Geautomatiseerde nazorg

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Er is al veel ontwikkeld, maar wat nog beter kan, is het delen van data door aanbieders en geldverstrekkers met adviseurs. Hierdoor wordt het mogelijk om nazorg en beheer meer geautomatiseerd te doen”, aldus Michael Mackaaij, voorzitter Contactgroep Automatisering en directeur nexxbiz.

Volgens Mackaaij is er al veel ontwikkeld om de veilige digitale communicatie met eindklant makkelijker te maken. “Ontsluiting van brondata wordt door meerdere toetreders opgepakt, procesautomatisering standaardiseert steeds meer en uniforme data-inrichting maakt processen en uitwisseling van data makkelijker. Ook leidt het tot betere managementinformatie.”

“Wat beter kan, is het vergelijken van zakelijke premie’s en voorwaarden. Om dit mogelijk te maken dienen de reken- en acceptatiekernen beter beschikbaar te komen, met een hoger STP-acceptatiepercentage. Ook het delen van data door aanbieders en geldverstrekkers met adviseurs kan beter, zodat het mogelijk wordt om nazorg en beheer meer geautomatiseerd te doen.”

Voordeel adviseurs

“Het voordeel dat voor adviseurs valt te behalen, hangt uiteraard af van het bedrijfsmodel van de betreffende adviseur. Maar efficiënt digitaal communiceren met de klant is voor nagenoeg alle adviseurs steeds belangrijker.”

“Het succesvol communiceren met klanten wordt makkelijker door gebruik te maken van bijvoorbeeld ChatGPT. Probeer als adviseur te testen wat je er mee kan. Niet alles hoeft gelijk heel breed inzetbaar te zijn. Een beetje spelen, geeft je al snel een idee.”

Michael Mackaaij: ‘Een beetje spelen, geeft je al gauw een idee.’

Tips

• Probeer bij te houden wie de (nieuwe) aanbieders zijn via de site van SIVI: www.sivi.org/sivi-overzichtsoftware-services/ of via de site van CGA: www.contactgroepautomatisering.nl/#deelnemers

• Probeer bij te houden wat er allemaal wijzigt, bezoek klantdagen van softwareaanbieders

• Indien je een nieuwe applicatie overweegt te gaan gebruiken, verdiep je dan van te voren goed in de leverancier en applicatie, vraag referenties van soortgelijke gebruikers en stel vast of jouw organisatie in staat is om succesvol met die applicatie te gaan werken. Niets doet het uit zichzelf, alle implementaties hebben inzet en opleiding nodig.

Persoonlijk en betrokken advies is de absolute meerwaarde van de financiële adviessector. Hoe meer aandacht, tijd en ruimte hiervoor is, hoe beter voor de klant en voor het imago van de adviessector zelf. De vraag is hoe digitale innovatie kan bijdragen aan persoonlijk en betrokken advies. VVP vroeg een aantal experts onder meer met welke digitale innovaties adviseurs hun voordeel kunnen doen en wat de impact van artificiële intelligentie zal zijn op financieel advies.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Digitale basisstructuur werkt

Digitale basisstructuur werkt

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Innovatie moet geen doel op zichzelf zijn. Primair is het van belang dat de digitale basisstructuur werkt. Ik...

Blijf aan de digitale bal

Blijf aan de digitale bal

(Redacteur Toon Berendsen in VVP-special Digitale Innovatie 2023) De distributie van verzekeringen verandert onder invloed van embedded insurance en roboadvies,...

VIP Congres ACT NOW!: the aftermovie

VIP Congres ACT NOW!: the aftermovie

Nog even nagenieten van de tweede editie van het VIP Congres? Bekijk dan de sfeerimpressie van deze digitale innovatiedag, georganiseerd door VVP en de Stichting...

AI: zorg of zegen voor het intermediair?

AI: zorg of zegen voor het intermediair?

(Dennie van den Biggelaar, OneSurance, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Door de razendsnelle opkomst van AI staat de verzekeringssector op het punt een...

Regie in een digitale wereld

Regie in een digitale wereld

(Jurjen Oosterbaan Martinius in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Daar waar consumenten zich afhankelijk voelen, zullen zij zich vrij snel schikken naar de...

Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

De 40 leden van de Contactgroep Automatisering (CGA) toonden dinsdag hun meest recente innovaties op het tweede VIP-congres van VVP en Stichting CGA in het AFAS...

VVP-special Digitale Innovatie: ACT NOW!

VVP-special Digitale Innovatie: ACT NOW!

Door automatisering mag van de financieel adviseur meer worden verwacht dan in het verleden. Digitale innovatie mag echter ook geen doel op zichzelf zijn, het moet...

Vertrouwen

Vertrouwen

(Voorwoord VVP-special Digitale Innovatie 2023) Digitale innovaties leiden ertoe dat de adviseur meer tijd krijgt voor persoonlijk advies, dat de klant meer inzicht...

Uitdagingen en consolidatie

Uitdagingen en consolidatie

(Michael Mackaaij, voorzitter CGA, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) In de moderne wereld van informatietechnologie staat de IT-dienstverlening voor de uitdaging...

Doe zelf normaal

Doe zelf normaal

(Ron van Es in VVP-special Digitale Innovatie 2023) In de zomer van 2021 werd het coronatoegangsbewijs ingevoerd en op 25 september verplicht als je naar een café...