VVP 5-6 2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Kifid NIEUW 1

VVP 5-6 2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken.

De samenvatting Hypotheken wordt u aangeboden door de NVHP.

Financieringsvoorbehoud

Op dit moment worden veel woningen aangekocht zonder financieringsvoorbehoud. Consumenten lopen daarmee aanzienlijke risico’s maar voelen zich hiertoe toch gedwongen om een kans te maken om een woning te kunnen kopen. Juist bij deze kwetsbare klanten wordt extra aandacht van de adviseur gevraagd: “Het behoort ook tot de zorgplicht van de adviseur om bij het begeleiden bij en het adviseren over het verkrijgen van een hypothecaire geldlening rekening te houden met de gegeven termijn voor het inroepen van een financieringsvoorbehoud. Van de adviseur mag worden verwacht dat hij de voortgang van een hypotheekaanvraag bewaakt, relevante termijnen in de gaten houdt en dat hij actie onderneemt bij eventuele aanvullende vragen van de hypotheekverstrekker.”

 

Publiekrechtelijke normen

In de sector komt de vraag met enige regelmaat aan de orde: mag de Geschillencommissie in haar privaatrechtelijke beoordeling over aan haar voorgelegde klachten ook aandacht besteden aan de publiekrechtelijke normen zoals die bijvoorbeeld in de Wft zijn opgenomen.

Ja, zegt de CG-Kifid:“De commissie stelt voorop dat naar vaste lijn in haar uitspraken een professionele financiële dienstverlener een (bijzondere) zorgplicht heeft. Doel daarvan is onder meer de consument te beschermen tegen de gevaren van eigen lichtvaardigheid of gebrek aan inzicht. Hoe ver die zorgplicht gaat, hangt af van de concrete omstandigheden van het geval, waaronder de toepasselijke publiekrechtelijke regels. “ - Uitspraak GC 2024- 0818

 

Verzwaarde bewijslast

Stel dat de consument klaagt dat de adviseur nooit heeft gewezen op het belang van een ORV in het kader van het aangaan van een hypotheeklening en de adviseur stelt dit wel te hebben gedaan. Wie moet dan wat bewijzen? De klant dat de adviseur deze waarschuwing niet heeft gegeven of de adviseur dat hij deze mededeling wel heeft gedaan?

De Geschillencommissie legt dan een verzwaarde motiveringsopdracht op de adviseur: “Naar het oordeel van de commissie is deze betwisting door de adviseur onvoldoende onderbouwd. Op de adviseur als professionele dienstverlener rust namelijk een verzwaarde motiveringsplicht als het gaat om welke afspraken de consumenten en de adviseur eventueel hebben gemaakt en wat hij met de consumenten heeft besproken. Het ligt op de weg van de adviseur om het adviesdossier en de gespreksverslagen, die zich in zijn domein bevinden, te bewaren om in kwesties zoals de onderhavige de nodige informatie daaruit aan te kunnen leveren. Op grond van de verzwaarde motiveringsplicht mag van de adviseur worden verwacht dat hij ter motivering van zijn betwisting van de stellingen van de consumenten voldoende feitelijke gegevens, zoals het adviesrapport of notities van het adviesgesprek, verstrekt om de consumenten aanknopingspunten te verschaffen voor een eventuele bewijslevering. Dat een adviseur geen gespreksverslagen/aantekeningen heeft gemaakt, komt voor zijn rekening en risico.”

 

 

Reactie toevoegen

 
Doorreis niet verzekerd

Doorreis niet verzekerd

(Kifid-uitspraak GC 2025-0526) De consumenten vorderen vergoeding van extra kosten door uitval van een trein tussen Parijs en Annecy als gevolg van storm. De...

Spoelbak is geen sanitair toestel aangesloten op waterleiding

Spoelbak is geen sanitair toestel aangesloten op waterleiding

(Kifid-uitspraak GC 2025-0532) De consument klaagt dat de verzekeraar onterecht dekking weigert voor waterschade door het overstromen van de spoelbak in de...

96 wil nog niet zeggen dat je binnenkort overlijdt

96 wil nog niet zeggen dat je binnenkort overlijdt

(Kifid-uitspraak GC 2025-0518) De verzekeraar heeft dekking geweigerd voor de annulering van een reis naar Oostenrijk na een val van de 96-jarige (schoon)moeder...

Diefstal drone dreunt na

Diefstal drone dreunt na

(Kifid-uitspraak GC 2025-0506) Tijdens een reis is de rugtas van de consument gestolen. In de gestolen rugtas van de consument zat onder andere een drone. De...

Dubbel premie betalen is voor eigen rekening

Dubbel premie betalen is voor eigen rekening

(Kifid-uitspraak GC 2025-0507) De consument is gedurende tien maanden dubbel WA verzekerd geweest. Zij vordert dat de verzekeraar haar een bedrag van 825,20...

Consument moet eigendom en waarde gestolen bagage kunnen bewijzen

Consument moet eigendom en waarde gestolen bagage kunnen bewijzen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0498) De consumenten vorderen vergoeding vanwege gestolen bagage. De verzekeraar weigert dekking, omdat de consumenten enerzijds niet...

Verzekeraar moet alsnog wettelijke rente (over 10,95 euro) vergoeden

Verzekeraar moet alsnog wettelijke rente (over 10,95 euro) vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0499) De consument heeft de verzekering opgezegd. De verzekeraar heeft deze opzegging niet verwerkt. Nadat de consument een klacht...

Niet alle huishoudongelukjes verzekerd

Niet alle huishoudongelukjes verzekerd

(Kifid-uitspraak GC 2025-0486) De consument vordert vergoeding van schade aan zijn parketvloer. Hij heeft bij het optuigen van de kerstboom water gemorst, wat...

Consument moet kennis nemen van inreisvoorwaarden

Consument moet kennis nemen van inreisvoorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0481) De consument vordert vergoeding van de annuleringskosten van zijn reis naar Canada omdat hem de toegang tot dat land is geweigerd...

Vandalisme bij langdurige leegstaand ook elders niet verzekerbaar

Vandalisme bij langdurige leegstaand ook elders niet verzekerbaar

(Kifid-uitspraak GC 2025-0483) De consumenten hebben een adviesgesprek gehad met een adviseur buitendienst van de verzekeraar. Tijdens het gesprek hebben de...