Gavin: risk-sharing in plaats van verzekering

Gavin logo

De nieuwe technologie, big data, de nieuwe kijk op klantgerichtheid, het zijn uitdagingen die innovatieve partijen graag oppakken. In de rubriek ‘Verfrissend!’ laat VVP vernieuwende initiatieven aan het woord. Dit keer Gavin: risk-sharing in plaats van verzekering.

Geef een korte omschrijving van bedrijf en missie

Gavin is ’s werelds eerste risk-sharing bedrijf. Risksharing is een eerlijk en transparant alternatief voor de traditionele verzekering. Risk-sharing draagt bij aan onze missie om de financiële ongemakken van het leven weer klein en betaalbaar te maken.

Wat is het vernieuwende aan jullie initiatief?

Bij Gavin betaal je alleen als er daadwerkelijk schade is. In tegenstelling tot traditionele verzekeraars betaal je dus geen vaste, maandelijkse premie vooruit. Gavin verdeelt simpelweg iedere maand de totale kosten van alle schades over alle gebruikers. Iedere gebruiker betaalt nooit meer dan zijn maximale maandelijkse bijdrage. Gemiddeld is de bijdrage ongeveer de helft van de premie van een traditionele verzekeraar. En in een maand zonder schades betaalt men zelfs helemaal niks. Daarnaast zijn we transparant en eerlijk in ons verdienmodel. We rekenen slechts 15 procent vergoeding over het totaal van het uitgekeerde schadebedrag. Dus geen verborgen kosten of verkapte winsten.

Wat is jullie persoonlijke drijfveer bij jullie aanpak?

We zijn Gavin juist gestart omdat we vinden dat verzekeren anders kan: beter, eenvoudiger en goedkoper. Beter omdat bestaande ideeën over verzekeringen al veel te lang bestaan en eigenlijk best onlogisch zijn. Wij vinden het raar dat je bij een verzekering maandelijks van tevoren een vast bedrag betaalt voor iets dat misschien nooit gebeurt. Dat zijn zinloze kosten voor jou en oneerlijke winsten voor verzekeraars.

Eenvoudiger omdat jij de klant bent en bij een verzekering centraal moet staan. Niet de verzekeraar. En dus hebben we het bestaande verzekeringsmodel opnieuw bekeken en ontwikkeld met jouw gebruiksgemak als startpunt, zonder daarbij last te hebben van ingewikkelde bestaande systemen en processen.

En goedkoper omdat verzekeren veel goedkoper kan. Onze dienst dekt jouw schades, niks meer, niks minder. We hebben geen grote kantoren, dikke bonussen of omslachtige processen. Alleen ons technologieplatform dat iedere gebruiker zelf kan bedienen. Dat scheelt gedoe en kosten, waardoor jij uiteindelijk veel bespaart, iedere maand weer.

Waar willen jullie staan in 2025?

In 2025 is risk-sharing in Europa een algemeen bekend alternatief voor traditionele verzekeringen. Zowel voor de directe consumentenmarkt als voor de zakelijke markt.

Hoe vernieuwend vinden jullie de financiële sector?

De financiële sector in zijn geheel is matig tot gemiddeld vernieuwend. Het gaat er natuurlijk ook om hoe je de term ‘vernieuwend’ interpreteert. Voor Gavin is vernieuwend de essentie van het bestaande model veranderen op een manier die interessant is voor de uiteindelijke consument.

Het vertalen van een bestaand product naar bijvoorbeeld een app daarentegen is wat ons betreft schijnvernieuwing. Dat is namelijk niets meer dan een beweging ingezet door beschikbaar gekomen technologie of digitalisering. Eenzelfde autoverzekering afsluiten maar dan met een app vinden wij dan niet vernieuwend.

Heeft de financiële sector de bakens al voldoende verzet als het gaat om vernieuwing?

Er is, over de linie genomen, geen pijn als er niet wordt vernieuwd. Anders gezegd, er is geen noodzaak om te vernieuwen. Behalve dan op het gebied van data en privacy compliance. Daar wordt dus voldoende aan gedaan maar een Europese richtlijn als PSD2 wordt vooral gezien als een bedreiging. Dan ben je dus vooral bezig met zelfbescherming omdat je bang bent te worden ingehaald. In dit geval dus een sterke indicator dat je als sector achterloopt.

‘Vertalen bestaand product naar een app is schijnvernieuwing’

Welke toekomst zien jullie voor de financieel adviseur?

De juiste inzichten rondom consumentengedrag en wensen zijn vandaag de dag key voor iedere partij die in de financiële sector een onderscheidend product wil ontwikkelen/aanbieden. De financieel adviseur staat in direct contact met die consument en heeft dus zeer waardevolle inzichten in haar gedrag. Daar zit dus veel potentie om bijvoorbeeld door middel van samenwerking nieuwe producten te ontwikkelen.

Zijn financieel adviseurs volgens jullie voldoende in staat om zich te verbinden met de nieuwe ontwikkelingen?

Dat is een vraag die alleen per adviseur te beantwoorden is. Het is namelijk een kwestie van willen. Als je persoonlijk of professioneel interesse hebt en graag wilt leren over nieuwe ontwikkelingen – of het nou binnen of buiten de sector is – dan neem je dat automatisch mee in je dagelijks handelen of bij het uitstippelen van lange termijnplannen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Meldpunt Adfiz uitgebreid met loket verzekerbaarheid duurzame innovaties

Meldpunt Adfiz uitgebreid met loket verzekerbaarheid duurzame innovaties

Adfiz heeft haar Meldpunt uitgebreid (en vernieuwd) met een loket voor de verzekerbaarheid van duurzame innovaties. Adfiz: "Dat is nodig omdat duurzame ontwikkeling...

Integreren van AI-software

Integreren van AI-software

(Uit Ken je vak!, VVP 3-2024) In dit derde deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe integreer je AI in een bestaand IT-landschap?...

Nieuwe risico's door embedded finance

Nieuwe risico's door embedded finance

Embedded finance leidt tot nieuwe risico's, meent DNB op grond van een analyse waarin de toezichthouder de integratie van financiële producten in niet-financiële...

Ik ga op reis en neem mee… AI als oplossing voor de claimpieken

Ik ga op reis en neem mee… AI als oplossing voor de claimpieken

(Blog door Stephan de Jong, Director Technology & Digital Transformation bij IG&H) Door gebruik te maken van de mogelijkheden van GenAI kunnen verzekeringsmaatschappijen...

Inschrijving Jongeren Innovatie Programma 2024 open

Inschrijving Jongeren Innovatie Programma 2024 open

Vanaf nu kan worden ingeschreven op het Jongeren Innovatie Programma (JIP) 2024 van het Verbond van Verzekeraars. Het JIP is er voor young professionals die werken...

De duurzame toekomst van verzekeren

De duurzame toekomst van verzekeren

(Onno Bloemers, First Day Advisory Group, in VVP 3-2024) Tien jaar geleden werd vernieuwing in de verzekeringswereld vooral aangejaagd door de schijnbaar onbegrensde...

Roy van den Anker: "Vloeken in de (verzekerings)kerk"

Roy van den Anker: "Vloeken in de (verzekerings)kerk"

"Versneld een nieuwe economie tot stand brengen. Een mooie doelstelling van het New Financial Forum, maar in onze branche… Het overgrote deel van de voorbeelden...

Fast én slow service

Fast én slow service

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark...

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

"Door artificiële intelligentie (AI) verschuift de focus van polis- en administratiegerichte taken naar dienstverlening en ontzorging." Dat is een van de ontwikkelingen...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....