Financieel dienstverlener als influencer?

Karin van Geelen 2020

(Communicatie door Karin van Geelen, communicatiedeskundige, in VVP 5-2020) Hoe krijg je het verhaal van je onderneming bij de juiste lezers en kijkers? Dat hangt af van de inhoud, vorm en distributie. Niemand wordt blij van een slecht geschreven of puur commercieel verhaal. En niemand vindt je verhalen als je ze niet aanbiedt op de juiste plek.

Je hebt als financiële professional genoeg te vertellen. Zeker in deze tijd zijn er veel vakinhoudelijke onderwerpen - Miljoenennota 2021, zorgverzekering, huizenmarkt, eindejaarszaken, zakelijke zekerheid - waarover je je klanten en relaties kunt bijpraten.

Maar eigenlijk zijn er het hele jaar door wel momenten en aanleidingen om je kennis en ervaring te delen en te laten zien waar jij en je onderneming voor staan. Wees alert op kansen voor zogeheten issue jumps: actuele gebeurtenissen of cijfers waar je jouw visie of expertise aan kunt koppelen.

Verhaal, vorm en verspreiding

Drie aspecten zijn belangrijk: inhoud, vorm en verspreiding. De inhoud is leidend: wat wil je vertellen? Heb je daadwerkelijk iets bij te dragen over een liefst actueel thema waar de ontvanger iets aan heeft? Denk vanuit je doelgroep, niet vanuit jezelf. Een nieuwe dienst of een ontwikkeling op kantoor is alleen interessant als je dat vertaalt naar wat dat betekent voor je klant. Neem je wetgeving, actuele cijfers of een maatschappelijke discussie als aanleiding, vertel dan vooral waarom dat relevant is voor jouw doelgroep.

Dan de vorm. Je kunt de inhoud in een blog, whitepaper of artikel verwoorden of je boodschap met een filmpje, animatie of infographic uitdragen. Voor elke vorm geldt: wees helder in je boodschap en wees professioneel. Schrijf je zelf niet foutloos, vind je het lastig om een gestructureerd verhaal op papier te zetten, ben je niet zo’n goede spreker of zijn je grafische vaardigheden beperkt tot Paint? Schakel dan een professional in die je helpt. Dat kost even iets, maar dat betaalt zich terug in zeggingskracht en deelbaarheid van je productie.

Content om te lezen, zien én delen

Want je wilt natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen je content lezen, zien én delen. Gelukkig heb je met je social mediakanalen een perfect distributielandschap tot je beschikking. Maak daar gebruik van. Publiceer je blog op je website en plaats ‘m door op LinkedIn, Twitter en Facebook. Zorg voor een goede en aantrekkelijke inleiding, die herkenning oproept en uitnodigt om te delen. Neem je sociale media steevast mee in je communicatie-activiteiten. Stuur je een persbericht uit, deel dat dan ook via je LinkedIn-post en verwijs ernaar via Facebook en Twitter. Ben je geïnterviewd of geciteerd? Laat het weten aan je volgers en connecties.

Groot voordeel van sociale media is dat je je eigen uitgever en krant kunt zijn. Nadeel is dat er zoveel gepubliceerd wordt, dat je moeite moet doen om op te vallen. Die moeite moet je er dus wel instoppen. Maar met voldoende inzet en een consequent, herkenbaar en duidelijk verhaal, kun je uitgroeien tot een vakinhoudelijke influencer die wél meedoet en echt iets te vertellen heeft.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Wie wint?

Wie wint?

(Mieke Dadema van Soepel.org in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023. In mijn vorige column had ik een prijsvraag uitgeschreven. Altijd een goed middel om te kijken...

Bijna helft financieel dienstverleners is telefonisch slecht bereikbaar

Bijna helft financieel dienstverleners is telefonisch slecht bereikbaar

Advieskeuze constateert dat 43,7 procent van de financieel dienstverleners telefonisch slecht bereikbaar is. In het eerste kwartaal van 2023 deed Advieskeuze 5.156...

Betere uitleg nodig bij verhoging pensioenen

Betere uitleg nodig bij verhoging pensioenen

Meerdere van de pensioenfondsen die vorig jaar overgingen tot verhogingen van de pensioenen hebben daarover niet duidelijk genoeg gecommuniceerd met hun deelnemers....

Inspirerende doelen

Inspirerende doelen

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in VVP 6-2021) Wat wil je in het nieuwe jaar allemaal doen en realiseren? En hoe wil je je klanten nog beter van dienst zijn? De valkuil...

Duurzaamheid nog niet ingeburgerd op websites intermediairs

Duurzaamheid nog niet ingeburgerd op websites intermediairs

(Blog door Fred de Jong) Uit een analyse van alle websites van intermediairs in Nederland blijkt dat ruim 25 procent de term duurzaam heeft opgenomen in haar online...

Consument heeft onderzoeksplicht

Consument heeft onderzoeksplicht

(Kifid-uitspraak GC 2021-0723) Florius heeft voor de wijziging van een bestaande hypothecaire geldlening de consumenten een offerte verstrekt die per abuis gebaseerd...

Wat levert het op?

Wat levert het op?

(Karin van Geelen, communicatiespecialist, in Ken je vak! VVP 6-2020) Leuk die sociale media, maar wat levert het nou werkelijk op? Wat is de ROI van een post,...

Je persoonlijke, zakelijke visitekaartje

Je persoonlijke, zakelijke visitekaartje

Door Karin van Geelden, communicatiespecialist Visitekaartje, Rolodex, kennisplatform, lead generator. LinkedIn is het allemaal. Met een beetje aandacht en inzet...

Yellow Communications overgenomen door Clarity

Yellow Communications overgenomen door Clarity

Internationaal PR- en communicatiebureau Clarity (met kantoren in Londen, Los Angeles, New York en San Francisco) heeft Yellow Communications overgenomen. Oprichtster...

LinkedIn, Instagram, TikTok?

LinkedIn, Instagram, TikTok?

(Door Karin van Geelen, communicatie-specialist) Via sociale media kunt u direct in gesprek gaan met klanten en geïnteresseerden. Maar er zijn nogal wat kanalen...