Financieel adviseurs zitten op een goudmijn!

Jelle Bartels 2

Door Jelle Bartels, Next Step Factory.

Je hebt het vast wel eens in een boek gelezen of in de film gezien: de personen die dag in dag uit tot hun knieën in het water staan om goud te zoeken. Allemaal dromen ze van ongeëvenaarde rijkdom en vaak daaraan gekoppeld een onbezorgd leven voor henzelf en hun gezin. De meeste tijd komen ze teleurgesteld aan het einde van de dag uit het water en hebben weer niets gevonden. Gelukkig is dat voor jou anders, jij hebt je data!

Veel adviseurs waar wij komen geven aan dat alleen grote bedrijven de (financiële) middelen hebben om met data te kunnen scoren. Dat is een groot misverstand! Waar grote bedrijven investeren in algoritmes om iets te maken van die data heb jij dat (nu nog) niet nodig! De data die jij in je systeem hebt, is al van goede kwaliteit. Je hebt deze namelijk (verplicht) vergaard tijdens je adviesproces. Jij weet al hoe hoog iemands hypotheek is, jij weet al of ze een koophuis hebben (of niet) en hoelang (opstalverzekering of hypotheekadvies).

De kantoren waar wij komen laten zien dat het niet moeilijk is. Jij kunt morgen al actief gebruik gaan maken van deze data. Waar de grote bedrijven dure systemen tot hun beschikking hebben, heb jij de beschikking over een onbetaalbaar systeem: jouw hersenen.

Start morgen met delven

Je kunt beginnen met de data te verzamelen van bijvoorbeeld iedere klant die drie verzekeringen heeft. Analyseer daarna welke je mist. Ga na waarom. Kun je geen feitelijk antwoord geven, maak dan een afspraak om erachter te komen. Je kunt bijvoorbeeld ook kijken wat veel voorkomende beroepen zijn. Op basis van deze data zou je je nieuwsbrief aandacht kunnen besteden aan die beroepsgroep. Of bekijk welke klanten er al vijf jaar een hypotheek hebben lopen. Grote kans dat zij op zoek zijn naar een volgend huis. Of dat ze bezig zijn met kinderen (dan betrek je de data van leeftijd erbij) of kijken naar een verbouwing (omdat er in de huidige tijd misschien minder wordt verhuisd).

Als je op deze simpele manier met data omgaat, zul je zien dat je makkelijk meer waarde kunt toevoegen aan de klant. Je vult hiaten op, je geeft inzicht (waar loop ik nog risico), je brengt me op de hoogte van de laatste trends. Zodra je deze eerste stap hebt genomen, kun je op zoek gaan naar partners die je kunnen helpen om nog beter te worden. Er zijn vast verzekeraars of andere partijen die je daarbij willen ondersteunen. Op deze manier kun je samen steeds beter van toegevoegde waarde worden voor jouw relaties. Start morgen met het delven van je goud. Het ligt op straat, je hoeft alleen maar te bukken.

'Je kunt beginnen met de data te verzamelen van iedere klant die drie verzekeringen heeft'

Reactie toevoegen

 
VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Met vreugde geven wij kennis…

Met vreugde geven wij kennis…

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 2-2024) Minimaal de helft van de ondernemers besteedt weinig aandacht aan de zwangerschapsuitkering. Hopelijk...

Gedoe met taal

Gedoe met taal

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....

Blijf in beweging

Blijf in beweging

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wat klanten vandaag een goede klantervaring vinden, kan morgen alweer achterhaald zijn. Het punt waarop...

Vergrijzing gouden kans

Vergrijzing gouden kans

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 2-2024) De Nederlandse bevolking vergrijst in rap tempo. Dit biedt perspectieven voor de financieel adviseur...

Duurzame drager, lekker praktisch

Duurzame drager, lekker praktisch

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 2-2024) Kifid oordeelde recent in twee uitspraken dat de (gewijzigde) voorwaarden van...