Financieel adviseurs zitten op een goudmijn!

Jelle Bartels 2

Door Jelle Bartels, Next Step Factory.

Je hebt het vast wel eens in een boek gelezen of in de film gezien: de personen die dag in dag uit tot hun knieën in het water staan om goud te zoeken. Allemaal dromen ze van ongeëvenaarde rijkdom en vaak daaraan gekoppeld een onbezorgd leven voor henzelf en hun gezin. De meeste tijd komen ze teleurgesteld aan het einde van de dag uit het water en hebben weer niets gevonden. Gelukkig is dat voor jou anders, jij hebt je data!

Veel adviseurs waar wij komen geven aan dat alleen grote bedrijven de (financiële) middelen hebben om met data te kunnen scoren. Dat is een groot misverstand! Waar grote bedrijven investeren in algoritmes om iets te maken van die data heb jij dat (nu nog) niet nodig! De data die jij in je systeem hebt, is al van goede kwaliteit. Je hebt deze namelijk (verplicht) vergaard tijdens je adviesproces. Jij weet al hoe hoog iemands hypotheek is, jij weet al of ze een koophuis hebben (of niet) en hoelang (opstalverzekering of hypotheekadvies).

De kantoren waar wij komen laten zien dat het niet moeilijk is. Jij kunt morgen al actief gebruik gaan maken van deze data. Waar de grote bedrijven dure systemen tot hun beschikking hebben, heb jij de beschikking over een onbetaalbaar systeem: jouw hersenen.

Start morgen met delven

Je kunt beginnen met de data te verzamelen van bijvoorbeeld iedere klant die drie verzekeringen heeft. Analyseer daarna welke je mist. Ga na waarom. Kun je geen feitelijk antwoord geven, maak dan een afspraak om erachter te komen. Je kunt bijvoorbeeld ook kijken wat veel voorkomende beroepen zijn. Op basis van deze data zou je je nieuwsbrief aandacht kunnen besteden aan die beroepsgroep. Of bekijk welke klanten er al vijf jaar een hypotheek hebben lopen. Grote kans dat zij op zoek zijn naar een volgend huis. Of dat ze bezig zijn met kinderen (dan betrek je de data van leeftijd erbij) of kijken naar een verbouwing (omdat er in de huidige tijd misschien minder wordt verhuisd).

Als je op deze simpele manier met data omgaat, zul je zien dat je makkelijk meer waarde kunt toevoegen aan de klant. Je vult hiaten op, je geeft inzicht (waar loop ik nog risico), je brengt me op de hoogte van de laatste trends. Zodra je deze eerste stap hebt genomen, kun je op zoek gaan naar partners die je kunnen helpen om nog beter te worden. Er zijn vast verzekeraars of andere partijen die je daarbij willen ondersteunen. Op deze manier kun je samen steeds beter van toegevoegde waarde worden voor jouw relaties. Start morgen met het delven van je goud. Het ligt op straat, je hoeft alleen maar te bukken.

'Je kunt beginnen met de data te verzamelen van iedere klant die drie verzekeringen heeft'

Reactie toevoegen

 
Kom uit je groef

Kom uit je groef

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 5) Als het in je bedrijf net lekker lijkt te gaan, is er vroeger of later weer een uitdaging die je aan moet gaan. Heb...

De verandering de baas

De verandering de baas

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 4-2022) Jouw bedrijf is continu in beweging. De wereld om je heen verandert. Je wilt handvatten om te sturen....

Ondernemen met impact

Ondernemen met impact

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 3-2022) In het boek ‘Impactvol ondernemen in de praktijk’ geven Paul van Ruiten en collega-auteurs...

Je team op orde

Je team op orde

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 02-2022) De vlootschouw helpt bij het in kaart brengen van de potentie en prestatie van alle medewerkers...

Herhaling van zetten

Herhaling van zetten

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 01-2022) Adviseurs doen er (bijna) alles voor om de droom van klanten uit te laten komen....

Samenhang werkt

Samenhang werkt

(Jelle Bartels, Next Step Factory in VVP 01-2022) Als ondernemer in de financiële dienstverlening komt er nogal wat op je af. Hoe houd jij je staande in een...

Welke klantwaarde heb jij?

Welke klantwaarde heb jij?

(Sonja Stalfoort (PuurKlant) in Ken je vak! VVP 01-2022) Veel assurantiekantoren zijn druk bezig met segmentatie van hun klanten. Welke waarde heeft een klant...

Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur

Duurzaamheid steeds vaker op schap adviseur

(Björn Jalving van Turien & Co. in Ken je vak! VVP 01-2022).  Steeds meer adviseurs nemen het onderwerp duurzaamheid mee in hun adviezen. Het zou...

Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen

Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 01-2022). Sinds juli vorig jaar hebben verenigingen en stichtingen te maken met de Wet Bestuur en Toezicht...

Kifid niet voor klachten over aankoopmakelaar

Kifid niet voor klachten over aankoopmakelaar

HYPOTHEKEN – In deze klacht is de adviseur opgetreden als zowel aankoopmakelaar als adviseur en bemiddelaar bij het verkrijgen van een hypothecaire geldlening....