Ga voor genoeg

Natasja Naron re

Hoe kun je je anders profileren als advieskantoor en die andere profilering ook verzilveren? Natasja Naron van Gabriël financiële bescherming heeft het antwoord: ga voor genoeg. “Als je niet weet wat genoeg is, wil je alleen maar meer en heb je altijd tekort”, zei ze in haar sessie op de Dag van het Topadvies, mede mogelijk gemaakt door Nationale-Nederlanden Bank.

Naron richtte vijftien jaar geleden vanuit haar studentenkamertje Gabriël Financiële Bescherming op. Inmiddels werken er zestien mensen en de missie is niet veranderd: ze wil mensen bewust maken wat genoeg is en wil mensen helpen hun wensen en dromen te realiseren. Zelf geeft ze haar hele winst weg aan goede doelen, haar medewerkers opereren als mede-ondernemers en bepalen hun eigen salaris en vakantiedagen. “Ik wil mensen gelukkig maken. Dat is mijn drijfveer.”

Het kantoor biedt klanten onder meer het Gabriël drie-stappenplan. “We maken eerst persoonlijke prioriteiten helder. Wat is echt belangrijk? Welke passies geven je leven kleur? Vervolgens creëren we inzicht in het geheel van je financiën en tenslotte helpen we je om de stappen te zetten die nodig zijn. Zo worden je financiën een middel om je dromen te realiseren. Zo heb je genoeg om van te leven en genoeg om door te geven.”

Naron vroeg de deelnemers in groepjes van twee te delen wat geld betekent in hun leven. Ook vroeg ze twee momenten te delen die het afgelopen half jaar gelukkig hebben gemaakt. Simpele vragen, die al gauw leiden tot mooie, inhoudelijke gesprekken. Door andere vragen te stellen, kun je iemand heel snel heel goed leren kennen.

Naron gaf een concreet voorbeeld. Een stel is zeer succesvol in de reclamesector, verdient goed, heeft grote klanten en woont in een grachtenpand in Amsterdam. In een stacaravan op de Veluwe vinden deze mensen rust. Daar voelen ze zich prettig. Op de vraag waarom ze daar dan niet gaan wonen, volgt protest. Hun werk vergt nu eenmaal een sjiek huis in de stad. Ze zijn bang hun klanten te verliezen als ze uit hun patroon stappen, maar gelukkig zijn ze niet in hun werk. Wel in hun stacaravan. Op de vraag of ze niet zouden willen gaan voor een leven waar ze wel gelukkig van worden, volgt een ‘ja’. Natasja gaat vervolgens dat nieuwe leven (financieel) helpen invulling geven. Inmiddels hebben ze hun koophuis in Amsterdam verkocht, wonen ze in een eenvoudig huurhuis op de Veluwe, hebben ze een kleine klantenkring waar ze van kunnen leven en blij mee zijn en hebben ze vooral veel tijd over voor elkaar en voor hun passies: schilderen en schrijven.

Het drie-stappenplan kost 150 euro per uur en gemiddeld is er zo’n tien uur aan advies nodig. Sommige aanwezige adviseurs zeiden heel eerlijk dit een fors bedrag te vinden, anderen keken meer naar de meerwaarde die deze adviezen opleveren voor de klant.

Gabriël Financiële Bescherming heeft veel meer diensten en tools ontwikkeld voor klanten, die de dienstverlening al jarenlang met gemiddeld een 9,5 waarderen. Basis van alle diensten is en blijft de vraag: wanneer is voor jou genoeg en waar word je echt gelukkig van? “Uiteraard bemiddelen we ook in hypotheken en verzekeringen. Alleen zien wij dat als middel en niet als doel.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
VVP-event Communicatie: gaan voor genoeg

VVP-event Communicatie: gaan voor genoeg

Hoe maak je je meerwaarde als adviseur concreet? Natasja Naron van Gabriël Financiële Bescherming heeft het antwoord: ga voor genoeg. “Als je niet...

Communicatietips voor adviseurs: klanten vinden en binden

Communicatietips voor adviseurs: klanten vinden en binden

Klanten vinden en vervolgens binden, is de uitdaging voor iedere ondernemer, zeker binnen de (financiële) dienstverlening. "Wat we verkopen is immers niet tastbaar....

Helder communiceren over meerwaarde advisering en beloning

Helder communiceren over meerwaarde advisering en beloning

Hoe communiceer je helder over je meerwaarde van je advisering en je beloning. Adviseur Natasja Naron pakt dit op een hele bijzondere manier heel succesvol aan....

Communicatie advieskantoren buiten de richtlijnen

Communicatie advieskantoren buiten de richtlijnen

Wat zijn de verschillende insights van compliant klantinformatie en waar moet je precies aan voldoen? Maar veel interessanter, wat als de regels je in de weg zitten?...

Vanuit CRM naar klantcontact  (extra workshop VVP Event Communicatie)

Vanuit CRM naar klantcontact (extra workshop VVP Event Communicatie)

"Wij doen onze activiteiten met altijd één doel voor ogen: het beter en mooier voor uw klant maken. Uw klanten zijn uw meest waardevolle bezit. Met...

AFM op VVP Event Communicatie

AFM op VVP Event Communicatie

Met welk oog kijkt de toezichthouder naar de communicatie van uw advieskantoor? Op 28 november geeft de AFM op het VVP Kennisevent Communicatie tips voor assurantiekantoren. Het...

Met blockchain de financiële wereld beter maken

Met blockchain de financiële wereld beter maken

Een revolutie in de advieswereld. Dat is Safebay, een chat applicatie, ontwikkeld op basis van blockchain technieken, die is voorzien van iDIN, idensys, e-herkenning...

Adviestip Jan Verstegen: zet de pet op van de klant

Adviestip Jan Verstegen: zet de pet op van de klant

"De klant kan een deel van het adviesproces zelfstandig uitvoeren, mits goed gefaciliteerd en met een duidelijk voordeel voor de klant. Digitaliseren is niet hetzelfde...

Adviestip: door blockchain naar meer vertrouwen

Adviestip: door blockchain naar meer vertrouwen

"Over blockchain en bitcoin wordt veel zinnigs en onzinnigs gezegd en geschreven. Maar wat houdt blockchain in en wat betekent deze ontwikkelingen voor het advieskantoor...

Adviestip: innovaties waar adviseur én klant van profiteren

Adviestip: innovaties waar adviseur én klant van profiteren

Hoe kun je innovaties omarmen om je klant en jezelf als adviseur beter te helpen bij financieel inzicht? Deze vraag beantwoorden Gert Vasse (Directeur Yellowtail)...