Financieel adviseurs zitten op een goudmijn!

Jelle Bartels 2

Door Jelle Bartels, Next Step Factory.

Je hebt het vast wel eens in een boek gelezen of in de film gezien: de personen die dag in dag uit tot hun knieën in het water staan om goud te zoeken. Allemaal dromen ze van ongeëvenaarde rijkdom en vaak daaraan gekoppeld een onbezorgd leven voor henzelf en hun gezin. De meeste tijd komen ze teleurgesteld aan het einde van de dag uit het water en hebben weer niets gevonden. Gelukkig is dat voor jou anders, jij hebt je data!

Veel adviseurs waar wij komen geven aan dat alleen grote bedrijven de (financiële) middelen hebben om met data te kunnen scoren. Dat is een groot misverstand! Waar grote bedrijven investeren in algoritmes om iets te maken van die data heb jij dat (nu nog) niet nodig! De data die jij in je systeem hebt, is al van goede kwaliteit. Je hebt deze namelijk (verplicht) vergaard tijdens je adviesproces. Jij weet al hoe hoog iemands hypotheek is, jij weet al of ze een koophuis hebben (of niet) en hoelang (opstalverzekering of hypotheekadvies).

De kantoren waar wij komen laten zien dat het niet moeilijk is. Jij kunt morgen al actief gebruik gaan maken van deze data. Waar de grote bedrijven dure systemen tot hun beschikking hebben, heb jij de beschikking over een onbetaalbaar systeem: jouw hersenen.

Start morgen met delven

Je kunt beginnen met de data te verzamelen van bijvoorbeeld iedere klant die drie verzekeringen heeft. Analyseer daarna welke je mist. Ga na waarom. Kun je geen feitelijk antwoord geven, maak dan een afspraak om erachter te komen. Je kunt bijvoorbeeld ook kijken wat veel voorkomende beroepen zijn. Op basis van deze data zou je je nieuwsbrief aandacht kunnen besteden aan die beroepsgroep. Of bekijk welke klanten er al vijf jaar een hypotheek hebben lopen. Grote kans dat zij op zoek zijn naar een volgend huis. Of dat ze bezig zijn met kinderen (dan betrek je de data van leeftijd erbij) of kijken naar een verbouwing (omdat er in de huidige tijd misschien minder wordt verhuisd).

Als je op deze simpele manier met data omgaat, zul je zien dat je makkelijk meer waarde kunt toevoegen aan de klant. Je vult hiaten op, je geeft inzicht (waar loop ik nog risico), je brengt me op de hoogte van de laatste trends. Zodra je deze eerste stap hebt genomen, kun je op zoek gaan naar partners die je kunnen helpen om nog beter te worden. Er zijn vast verzekeraars of andere partijen die je daarbij willen ondersteunen. Op deze manier kun je samen steeds beter van toegevoegde waarde worden voor jouw relaties. Start morgen met het delven van je goud. Het ligt op straat, je hoeft alleen maar te bukken.

'Je kunt beginnen met de data te verzamelen van iedere klant die drie verzekeringen heeft'

Reactie toevoegen

 
VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat zullen...

Vergaderingen die inspireren

Vergaderingen die inspireren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Door verschillende vormen van vergaderingen te hanteren en conflicten leidend te laten zijn, kunnen...

Ken je vak! Wartaal: mooie grote woorden

Ken je vak! Wartaal: mooie grote woorden

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Veel mensen denken dat ik niet van ingewikkelde woorden hou, dat het altijd maar makkelijk moet. Dat is niet...

Ken je vak! Inkomen: het spel en de knikkers

Ken je vak! Inkomen: het spel en de knikkers

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Bij een arbeidsongeschiktheidsverzekering draait het niet alleen om het spel, maar ook om de knikkers....

Vergaderingen die inspireren

Vergaderingen die inspireren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Door verschillende vormen van vergaderingen te hanteren en conflicten leidend te laten zijn, kunnen...

Kernwaarden omzetten in gedrag

Kernwaarden omzetten in gedrag

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 6-2023) Door kernwaarden om te zetten in dagelijks gedrag, kan een organisatie een sterke en positieve bedrijfscultuur...

Schoon in ’t handje

Schoon in ’t handje

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 5-2023) Volgens de Italiaanse oud-president Giuseppe Saragat verdienen Italianen netto, maar leven ze bruto....

Stop nooit met leren

Stop nooit met leren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 5-2023) In de afgelopen jaren heeft er een enorme verschuiving plaatsgevonden in het landschap van de adviseur....

Ontdek je onderscheidende kracht

Ontdek je onderscheidende kracht

(Jelle Bartels van The Main Thing in katern 'Ken je Vak! in VVP 4, 2023) Volgens onderzoek van Bureau DFO willen adviseurs de komende tijd hun meerwaarde voor...

Duurzaamheid in de praktijk

Duurzaamheid in de praktijk

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 4, 2023) In 2022 heeft Adfiz samen met de HAN University of Applied Science onderzoek gedaan naar de potentie van duurzaam...