt zich voor op 2030

Vereende bereidt zich voor op 2030

De Vereende zag in 2020 het premievolume met 16,5 procent toenemen tot 53 miljoen euro. De Vereende spreekt in het jaarverslag van een wat rustiger tempo in groei...

Onverzekerbaar? Pas als wij nee zeggen

Onverzekerbaar? Pas als wij nee zeggen

(Partner in kennis de Vereende in VVP-special Bijzondere Risico's) Onverzekerbaar? Pas als De Vereende het niet kan verzekeren, kunt u zeggen dat het onverzekerbaar...