Gedoe met taal
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid. Soms word je met je neus op de feiten gedrukt. Ik denk dat ik inmiddels wel ‘goed’ ben met taal, maar tijdens corona bleek dat dit niet helemaal waar is. Dat taal tot gedoe kan leiden als je elkaar niet begrijpt. En dat kwam door mijn dochter.
Weten jullie het nog? Corona, de lockdown. Ik zat thuis met mijn dochter. Die zat toen in groep zes. We maakten een mooi schema. We begonnen vrolijk en enthousiast. Ik werken en zij school doen. Ze had een laptop van school gekregen. En ze waren binnen twee dagen volledig up and running. Gelukkig is mijn dochter een slimmerd en best zelfstandig, dus die eerste week ging (best aardig). Maar na een week trok ik het al niet goed meer. Werken, binnen blijven en een kind lesgeven. Ze begonnen elke dag met z’n allen online, kregen hun werk mee, om aan het einde van de ochtend nog een keer samen te komen en online af te ronden. Ik zat boven te werken en om de haverklap klonk er van beneden: mam…maaaammm…mam! Je moet helpen. Ja…ik zit in een overleg. Straks! De irritatie liep vrij snel op kan ik jullie melden.
En toen ik dan eindelijk beneden was, gebeurde het volgende. Mam, het is de klankwoordengroep en dan de zangklankwoordengroep. Kun je mij die even uitleggen? Ik keek volledig in de war naar mijn dochter. Ze zei: je weet wel een klankwoordengroep is?.Ik wist het niet, ik had geen idee waar ze het over had. Ze werd al bozer. AAApen. Klankwoordengroep. Je hoort een AAA en hakt er een stuk van af en dan is het Apen. Een klankwoordengroep?!? Ik bleef stil. In mijn hersenen gebeurde er helemaal niets. AAApen, Apen. Ja, je zegt AAApen en je schrijft Apen. Dat klopt. Ze keek mij verwachtingsvol aan. Ik keek vooral heel dom en leeg naar haar.
Onbegrip
Maar daar bleef het niet bij. Er waren blijkbaar heel veel klankwoordengroepen. En ze moest er iets mee doen. Ik begreep alleen echt niet wat. Google is je vriend, dus ik ’s avonds opzoeken wat het precies was en wat je er dan mee moest doen. Maar ook na pagina’s informatie over klankwoordengroepen in mij op te hebben genomen, snapte ik er nog steeds niks van. Mijn dochter en ik raakten gefrustreerd. Het werd er niet gezelliger op. En ineens bedacht ik me: zo voelt dat dus. Je praat wel met elkaar, in dezelfde taal, maar de éé n heeft geen benul wat de ander bedoelt en dat leidt tot gedoe en onbegrip.
‘Zo voelt het dus als je niet weet wat de ander bedoelt’
Ik heb het opgegeven. Haar gewoon maar gezegd, ik snap er niks van. Ik heb een Pabostudent ingehuurd die drie ochtenden in de week opgewekt en blij de klankwoordengroepen heeft uitgelegd. En tot op de dag van vandaag voel ik dat ik tekortschoot, niet goed genoeg was. Hoe moet dat voelen als je echt niet goed bent met taal? Dat lijkt mij een vreselijk gevoel. Ook dat moeten we toch kunnen oplossen?
Reactie toevoegen
Meer over
Verbond organiseert event 'De menselijke maat, een must!'
Het Verbond van Verzekeraars organiseert 30 januari het event ‘De menselijke maat: een must!’, waarin wordt ingegaan op de vraag hoe als verzekeraar...
(Mieke Dadema, Soepel.org, in Ken je vak! VVP 6-2023) Hoe kan ik de verzekeringsstukjes in kleine stapjes aanbieden, met een handleiding die zo is opgebouwd dat...
(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 5-2023) Volgens de Italiaanse oud-president Giuseppe Saragat verdienen Italianen netto, maar leven ze bruto....
Klantreis banken legt het af die tegen die van verzekeraars
In een studie van Sia Partners naar de klantreis bij Auto en Inboedel leggen de grote banken het af tegen verzekeraars. Paul Geerts, Associate Partner van Sia Partners:...
(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-2023) Einstein zei het al: “Alles is energie”. Om een organisatie op vol vermogen te laten draaien...
(Mieke Dadema, soepel.org, in Ken je vak! VVP 5-2023) Ineens wist ik het niet meer. Ben ik nou verzekerd tegen brand of voor brand? Eigenlijk klopt het allebei...
(Sonja Stalfoort van Puur Klant in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023) De klant centraal, authentiek, betrokken, klantgericht, op maat. De kans is groot dat een...
(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 4, 2023) In 2022 heeft Adfiz samen met de HAN University of Applied Science onderzoek gedaan naar de potentie van duurzaam...
(Mieke Dadema van Soepel.org in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023. In mijn vorige column had ik een prijsvraag uitgeschreven. Altijd een goed middel om te kijken...
HYPOTHEKEN – Het kan verleidelijk zijn. De klant stelt de adviseur aan-sprakelijk en gaat naar Kifid, maar de adviseur heeft eigenlijk ook nog wel een appeltje...