Formaliteit?! Lampje ging uit...

Christel van Bommel 2018

O nee…daar heb je haar weer. Komt ze weer zeuren wat er allemaal niet goed gaat. Dat een procedure niet juist is uitgevoerd of een werkwijze niet klopt. Als compliance-adviseur bedoel ik het goed, al worden mijn opmerkingen niet altijd met gejuich ontvangen. Dat snap ik.

Ik probeer daarom mijn adviezen altijd zo praktisch mogelijk te houden. Ik weet dat ik voor mijn eigen adviseur ook geen makkelijke klant ben. Dat is dan maar zo. Soms wordt er ook echt met de pet naar gegooid. Dan trek ik de rode kaart. Laatst hielp ik iemand met het verlengen van een hypotheek. Dat was omdat twee polissen die voor aflossing hadden moeten zorgen niet voldoende hadden opgebracht. Deze mensen, inmiddels met pensioen, hebben altijd dezelfde adviseur gehad. Die zou het allemaal regelen. Na negen maanden vroegen ze mij of ik kon uitleggen wat nu de stand van zaken was. Ik belde de adviseur op en na wat specifieke vragen van mijn kant kwam er eindelijk duidelijkheid. En direct erachteraan zei de adviseur, dat de klanten toch wel snapten dat er kosten aan het advies en de bemiddeling waren verbonden. Welk advies? Is dat vooraf overeengekomen? Waar staat dat dan? Zucht… Na bijna een jaar was de verlenging rond. Die mensen waren zo opgelucht, dat ze de nota maar hebben betaald om er vanaf te zijn.

Iemand anders die ik ken, kocht een ander huis. Ik sta dan aan de zijlijn te trappelen om mee te kijken hoe hij door de hypotheekadviseur wordt behandeld. Na het eerste gesprek vroeg ik gelijk: wat heb je allemaal meegekregen? Wat heb je ingeleverd aan stukken en wat heeft de adviseur allemaal gevraagd? Dat bleek niet zoveel te zijn. De berekening volgt per e-mail. Hmmm, oké… Toen de berekening een paar dagen later binnen kwam, mocht ik raden. Aflosvrij met annuïteiten? Jawel, wat een 'prachtige' standaardoplossing. Zonder te berekenen of het een optie is de huidige hypotheek mee te nemen. Of te vragen wat naast het inkomen de financiële positie is, de risicobereidheid of wat de gewenste maandlast

‘Wat een ‘prachtige’ standaardoplossing’

is. Op mijn aangeven heeft hij zelf een berekening opgevraagd waarin de huidige hypotheek wordt meegenomen. En dat is uiteindelijk waarvoor is gekozen. In een laatste poging vroeg ik nog: en, het adviesrapport? Dat komt als de definitieve offerte wordt getekend. Dit was volgens de adviseur toch maar een formaliteit. Mijn lampje ging uit… Iemand zei laatst dat hij het zo leuk vond om te zien dat ik nog steeds oprecht verbaasd ben over dit soort zaken. Verbaasd is in mijn ogen niet het juiste woord. Ik weet en zie in de praktijk dat wanneer er aandacht aan compliance wordt besteed, zaken beter gaan. Niet alleen voor de klant en de branche, maar ook voor het kantoor zelf. Ik blijf me daarvoor inzetten.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Roland van Kemenade - Verberkmoes Assurantien BV 30 augustus 2018

Echt ongelofelijk dat dit soort praktijken nog steeds bestaan. De betreffende adviseurs moeten zich diep schamen.

Editie
Meer over
Iedereen aflossingsblij?!

Iedereen aflossingsblij?!

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 5-2023) Volgens de AFM zijn er nu veel minder mensen met een aflossingsvrije hypotheek...

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Klanten hebben in 2001 een hypotheek afgesloten. Nu blijkt dat de bijbehorende levensverzekering...

Adfiz: duidelijkheid over norm voor onafhankelijk advies

Adfiz: duidelijkheid over norm voor onafhankelijk advies

Volgens Polis Advocaten, in antwoord op een vraag van Adfiz, heeft de AFM-norm voor onafhankelijkheid in de vergelijkingskaart geen privaatrechtelijke consequenties. Adfiz:...

Verbetering of tijdverspilling?

Verbetering of tijdverspilling?

(Christel van Bommel- Versluijs in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Wat 2023 ons gaat brengen? Dat is altijd afwachten, maar er zijn plannen genoeg. Om er een...

Klantbelang centraal

Klantbelang centraal

(Christel van Bommel-Versluijs, Compliance Adviseur, in VVP 5) Het zou toch volkomen logisch moeten zijn dat je het belang van de klant centraal zet in de bedrijfsvoering?...

Grenzen opzoeken

Grenzen opzoeken

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 3-2022) Onlangs in het nieuws: vakantiegangers 30 meter in ravijn gestort bij het nemen...

Herhaling van zetten

Herhaling van zetten

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 01-2022) Adviseurs doen er (bijna) alles voor om de droom van klanten uit te laten komen....

PARP jij of PARP ik?

PARP jij of PARP ik?

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 5-2021) “Stel jezelf voor en geef aan wat jij hebt met PARP.” Zo begon de kennissessie...

Beloningstransparantie

Beloningstransparantie

(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! VVP 3-2021) Sinds de discussie de afgelopen tijd over de provisie die adviseurs ontvangen van leveranciers van energiezuinige...

Concurrentie- en relatiebeding: maak afspraken op maat

Concurrentie- en relatiebeding: maak afspraken op maat

(Coen Fledderus, partner Polis Advocaten, in VVP-special Business Support 2021) In de praktijk zien wij regelmatig discussie ontstaan over de tekst van (vooral)...