Forse claims vermeende schending nazorgplicht
(Leren van Kifid-uitspraken in Ken je vak! VVP 6-2020) NAZORG – Sinds de uitspraak van de Kifid Commissie van Beroep dat er geen premienazorgplicht is bij de ORV, worden zaken hierover door de Geschillencommissie inderdaad consequent in het voordeel van de adviseur beslist. Om wat voor bedragen gaan die zaken eigenlijk? In de vijf tussen half oktober en half november gepubliceerde zaken gaat het om 731,06 euro, 4.500 euro, 6.156,58 euro, 6.736,50 euro en 8.000 euro.
Kijkend naar de zaken lijkt het er in sommige gevallen op dat mensen het gewoon hebben geprobeerd, naar aanleiding van de tamtam inclusief voorbeeldbrief die het consumentenprogramma Kassa maakte. Dergelijke gevallen zullen door de duidelijke lijn die er nu is, snel opdrogen.
Of de geclaimde bedragen realistisch waren? Dat is lastig te beoordelen aan de hand van de uitspraken, berekeningen ontbreken. De claim van 731,06 euro zaak draaide om volgens de consumenten te veel betaalde premie in de periode 2013 tot en met 2018. Zij betaalden 43,21 euro per maand voor 63.529 euro dekking. Zij beëindigden de verzekering toen zij in 2018 de hypotheek oversloten.
Een andere consument sloot 1 februari 2002 tegen een maandpremie van 56,90 euro een annuïtair dalende ORV met een startkapitaal van 61.260 euro. In 2019 liet hij de polis premievrij maken (verzekerd bedrag 10.749 euro). Hij meende dat hij 4.500 euro te veel aan premie heeft betaald, kijkend naar de tarieven nu.
Reactie toevoegen
Ook als executeur recht op rechtsbijstand
(Kifid-uitspraak GC 2025-0475A) De consument is als kleinzoon door zijn grootouders in hun nalatenschap benoemd tot erfgenaam en executeur. Een kind van de...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0458) De verzekeraar heeft de verzekeringen van de consument beëindigd omdat de consument de premie niet heeft betaald. De Geschillencommissie...
Ken je vak! VVP 2-2025: leren van Kifid-uitspraken
(Uit Ken je vak! VVP 2-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een...
Gebrekkige advisering kost adviseur bijna dertien mille
(Kifid-uitspraak GC 2025-0433) De consument heeft zich beklaagd over het advies van de adviseur bij het verkrijgen van een financiering voor een woning. Zij...
Hennepkwekerij op zolder moet gemeld bij verzekeraar
(Kifid-uitspraak GC 2025-0424) De consument doet een beroep op zijn woonverzekering vanwege een brand waardoor zijn woonboerderij met toebehoren geheel is verwoest....
Volle mailbox voor rekening consument
(Kifid-uitspraak GC 2025-0408) De consument heeft ontkend het renteaanbod van de geldverstrekker te hebben ontvangen. De consument stelt zich op het standpunt...
Jozua van der Beek in Geschillencommissie Kifid
Mr. Jozua van der Beek start per 1 juli als lid van de Geschillencommissie van Kifid. Van der Beek is sinds 2002 werkzaam als advocaat. In 2020 startte hij zijn...
Consument moet bij elk nieuw polisblad opnieuw controleren
(Kifid-uitspraak GC 2025-0398) De auto van de consument is gestolen. De verzekeraar heeft de schadeclaim afgewezen, omdat de consument niet kon aantonen dat...
Verzekeraar hoeft waterschade door defecte pomp niet te vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0388) De consumenten hebben een beroep gedaan op hun woonverzekering, omdat in de kelder van de woning sprake is van waterschade. De verzekeraar...
Adviseur mocht schadevrije jaren samenvoegen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0377) De consument klaagt over de samenvoeging van de schadevrije jaren van de twee auto’s die zij via de tussenpersoon had verzekerd....