Geen verhaal geen gezicht

Marcel Kroon 2018

Verhalen, we zijn er gek op. Of het nou een film van Tarantino, een boek van Reve, een verhaal dat de slager vertelt tijdens het aanschaffen van je vegetarische pondje gehakt is, het maakt niet uit. Al sinds mensenheugenis houden we ons ermee bezig. Met mooie verhalen breng je de essentie van je bedrijf beter over. Je zet een gevoel neer waardoor klanten zich eerder identificeren met je merk. Storytelling zorgt ervoor dat het verhaal beter blijft hangen en wordt doorverteld.

Dat content king is weten we al een tijdje. Storytelling is ook echt niet nieuw. Zelfs onze nationale volksmenner zet Henk en Ingrid in om zijn verhaal kracht bij te zetten, een gezicht te geven en memorabel te maken. De Amerikaanse presidentskandidaat John McCain had een Jan met de pet nodig in zijn campagne en kwam met Joe the Plumber. Unicef vraagt in haar campagnes niet direct om geld, maar geeft de getroffen kinderen een naam, schetst hun achtergrond en vraagt dán om een donatie.

Storytelling

Voor assurantieadviseurs is storytelling een kans om aan de beeldvorming van het bedrijf te werken. Het gemiddelde assurantiekantoor zal niet direct een aantal scenarioschrijvers achter de hand hebben. Veelgehoorde kreten zijn dan ook, kan ik niet, is niets voor ons, past ons niet. Of, wij doen in verzekeringen en hebben (natuurlijk) geen spannende verhalen te vertellen. Maar dat is iets te makkelijk, iedereen kan een verhaal schrijven. Het hoeft ook niet direct een boekwerk te zijn. Een half A4’tje is meer dan genoeg, en geloof me, die heb je zo vol. Bij storytelling zijn er een paar basis-ingrediënten die gevuld moeten worden om emotie op te roepen: hoofdpersoon, incident en conflict.

Een aantal vragen kan je snel op weg helpen. Denk aan vragen over de ontstaansgeschiedenis: wat drijft ons, waar komen we vandaan, hoe zijn we ooit begonnen. Maar ook vragen die dicht tegen je missie en visie aanschuren kunnen topverhalen opleveren: waarom zijn we hier, waar draait het om, wat zorgt ervoor dat wij iedere dag weer vol goede moed achter ons bureau plaatsnemen. Kwetsbaarheid is ook een sterk uitgangspunt om tot authentieke verhalen te komen. Wat raakt ons. Wat hebben wij als bedrijf meegemaakt en waarom hebben we bepaalde beslissingen genomen. Hadden we er niet beter aan gedaan om toen… Waar worstelen we mee. Of schrijf eens op hoe je een klant hebt geholpen bij een moeilijk schadevraagstuk.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op: mkroon@turien.nl.

Jeff bezos

Een leuk voorbeeld is Jeff Bezos, de grote baas van Amazon. Hij maakt bij vergaderingen gebruik van storytelling door de documenten vol opsommingen in verhaalvorm te zetten. Dit doet hij om de boodschap makkelijker te laten landen bij zijn toehoorders. Zij kunnen het verhaal snel in de context plaatsen waardoor vergaderingen veel efficiënter verlopen.

Een ander argument om vandaag nog te starten met storytelling is dat het u helpt persoonlijker en menselijker over te komen. Iets wat veel assurantiekantoren ambiëren. De verschillende anekdotes kunt u op gepaste momenten in uw adviesgesprekken laten terugkomen. Ook kunt u de verhalen weer bundelen en tijdens een jubileumjaar in boekvorm aan uw klanten sturen.

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Met vreugde geven wij kennis…

Met vreugde geven wij kennis…

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 2-2024) Minimaal de helft van de ondernemers besteedt weinig aandacht aan de zwangerschapsuitkering. Hopelijk...

Gedoe met taal

Gedoe met taal

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....

Blijf in beweging

Blijf in beweging

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wat klanten vandaag een goede klantervaring vinden, kan morgen alweer achterhaald zijn. Het punt waarop...

Duurzame drager, lekker praktisch

Duurzame drager, lekker praktisch

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 2-2024) Kifid oordeelde recent in twee uitspraken dat de (gewijzigde) voorwaarden van...

Nut en noodzaak van de Duurzaamheidsmanager

Nut en noodzaak van de Duurzaamheidsmanager

(Partner in kennis AnsvarIdéa in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Nieuwe tijden komen met nieuwe termen, zo hadden we al ‘bestuursschaamte’,...