Fintech als dotcom hype

section1_page70_article24_1.jpg

“Fintech is in mijn ogen niet anders dan de eerste dotcom hype uit de jaren negentig. Uiteindelijk was er maar één winnaar: de consument. De prijzen van producten en diensten gingen over de hele linie omlaag. De fabrikanten, leveranciers en tussenpersonen hebben fors ingeleverd. Dat zal met deze hype niet anders zijn. Er komt meer keuze, voor lagere kosten”, aldus Patrick Ryan in het FD. Nu heeft iedereen wel een mening over Fintech. Maar als Patrick Ryan het zegt, wordt het tijd de oren te spitsen. De Ier Ryan richtte in 2006 KYCnet op, een onderneming die zich specialiseert in het screenen van klanten met het oog op fraude, witwassen en terreur. KYC staat voor Know Your Customer. De onderneming is in Amsterdam-West gevestigd, is overgenomen door Equiniti en heeft inmiddels 140 banken als klanten, waaronder Rabobank en ABN Amro uit Nederland.

Toch heeft het lang geduurd eer banken toehapten. “Banken zijn niet alleen conservatief op het gebied van innovatie, maar ook, om goede redenen, doodsbang voor risico’s. Banken hebben de mond vol over Fintech, maar het is niet gemakkelijk om je voet tussen de deur te krijgen. We verkopen een gecompliceerd product dat alle afdelingen binnen de bank raakt. Banken zijn megatankers. Die draaien niet zomaar mee. Ik heb onderschat hoe lastig het is om de bank mee te krijgen”, aldus Ryan. Volgens Ryan hebben banken, evenals verzekeraars, het geluk dat hun klanten trouw zijn. “Fintech heeft de kenmerken van een hype. De dagen van de traditionele bank zouden geteld zijn, maar ik zie dat niet zo. Banken zullen overleven. Al verwacht ik wel in een andere vorm dan we gewend zijn.”

Volgens Ryan zullen banken worden opgesplitst in een oude (bestaande) bank en een nieuwe bank. “Banken gaan delen van hun klanten overzetten naar nieuwe technologische platformen. De oude bank verdwijnt langzaam. Er komen nu bijvoorbeeld partijen op de markt met een ‘plug and play’-besturingssysteem om een bank op te bouwen. Dat gaat echt ergens over. Niet over kleine stapjes als roboadvies, betaalverkeer of het delen van de bierrekening, maar echte business. Negentig procent van de klanten van een bank zijn simpele retailklanten met simpele eisen. Die kan je makkelijk kwijt op een simpel, digitaal platform.”

Ryan ziet nog zoveel innovatie binnen Fintech. “In het betaalverkeer zijn veel ontwikkelingen. Maar dat gaat over een heel specifiek product voor een heel specifiek publiek én met hele lage marges. Het is een race naar de bodem: uiteindelijk zullen er partijen afvallen. Betaalverkeer is een standaarddienst.

Verder kijk ik naar de bitcointechnologie blockchain. Vooral bij ‘saaie’ bedrijfstakken als assetmanagement, betalingen of het kadaster gaat de blockchain voor grote veranderingen zorgen. De vraag is wie er geld mee gaat verdienen.” Volgens Ryan hebben klanten voordeel van deze ontwikkelingen omdat de prijzen zullen kelderen. Tegelijkertijd zullen fabrikanten, leveranciers en tussenpersonen fors inleveren.

Reactie toevoegen

 
Editie
Blockchain niet het geneesmiddel tegen alle kwalen

Blockchain niet het geneesmiddel tegen alle kwalen

Blockchain is niet het geneesmiddel tegen alle kwalen. Aldus onderzoek door de Universiteit van Tilburg dat minister Dekker woensdag aan de Tweede Kamer heeft gestuurd....

"FinTech-ondernemingen nemen positie van banken over"

"FinTech-ondernemingen nemen positie van banken over"

Een derde van de MKB'ers denkt dat FinTech-ondernemingen binnen vijf jaar de plek van banken gaan innemen, aldus onderzoek van MKB-financieringsplatform October...

Nederlandse financiële markt in trek bij nieuwkomers

Nederlandse financiële markt in trek bij nieuwkomers

Het afgelopen half jaar hebben veel nieuwe bedrijven bij DNB een aanvraag gedaan om toegang tot de Nederlandse financiële markt te krijgen. In totaal gaat het...

Voorlopig geen 'bankvergunning light'

Voorlopig geen 'bankvergunning light'

Verkennend onderzoek heeft volgens minister Hoekstra laten zien dat een 'bankvergunning light' weinig toevoegt, voor zover de wetgeving een lichtere vergunningsvariant...

"Tech cruciaal voor tevreden bankklant"

"Tech cruciaal voor tevreden bankklant"

Aspecten die verreweg de meeste Nederlanders belangrijk vinden bij hun bank zijn een gebruiksvriendelijke website (93 procent) en een app (81 procent) waarop zij...

Engelse Fintech dabbl op Nederlandse markt

Engelse Fintech dabbl op Nederlandse markt

De Engelse Fintech dabbl komt naar Nederland. Zij biedt "intuïtief, eenvoudig beleggen tegen lage kosten aan ten behoeve van de 65 procent van de mensen die...

"Europese banken blind voor impact Fintechs"

"Europese banken blind voor impact Fintechs"

Blockchain maakt banken binnen de komende vijf tot tien jaar waarschijnlijk overbodig. Dat stelt een rapport van het Future of Workcentrum van Cognizant. "Fintechs...

FinTech en duurzaamheid nog te weinig gecombineerd

FinTech en duurzaamheid nog te weinig gecombineerd

FinTech moet nadrukkelijk ook worden gebruikt om invulling te geven aan sociale en ecologische waardes. Dat stelt het Sustainable Finance Lab.  Het Lab: "FinTech...

Startup Monefy boet voor insolvabiliteit

Startup Monefy boet voor insolvabiliteit

Consumentenleenplatform Monefy was volgens De Nederlandsche Bank in 2017 niet voldoende solvabel. Het fintechbedrijf dat werd opgericht door Peter Verhaar -onder...

Reaal zet chatbot in

Reaal zet chatbot in

Reaal zet sinds kort een chatbot in op haar website. Start-up Embot heeft voor Reaal een integratie gerealiseerd van de chatbot-technologie met de bestaande...