Geef medewerkers de ruimte

Sonja Stalfoort 2020

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in VVP 5) Ken jij een organisatie waar medewerkers tot 2.000 dollar mogen besteden om een probleem voor een klant op te lossen zonder overleg met een leidinggevende? Deze bestaat toch echt, namelijk het Ritz-Carlton. Niet toevallig een van de beste organisaties van de wereld op het gebied van klantbeleving.

Natuurlijk hoort daar een stukje training bij en is het belangrijk dat medewerkers begrijpen waar de organisatie voor staat, maar daarna is er veel ruimte om klanten écht te helpen. In de verzekeringsbranche zijn er vanzelfsprekend veel regels en werkinstructies. Maar medewerkers hebben ook veel ruimte nodig.

Meer dan de helft (51 procent) van de werknemers ervaart niet voldoende ruimte om een probleem van een klant op te lossen als de situatie daarom vraagt. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door marktonderzoeksbureau MSI-ACI Europe. Dit heeft niet alleen impact op de klanttevredenheid, maar ook op het energielevel van de medewerker. In een tijd dat iedere organisatie hard werkt om de klantbeleving te verhogen én medewerkers te behouden, is dit een energielek dat geen enkele organisatie zich kan veroorloven. Op dit moment heeft één op de drie medewerkers vrijwel geen energie meer aan het einde van de werkdag, blijkt uit hetzelfde onderzoek. Waarom is een hoog energielevel dan belangrijk voor een bedrijf? Medewerkers die wel met veel energie naar huis gaan zijn namelijk significant meer betrokken en vervullen een meer proactieve rol in het realiseren van verbeteringen voor de klant en de organisatie. Dat is op dit moment slechts een kleine 20 procent van de medewerkers. Dit zijn de klant-energieke medewerkers.

Energie score

Op basis van het onderzoek zijn de volgende kenmerken van de klant-energieke medewerker op een rij gezet:

  • Geeft actief signalen van klanten door in de organisatie;
  • Heeft voldoende ruimte om zelf oplossingen voor klanten te bedenken en door te voeren;
  • Krijgt energie van het ontvangen van kritiek of verbeterpunten van klanten;
  • Krijgt regelmatig feedback over wat klanten van zijn werk, team en organisatie vinden;
  • Schakelt snel om verbeteringen voor de klant door te voeren.

‘De win-winwin van meer autonomie’

Medewerkers kunnen nog zoveel passie voor klanten hebben, de mate waarin ze hiernaar mogen handelen bepaalt voor een groot deel of hun werk energie kost of oplevert. Kijkend naar bovenstaande kenmerken is het niet zo ingewikkeld om te bedenken hoe je hier zelf aan kunt werken. Het zijn relatief eenvoudige ingrepen die in de praktijk nog veel te weinig plaatsvinden. Medewerkers vinden betrokkenheid bij de resultaten van het bedrijf belangrijk. Zij willen graag dat hun ideeën voor verbeteringen een platform krijgen en dat hier feedback op komt. En bovenal, de ruimte om klanten écht te helpen. Bedrijven zouden tot doel moeten hebben dat medewerkers met veel energie naar huis gaan. Dan werk je namelijk aan een hogere MES (Medewerkers Energie Score). Hiermee werk je aan een hogere klanttevredenheid, medewerkerstevredenheid en betere resultaten voor het bedrijf. Een win-win-win.

Sonja Stalfoort is expert in klantbeleving en auteur van het boek ‘De klant-energieke organisatie’.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Blijf in beweging

Blijf in beweging

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wat klanten vandaag een goede klantervaring vinden, kan morgen alweer achterhaald zijn. Het punt waarop...

De emotionele bankrekening

De emotionele bankrekening

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Waar mensen samenkomen, is sprake van een emotionele bankrekening. Net als op een normale bankrekening...

Ken je vak! Klantgerichtheid: de emotionele bankrekening

Ken je vak! Klantgerichtheid: de emotionele bankrekening

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Waar mensen samenkomen, is sprake van een emotionele bankrekening. Net als op een normale bankrekening...

Wat is hier het klantinzicht?

Wat is hier het klantinzicht?

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 6-2023) Dit is de belangrijkste vraag voor iedereen die zich bezighoudt met klantverbeteringen of vernieuwingen....

Wat geeft jou energie?

Wat geeft jou energie?

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 5-2023) Einstein zei het al: “Alles is energie”. Om een organisatie op vol vermogen te laten draaien...

Dat is persoonlijk!

Dat is persoonlijk!

(Sonja Stalfoort van Puur Klant in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023) De klant centraal, authentiek, betrokken, klantgericht, op maat. De kans is groot dat een...

Oprecht betrokken betekent…

Oprecht betrokken betekent…

(Sonja Stalfoort in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Een hogere klant-én medewerkerstevredenheid… Hoe werkt dat precies? In de basis wil iedere medewerker...

Wat is jouw verhaal?

Wat is jouw verhaal?

(Sonja Stalfoort van PuurKlant in VVP 2) Elk bedrijf heeft een uniek eigen verhaal, maar wordt dit verhaal ook verteld? Klanten willen graag weten waarom je doet...

Je product is klantbeleving

Je product is klantbeleving

(Sonja Stalfoort van PuurKlant in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Door de huidige technologie en de transparantie van het internet en social media, zijn er...

De juiste plannen realiseren

De juiste plannen realiseren

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 06-2022) Hoe weet je nu of je vandaag de juiste beslissingen neemt voor morgen? Het antwoord is heel simpel: door...