Focus is belangrijk

Adviseur Alpina Group Marc Diks

(Marc Diks, Alpina Group, in VVP-special Business Innovation 2024) Met innovatie is er eigenlijk nooit een stip op de horizon. We ontwikkelen continu door en de horizon verplaatst mee. Wij zetten innovatie in voor het creëren van een toekomstbestendige organisatie die relevant is voor klanten en zich kan aanpassen aan veranderende markten.

Innovatie is een onderdeel van de bedrijfscultuur van Alpina Group. We proberen dat op allerlei manieren te stimuleren en in te zetten: naar onze klanten en medewerkers, onze systemen, onze producten en diensten. We zoeken actief naar de behoeften van de klant door marktonderzoeken, interviews, (online) feedback en het analyseren van het gedrag op onze websites. Deze inzichten gebruiken we om nieuwe producten of diensten te ontwikkelen of te verbeteren.

Daarnaast blijven we op de hoogte van nieuwe technologieën en bekijken we hoe we deze in onze bedrijfsonderdelen zouden kunnen toepassen. Denk bijvoorbeeld aan het benutten van big data, het toepassen van AI en machine learning om interne processen te verbeteren.

Tot slot is experimenteren en leren een wezenlijk onderdeel van onze bedrijfscultuur en bedrijfsvoering. Met interne (trainings)programma’s en multidisciplinaire teams kunnen we snel inspelen op veranderingen en blijven we flexibel en wendbaar.

We streven ernaar om koploper te zijn voor zowel voor particulieren als bedrijven. Dat kan alleen als we doorlopend toegevoegde waarde bieden aan onze klanten. En dat is alleen mogelijk als je alert, attent en proactief bent, onder andere door het herkennen en omarmen van nieuwe technologieën die nieuwe kansen kunnen bieden. Op de lange termijn richten we ons op het ontwikkelen van innovatieve oplossingen die niet alleen voldoen aan de huidige behoeften van onze klanten, maar ook anticiperen op meer duurzame uitdagingen.

‘Succesvolle innovatie begint met een duidelijke visie’

Concrete doelstellingen

Succesvolle innovatie begint met een duidelijke visie en concrete doelstellingen. Als je weet waar je aan werkt en waarom, kun je sneller beslissingen nemen. Als je bovendien wordt aangemoedigd om te proberen en daarvan te leren, creëert dit de veilige omgeving die nodig is voor creatieve ideeën. Innovatie komt ook tot bloei wanneer verschillende disciplines samenkomen: wie een uitdaging vanuit verschillende perspectieven en rollen bekijkt en bespreekt komt tot betere oplossingen. Klantgerichtheid speelt hierin een centrale rol; door de behoeften en feedback van klanten te integreren, blijven innovaties relevant en waardevol.

Om als organisatie te innoveren is focus belangrijk. Een gebrek aan focus kan ertoe leiden dat te veel initiatieven tegelijk worden opgestart zonder duidelijke prioriteiten. Maak een duidelijke keuze en geef die prioriteit. Dat voorkomt halve inspanning en te weinig resultaat. Een andere valkuil is te denken dat het ‘er wel bij kan’, als het gaat om capaciteit of budget. Nee dus. Als organisatie moet je die keuze bedrijfsmatig maken. Dat geldt ook voor tijd: innovatie is gebaat bij beheerste snelheid. In de projecten zelf, maar zeer zeker als het gaat om besluitvorming. Alleen met voldoende wendbaarheid en besluitvaardigheid blijf je de concurrentie voor!

Tot slot: aandacht is belangrijk. Want ook al zijn alle omstandigheden perfect, innovatie betekent meestal verandering. Niet iedereen gedijt daar goed bij. Dat betekent dat je ervoor moet zorgen dat weerstand gehoord en geadresseerd wordt en dat mijlpalen en successen gevierd blijven worden.

Voorbeelden

Spotr, de winnaar van de NVGA AM Innovatieprijs 2024, is een mooi voorbeeld van innovatie binnen onze markt. Door een combinatie van data en AI snel en efficiënt onderverzekering te herkennen, kan het intermediair voldoen aan zijn zorgplicht en zijn klanten hierdoor beter verzekerd.

Insify maakt het online verzekeren van zakelijke risico’s een stuk eenvoudiger. Niet alleen door een website met een zeer eenvoudige customer journey, maar ook door de productontwikkeling aan te laten sluiten op de behoefte van de moderne zakelijke klant.

Onesurance doet door middel van AI-analyses en voorspellingen op het klantenbestand van een intermediair of verzekeraar. Dit ziet er veelbelovend uit.

Sneller

Intern ligt er winst in het versnellen van de implementatie van innovaties, het bevorderen van samenwerking tussen afdelingen en het vergroten van onze wendbaarheid. We willen sneller van idee naar realisatie gaan en kennisdeling intensiveren.

Sectorbreed zijn er kansen in het koppelen van innovatie aan duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid, een gebied waar de vraag steeds sterker groeit. Verdere digitalisering en de integratie van AI in processen bieden daarnaast nog veel potentieel, met name op het gebied van gepersonaliseerde klantbeleving.

We zorgen ervoor dat maatschappelijke innovaties, zoals diversiteit en inclusie, stevig verankerd zijn in onze organisatie, onder andere via onze arbeidsvoorwaarden. Een belangrijke stap is de aanstelling van een cultuurmanager binnen Alpina Group die in verbinding staat met HR en leidinggevenden om deze thema’s aandacht te geven.

Impact van AI

Kunstmatige intelligentie (AI) heeft een aanzienlijke impact op ons bedrijf en de manier waarop we contact onderhouden met onze klanten. Dankzij AI kunnen we efficiënter werken, diepere inzichten krijgen in klantgedrag en proactief inspelen op hun behoeften. Dit zorgt voor een meer gepersonaliseerde klantbeleving. Door middel van geavanceerde data-analyse begrijpen we beter wat klanten willen, kunnen we trends voorspellen en strategische beslissingen beter nemen. Bovendien kunnen we met AI repetitieve taken automatiseren, zoals mutatieverzoeken, facturering en adreswijzigingen. Dat verhoogt onze operationele efficiëntie en verkleint de kans op fouten. De klant beleeft een vloeiend proces, zonder dat daarbij de menselijke maat wordt vergeten. Want natuurlijk blijft er contact van mens op mens, alleen laten we ons daarbij assisteren. De mogelijkheden daarvoor lijken eindeloos.

We zien potentieel in het gebruik van AI om voorspellende modellen te ontwikkelen die ons helpen anticiperen op klantgedrag, marktdynamiek en operationele behoeften. Hierdoor kunnen we proactief handelen en concurrerend blijven. Daarnaast willen we AI inzetten om hyperpersonalisatie te realiseren, zodat we producten en diensten nog meer kunnen afstemmen op de unieke voorkeuren van elke klant.

Kortom, AI speelt een steeds grotere rol in ons bedrijf én biedt volop mogelijkheden. Ons doel is om AI zo in te zetten dat het zowel ethisch als bedrijfsmatig verantwoord is én dat het goed is voor onze klanten en medewerkers. n

Marc Diks is managing director Marcom & Online Alpina Group.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Meer efficiency, betere klantbediening

Meer efficiency, betere klantbediening

(Partner in kennis De Goudse in VVP-special Business Innovation 2024) Hoe kunnen we onze klanten nog beter en persoonlijker bedienen en hoe helpen we adviseurs...

Op de toekomst voorbereid met risicogestuurd adviseren

Op de toekomst voorbereid met risicogestuurd adviseren

(Partner in kennis Avéro Achmea in VVP-special Business Innovation 2024) Ondernemers die hun risico’s willen beheersen, zijn goed bezig als ze die...

VVP-special Business Innovation: met oog voor de mens

VVP-special Business Innovation: met oog voor de mens

Zie innovatie niet als doel op zich, maar als middel om de klant beter te bedienen. En houd in al het technologische geweld oog voor de mens. Aldus de VVP-special...

Innovatie

Innovatie

(Voorwoord Willem Vreeswijk, VVP-special Business Innovation 2024) In de sector wordt veel gesproken over innovatie en ja, gelukkig wordt er ook steeds meer geïnnoveerd....

Innovatie: noodzaak of luxe?

Innovatie: noodzaak of luxe?

(Harrie-Jan van Nunen, Veldsink Groep, in VVP-special Business Innovation 2024) De hypotheekmarkt staat niet bekend om zijn vooruitstrevende karakter. Innovaties...

De perfecte prompt

De perfecte prompt

(Justin Schlee, ANVA, in VVP-special Business Innovation 2024) De afgelopen periode zie ik regelmatig artikelen voorbijkomen waarin ChatGPT wordt vergeleken met...

De perfecte prompt

De perfecte prompt

(Opinie Justin Schlee, ANVA, in VVP 4-2024) De afgelopen periode zie ik regelmatig artikelen voorbijkomen waarin ChatGPT wordt vergeleken met een specialist, om...

Alpina Group Open brengt ruim 50.000 euro op voor Prinses Máxima Centrum

Alpina Group Open brengt ruim 50.000 euro op voor Prinses Máxima Centrum

Het Alpina Group Open heeft 52.500 euro opgebracht voor het Prinses Máxima Centrum in Utrecht. Aan het golftoernooi deden veertien teams mee. Het was de...

De duurzame toekomst van verzekeren

De duurzame toekomst van verzekeren

(Onno Bloemers, First Day Advisory Group, in VVP 3-2024) Tien jaar geleden werd vernieuwing in de verzekeringswereld vooral aangejaagd door de schijnbaar onbegrensde...

Bezit ‘slimme’ huishoudelijke apparaten toegenomen

Bezit ‘slimme’ huishoudelijke apparaten toegenomen

In 2024 zei 89 procent van de Nederlandse bevolking een of meer zogenoemde slimme apparaten of systemen in huis te hebben, in 2020 was dat 81 procent. 63...