Financiële positie permanent onderdeel risicoanalyse

Bernardo Walta BS

(Kennisartikel De Goudse) Dat Covid-19 een impact heeft op de samenleving hoeft geen toelichting. Particulieren en ondernemers kampen met tegenslagen en onzekerheid. VVP focust zich, samen met een adviseur en een verzekeraar, op de ondernemer. Wat zien zij gebeuren en wat mogen ondernemers van hen verwachten. Wij spraken - via internet - met Avi Ovadiah (risk consultant en partner bij The Financials) en Bernardo Walta (directeur Commercie bij De Goudse) over de impact van de crisis en wat zij nu voor hun klanten kunnen betekenen. Wat doen ze om met raad en daad dicht bij hun klant te staan?

...

“D e impact die wij zagen was enorm, daarom hebben wij op kantoor direct preventiemaatregelen doorgevoerd. Thuis werken, afstand houden etc. Maar vooral geen schrikreactie, integendeel, we hebben besloten juist hard door te gaan,” vertelt Avi: “We hebben direct contact gezocht met onze relaties, per mail, per telefoon met de vraag hoe het ze verging en wat we voor ze konden doen. Ons kantoor is 24/7 bereikbaar, dat wordt zeer gewaardeerd. Ondernemers bellen op de gekste momenten met hun vragen. Zo was er een sportschooleigenaar met de vraag of hij de schade kon claimen of een ondernemer die vroeg of hij al zijn personeel kon ziekmelden.”

Na een week of twee was te merken dat ondernemers veel tijd over hadden om écht over hun risico’s na te denken. “Juist dan moet je er zijn voor je klanten, creatief met hen meedenken. Alles in kaart brengen. Dat is veel werk, maar het biedt ook veel kansen. Dat heeft weer geleid tot nieuwe zaken en tot nieuwe relaties.” Bij De Goudse zagen ze een groeiende behoefte aan informatie. Bernardo: “Zowel bij onze klanten als bij de adviseurs leven veel vragen over bedrijfsschade, dekkingen met betrekking tot thuiswerken bijvoorbeeld of over hacken en internetveiligheid. Allemaal onvoorziene situaties. Wij zijn direct gestart met mailingen voor adviseurs met informatie over alle coronamaatregelen, over dekkingen, maar ook over bijvoorbeeld het NOW-fonds en de toepassing ervan. Ook omdat wij een explosie van meldingen zagen bij onze verzuimverzekering. Daar zaten ook veel meldingen bij die geen ziekmeldingen waren. Bijvoorbeeld een horecaondernemer die zijn hele personeel ziekmeldde. Dat werkt natuurlijk niet, wij willen er echt zijn voor ondernemers, maar kunnen niet als vangnet fungeren voor algehele malaise. Goed communiceren over alle andere mogelijkheden, zoals het NOW-fonds heeft daarbij enorm geholpen.”

Nu de eerste fase achter de rug is, merken beiden dat ondernemers nu de tijd nemen om eens goed naar de eigen onderneming te kijken. Vragen als: hoe zit mijn cashflow eigenlijk in elkaar, hoe kwetsbaar ben ik, welke risico’s loop ik echt, wat kan ik zelf opvangen en hoe kan ik risico’s voorkomen of beperken. Voor adviseur en verzekeraar voldoende reden om extra goed naar de relatie, de problematiek, de dekkingen en de oplossingen te kijken.

Trots

Avi en Bernardo zijn trots op Nederland. Bernardo: “Als je ziet hoe snel en doortastend de regering heeft opgetreden, als je ziet hoe wij als land en als ondernemers met de situatie om gaan, dat is echt geweldig. Maar, al dat ondernemen buiten de kaders, brengt ook nieuwe risico’s met zich mee.”

Bernardo Walta: ‘Ondernemen buiten de kaders, brengt nieuwe risico’s met zich mee.’

Avi: “Je merkt dat aan alles. Nu thuiswerken het ‘nieuwe normaal’ is, nemen ook de cyberrisico’s toe. Dat krijgt nu de volle aandacht. Maar ook dekkingen moeten worden aangepast, denk maar aan bedrijven die andere activiteiten gaan ontwikkelen. Hoe zit het met de aansprakelijkheid van bezorgers, producten en vervoersmiddelen? Als adviseur hebben wij daar een grote toegevoegde waarde.”

Ondernemers lopen tegen meer problemen aan. Want hoe creatief je ook kunt zijn, als het geld op is en de rekeningen stapelen door, dan heb je een probleem. Wat doe je dan? Avi: “Onze focus ligt bij de ondernemer, ondernemersrisico’s managen en zakelijke verzekeringen, maar als een ondernemer financiële vraagstukken heeft, staan we ook voor hem of haar klaar. We hebben partners in ons netwerk die hier gespecialiseerd in zijn. En dan nog kan het te laat zijn voor sommige ondernemers. Een belangrijke les die we kunnen leren, is dat je als ondernemer écht vet op je botten moet hebben om tegenslagen aan te kunnen.”

Bernardo: “Om ondernemers tegemoet te komen, hebben wij onze adviseurs gemeld dat we een betalingsregeling hebben ingevoerd. Gedurende een bepaalde periode schorten we dekkingen niet op als er geen premie betaald kan worden. Al kan dat natuurlijk niet oneindig zijn. Daarnaast besteden wij via onze risico-inventarisatie tool BORIS niet alleen aandacht aan ondernemersrisico’s maar ook extra aandacht aan de financiele risico’s en cashflow van ondernemingen. Dit zal vanaf nu een veel structureler en uitgebreider onderdeel worden van de risico-inventarisatie.”

Avi: “Zo wordt bij pensioenenregelingen al gekeken of ondernemers de financiële verplichting kunnen aangaan. Ik verwacht dat we ook met schadeverzekeringen die kant op gaan. Deze crisis maakt de noodzaak helder van een goede financiële huishouding en cashflowpositie. Wij hebben de afgelopen week een aantal ‘Borissen’ uitgevoerd en in die grondige analyse hebben we nu ook de financiële positie meegenomen. We kijken nu met z’n allen heel anders naar dit soort onderwerpen. Eigenlijk is dat alleen maar positief.”

Avi Ovadiah: ‘Thuiswerken is het nieuwe normaal.’

Waardevol

“Een goede risico-inventarisatie is veel werk”, zegt Bernardo. “Maar het is zeer waardevol en een USP naar de klant. Uiteindelijk steef je ernaar om alle risico’s zo in kaart te brengen en zo te elimineren of te beheersen dat de continuïteit van een onderneming geborgd wordt. Dus hoe meer we van een klant weten, hoe beter. Dat levert ook een betere relatie met de klant op en leidt tot totaalklanten.”

Avi bevestigt dat: “Ik ga voor de totaalrelatie en niet voor een enkele verzekering. BORIS is daarbij een uitstekend hulpmiddel. Het leidt tot mooie gesprekken en is een goede binnenkomer bij nieuwe klanten.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Woon vanmiddag de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de VVP Advies Award 2022 bij en bepaal wie zich het meest klantgerichte advieskantoor...

De Goudse verlaagt premie Ondernemers-AOV

De Goudse verlaagt premie Ondernemers-AOV

De premie van de Ondernemers-AOV van De Goudse gaat per 1 januari 2023 voor een groot deel van de lopende verzekeringen omlaag. De verlaging geldt vanaf de hoofdpremievervaldatum. Deze...

Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

Juist in het geval van de meest toekomstgerichte bedrijven hebben verzekeraars niet altijd een oplossing in huis, meer creativiteit en innovatie is daarom gevraagd....

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2022 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 7 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

“Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2022. Deze kantoren, die net als de andere drie...

Halve finalisten Advies Award 2022 aan het woord

Halve finalisten Advies Award 2022 aan het woord

De zes halve finalisten van de VVP Advies Award 2022 hebben afgelopen woensdag hun pitch gehouden voor de jury van de Advies Award 2022. De zes halve finalisten...

Adfiz verder in gesprek met De Goudse over Reis App

Adfiz verder in gesprek met De Goudse over Reis App

Adfiz gaat medio augustus verder met De Goudse in gesprek over de Reis App. Adfiz: “De Goudse heeft deze reisverzekering als serviceproduct in de markt gezet...

Reis App van De Goudse toegankelijk voor alle adviseurs

Reis App van De Goudse toegankelijk voor alle adviseurs

De Goudse, aldus Adfiz, erkent dat in de nieuwsbrief die verzonden is naar aanleiding van de lancering van de Reis App explicieter had kunnen worden vermeld hoe...

De Goudse Reis App kost alleen premie als de consument ook echt op reis is

De Goudse Reis App kost alleen premie als de consument ook echt op reis is

De Goudse Verzekeringen introduceert een doorlopende reisverzekering waarvoor de gebruikers alleen betalen als zij daadwerkelijk op reis zijn. De verzekering is...

Jähnig + Ter Braak winnaar VVP Advies Award categorie Hypotheken

Jähnig + Ter Braak winnaar VVP Advies Award categorie Hypotheken

Jähnig + Ter Braak is de winnaar geworden van de Advies Award in de categorie Hypotheken. Tim Jähnig, Mike ter Braak en Marcia Berfelo nemen de award...