Geen koningen op de troon, maar aanvoerders in het veld

Ze zijn ‘van’ de grootste spelers in de verzekeringsbranche: Narc van Nuland, ceo van Aon, en Jack Hommel, directeur zakelijk van Centraal Beheer en Avéro Achmea. Ze leiden hun organisaties niet als ‘koningen op hun troon’. “Want”, zeggen ze vol overtuiging, “als iets níet effectief is, is het leiderschap vanuit een ivoren toren.” wat we wel zijn? “De aanvoerders in het veld.”
In zijn lagere schooltijd zat Van Nuland al “bij het groepje dat de kar trok, op een schoolkamp bijvoorbeeld”. Hommel herinnert zich nog dat hij als 10-jarige wilde meedoen aan een voetbaltoernooi in een dorp verderop. “Mijn onderwijzer zei: ‘regel het maar’. Ik zocht wat vriendjes bij elkaar en voor we het wisten, stonden we op dat veld te strijden om de winst.” Van Nuland: “Eigenlijk doen we het zo nog steeds: we zien iets gebeuren, laten het niet lopen maar verzamelen mensen om ons heen om samen wat voor elkaar te krijgen.”
De Aon-topman vindt samenwerken in een team winst voor elke onderneming. “Persoonlijk vind ik dat daar ook het leiderschapsplezier te vinden is: leren van anderen, medewerkers ruimte bieden ideeën te spuien en ze aanmoedigen. Opleggen wat mensen moeten doen, pikt niemand meer. Als leider moet je dat beseffen en je aanpak vooral laten bestaan uit inspireren, motiveren en communiceren. Alleen zo krijg je vandaag de dag mensen mee in veranderingen.”
Dat wil niet zeggen dat het met dit soort leiderschap ontbreekt aan structuur. “Eigenlijk draait het vooral om coördinatie. Bij Aon hebben we strategische kaders die internationaal worden vastgesteld. Daarbinnen hanteren we als ‘Nederland’ een eigen strategie, gebaseerd op kansen, klanten en marktontwikkelingen. Wat die betekenen voor de dagelijkse uitvoering of bijvoorbeeld ons personeelsbeleid, breng ik samen met de managementteams in kaart. Je kúnt als leider niet als eenling acteren. Je hebt kennis uit de organisatie nodig om de boel te coördineren en om diezelfde organisatie eficiënt te leiden.”
Oog voor de wereld
Volgens Hommel werkt het ook zo bij Achmea. “Zonder de input van je mensen kun je als leider en organisatie niet innovatief zijn, niet op het scherp van de snede acteren. Daarom benut ik de kennis en creativiteit van management en medewerkers ten volle. Hun inbreng zorgt voor verrassende invalshoeken en binding met de wereld om ons heen. Waardevol, want we kunnen niet zonder. Ontwikkelingen in technologie of in de maatschappij hebben hun weerslag op onze business. Dan kun je er maar beter zelf bovenop zitten.”
Hommel gaat verder: “Bij Centraal Beheer in Apeldoorn doen we dat bijvoorbeeld door start-ups in ons Ontmoetingsgebouw moderne werkplekken en dito faciliteiten te bieden. Allemaal bedoeld om elkaar te inspireren en zo tot nieuwe ideeën en businesskansen te komen.” Ook bij Aon leidt het oog hebben voor de wereld tot verrassende initiatieven: ze stond eerder dit jaar aan de wieg van de grootste test met vijftig zelfrijdende auto’s tot nu toe, de rit over de A2 tussen Amsterdam en Utrecht.
Buiten de lijntjes tekenen als basis voor duurzaam succes, “dat toont ook leiderschap aan”, vinden de heren. “Het is aan ons om dat proces te faciliteren.” Van Nuland voegt eraan toe dat het enorm belangrijk is om het ‘waarom’ van een verandering te vertellen. “Dat beklijft vele malen beter. Belangrijk, zeker als je mensen daarna nauw betrekt bij het invullen van het ‘hoe’.”
Het incalculeren van missies die soms niet slagen, hoort er ook bij, vindt Hommel. “Nelson Mandela zei ooit: ‘I never lose, either I win or I learn’ . Prima credo. Niet te lang stilstaan bij iets wat niet is gelukt, maar er lessen uithalen en verder gaan. Zo maak je de weg naar vernieuwing vrij. Die moeten we met z’n allen frank en vrij kunnen bewandelen, zonder continu in een kramp te schieten.”
Niet op de rem staan
Van Nuland: “Openstaan voor nieuwe ideeën betekent in de praktijk ook weleens dat je schrikt van een initiatief. Dat je denkt ‘Oeh, zo’n hippe reclamecampagne, past die wel bij ons?’ Maar mijn ervaring is dat je dan niet op de rem moet gaan staan. We hebben nieuwe invalshoeken nodig om ons te onderscheiden. Deze tijd vraagt om pionieren, zelfs als je, zoals Aon, al 328 jaar bestaat.”
Leiders moeten volgens de topmannen dan ook vooral aanvoeren, niet voorschrijven. “En vind je dat moeilijk, dan toon je net zo goed leiderschap als je anderen hiermee aan de slag laat gaan. Als leider moet je vanzelfsprekend wél op de hoogte zijn van alle regels, want die zijn streng. Maar je hoeft echt niet alles zelf te doen. Door de juiste mensen op de juiste plek te zetten, bouw je eveneens aan duurzaam succes. Ook dát is leiderschap.”
‘Leiderschap anno nu:de juiste mensen om je heen verzamelen en samen succes boeken’
Reactie toevoegen
Editie
Meer over
Aon global benefits broker en adviseur Nexperia
Het in Nederland gevestigde halfgeleiderbedrijf Nexperia heeft Aon aangesteld als wereldwijde employee benefits broker en adviseur. Als onderdeel van de overeenkomst...
Aon: moeite met timing referendum
“Het was beter geweest als er twee jaar geleden tijdens de Wtp-wetsbehandeling over het inzetten van een referendum was gesproken.” Aldus Frank Driessen,...
Zestig procent economische schade door natuurrampen onverzekerd
Natuurrampen hebben in 2024 wereldwijd een economische schade van 368 miljard dollar veroorzaakt, waarvan slechts 145 miljard verzekerd was. Dit blijkt uit het ‘2025...
Alex Kempe nieuwe Director Broking Liability bij Aon
Alex Kempe is per 1 januari 2025 benoemd als Director Broking Liability, Financial Services Group, Cyber & SRE (Sports, Recreation & Entertainment) en is...
Aon: “Bedrag ineens goed begeleiden”
Na zes keer uitstel zou het dan in 2025 eindelijk zover moeten zijn: de invoering van het bedrag ineens per 1 juli 2025. Een deelnemer kan dan maximaal tien procent...
Aon: zorgvuldigheid vereist bij bedrag ineens
“In een ideale wereld krijgt iedere deelnemer een persoonlijk gesprek voor pensionering, om zich goed voor te kunnen bereiden en de juiste keuzes te kunnen...
Nederland koploper in workcations
Nederland is koploper als het gaat om landen waar op afstand of vanaf het vakantieadres gewerkt mag worden. “Dit vereist duidelijke richtlijnen voor het onderscheid...
Klanten trouw aan hun autoverzekeraar
Maar liefst 93 procent van de klanten wil bij de huidige autoverzekeraar klant blijven. Interpolis heeft de trouwste klanten, met een gemiddelde klanthistorie van...
Dekkingsgraden pensioenfondsen weer in de lift
De indicatieve gemiddelde dekkingsgraad van de Nederlandse pensioenfondsen is in augustus gestegen naar 120 procent. Goede rendementen in combinatie met een beperkte...
Trendbreuk: dekkingsgraden pensioenfondsen gedaald
De indicatieve gemiddelde dekkingsgraad van de Nederlandse pensioenfondsen is in juli gedaald naar 118 procent. Lagere aandelenrendementen in combinatie met een...