Gedoe met taal

Mieke Dadema 2023

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid. Soms word je met je neus op de feiten gedrukt. Ik denk dat ik inmiddels wel ‘goed’ ben met taal, maar tijdens corona bleek dat dit niet helemaal waar is. Dat taal tot gedoe kan leiden als je elkaar niet begrijpt. En dat kwam door mijn dochter.

Weten jullie het nog? Corona, de lockdown. Ik zat thuis met mijn dochter. Die zat toen in groep zes. We maakten een mooi schema. We begonnen vrolijk en enthousiast. Ik werken en zij school doen. Ze had een laptop van school gekregen. En ze waren binnen twee dagen volledig up and running. Gelukkig is mijn dochter een slimmerd en best zelfstandig, dus die eerste week ging (best aardig). Maar na een week trok ik het al niet goed meer. Werken, binnen blijven en een kind lesgeven. Ze begonnen elke dag met z’n allen online, kregen hun werk mee, om aan het einde van de ochtend nog een keer samen te komen en online af te ronden. Ik zat boven te werken en om de haverklap klonk er van beneden: mam…maaaammm…mam! Je moet helpen. Ja…ik zit in een overleg. Straks! De irritatie liep vrij snel op kan ik jullie melden.

En toen ik dan eindelijk beneden was, gebeurde het volgende. Mam, het is de klankwoordengroep en dan de zangklankwoordengroep. Kun je mij die even uitleggen? Ik keek volledig in de war naar mijn dochter. Ze zei: je weet wel een klankwoordengroep is?.Ik wist het niet, ik had geen idee waar ze het over had. Ze werd al bozer. AAApen. Klankwoordengroep. Je hoort een AAA en hakt er een stuk van af en dan is het Apen. Een klankwoordengroep?!? Ik bleef stil. In mijn hersenen gebeurde er helemaal niets. AAApen, Apen. Ja, je zegt AAApen en je schrijft Apen. Dat klopt. Ze keek mij verwachtingsvol aan. Ik keek vooral heel dom en leeg naar haar.

Onbegrip

Maar daar bleef het niet bij. Er waren blijkbaar heel veel klankwoordengroepen. En ze moest er iets mee doen. Ik begreep alleen echt niet wat. Google is je vriend, dus ik ’s avonds opzoeken wat het precies was en wat je er dan mee moest doen. Maar ook na pagina’s informatie over klankwoordengroepen in mij op te hebben genomen, snapte ik er nog steeds niks van. Mijn dochter en ik raakten gefrustreerd. Het werd er niet gezelliger op. En ineens bedacht ik me: zo voelt dat dus. Je praat wel met elkaar, in dezelfde taal, maar de éé n heeft geen benul wat de ander bedoelt en dat leidt tot gedoe en onbegrip.

‘Zo voelt het dus als je niet weet wat de ander bedoelt’

Ik heb het opgegeven. Haar gewoon maar gezegd, ik snap er niks van. Ik heb een Pabostudent ingehuurd die drie ochtenden in de week opgewekt en blij de klankwoordengroepen heeft uitgelegd. En tot op de dag van vandaag voel ik dat ik tekortschoot, niet goed genoeg was. Hoe moet dat voelen als je echt niet goed bent met taal? Dat lijkt mij een vreselijk gevoel. Ook dat moeten we toch kunnen oplossen?

Reactie toevoegen

 
Meer over
VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn

VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn

Het advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde dinsdagmiddag. Nieuw in...

Ik heb een schade!

Ik heb een schade!

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Onlangs voor het eerst een schade. Ik stond bij het stoplicht en werd vol van achteren aangereden. Wat een klap...

Als alles klopt….

Als alles klopt….

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Soms koop je wel eens iets en dan klopt gewoon alles. En heel eerlijk, dat vind ik verbazingwekkend...

Creëer waarde voor je klant en win zielen

Creëer waarde voor je klant en win zielen

(Turhan Özgüner, voorzitter NVHP, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Recent begeleidde ik de algemene ledenvergadering van de nvhp. Deze keer...

Ken je vak! Wartaal: prolongeren

Ken je vak! Wartaal: prolongeren

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Ik doe het zelf ook! Ik praat ook in rare verzekeringstaal. Vorige week legde ik onze jongste medewerker uit...

Ken je vak! Klantgerichtheid: wat maakt het verschil?

Ken je vak! Klantgerichtheid: wat maakt het verschil?

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Hoe kan het dat twee vergelijkbare trainingslocaties een enorm groot verschil in klantervaring bieden? Ik...

Klanten voor het leven

Klanten voor het leven

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Terwijl veel adviseurs zich richten op prijsconcurrentie of het aanbieden van de beste producten, vergeten...

Prolongeren

Prolongeren

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Ik doe het zelf ook! Ik praat ook in rare verzekeringstaal. Vorige week legde ik onze jongste medewerker uit...

Wat maakt het verschil?

Wat maakt het verschil?

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Hoe kan het dat twee vergelijkbare trainingslocaties een enorm groot verschil in klantervaring bieden?...

Duurzame drager, lekker praktisch

Duurzame drager, lekker praktisch

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 2-2024) Kifid oordeelde recent in twee uitspraken dat de (gewijzigde) voorwaarden van...