Geen verplichte ORV goed voor de portemonnee?

Christel van Bommel 2019

(Christel van Bommel-Versluijs, compliancedeskundige, in Ken je vak! VVP 5-2020) Nu een ORV niet meer verplicht is, wordt er in veel minder risicoverzekeringen bemiddeld. Is dat omdat ze niet meer worden geadviseerd? Omdat de klant het zelf niet meer wil? Of heeft het een andere reden?

Sinds het provisieverbod moet de klant de adviseur rechtstreeks betalen voor financieel advies. Er wordt vooraf afgesproken, en als het goed is: vastgelegd, over welke producten de klant advies krijgt en wat de klant daarvoor moet betalen. Een hypotheek, een overlijdensrisicoverzekering en eventueel een woonlastenbeschermer. De ene adviseur rekent een vast bedrag voor het totale financiële advies. De andere adviseur brengt het advies en de bemiddeling voor de producten apart in rekening. Hoe dan ook, het maakt voor de omzet van de adviseur nu niet meer uit of het verzekerde kapitaal een deel van de hypotheek afdekt, of volledig. De klant betaalt een vaste prijs.

In de meeste gevallen was ook het verplicht om een ORV af te sluiten. Zeker als het een hypotheek met NHG betrof. Maar ook dat is inmiddels niet meer nodig. Nu blijkt dat er gelijk minder ORV’s worden afgesloten. Hoe kan dat? Denken adviseurs dan: het is niet meer verplicht, dus ik sluit geen ORV meer? Of denken adviseurs die een totaalprijs rekenen voor financieel advies: hé, geen verplichte ORV meer. Dat scheelt tijd. En ik breng nog steeds hetzelfde tarief in rekening, dus houd ik er meer aan over? Of is het juist de klant die denkt: laat die verzekering maar zitten. Scheelt mij in mijn maandlast?

‘Altijd de financiële gevolgen van overlijden in kaart brengen’

Het draait om de klant

Ook in dat laatste geval gaat er mogelijk iets mis bij het advies. Het gaat er namelijk om dat wanneer er met een klant is afgesproken een volledig financieel advies te geven over een hypotheek, de adviseur de risico’s die mogelijk (financiële) consequenties hebben voor de klant inzichtelijk maakt. Dit betreft niet alleen het risico van overlijden, maar ook de risico’s van arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, einde relatie en pensioen. En dat hij daarbij in kaart brengt welke risico’s de klant wil en kan lopen, zoals vastgelegd in het klantprofiel.

Natuurlijk zijn er klanten bij wie er geen of weinig financiële gevolgen zijn voor hun nabestaanden na overlijden. Omdat er voldoende inkomen of vermogen is, omdat er al een voorziening bij overlijden getroffen is, of om welke goede reden dan ook. Dan kan het een prima advies zijn om geen verzekering af te sluiten. Maar de reden dat de klant bij de inventarisatie aangeeft geen verzekering te willen, is geen vrijbrief voor de adviseur. Die moet altijd de financiële gevolgen van overlijden in kaart brengen, de klant glashelder op die gevolgen wijzen en een passende oplossing bieden om die gevolgen af te dekken. Of zelfs meerdere oplossingen, want er is vaak meer dan één manier om risico’s te beperken. Pas dan is het aan de klant om te beslissen of hij het overlijdensrisico wel of niet wil afdekken met een verzekering. Op basis van het advies kan hij die keuze weloverwogen maken.

Hoe dan ook, wel of geen overlijdensrisicoverzekering is altijd afhankelijk van de persoonlijke en financiële situatie van de klant. Niet van die van de adviseur.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Pieter van Stratum - Prive 20 november 2020

Een duidelijke column Christel. Hopelijk pakt iedere financieel adviseur zijn verantwoordelijkheid.

Meer over
Aantekening altijd waardevol

Aantekening altijd waardevol

Aantekeningen in een dossier. Ik houd ervan. Wat losse woorden van wat een klant tijdens een gesprek terloops heeft genoemd. Wat hij leuk of belangrijk vindt:...

Regelgeving is geen afvinklijstje

Regelgeving is geen afvinklijstje

Al houdt u zich als financieel dienstverlener nog zo goed aan de Wft, dan kan het toch voorkomen dat u op basis van andere geldende wetten door een rechter op de...

Maak niet op  voorhand keuzes

Maak niet op voorhand keuzes

Eind jaren 90, begin 2000 kon het niet op. De economie draaide op volle toeren, bomen reikten tot in de hemel, alles kon en alles mocht. En daar maakte veel banken,...

Laten we stoppen met adviseritus. Wie durft?

Laten we stoppen met adviseritus. Wie durft?

Het lijkt wel of iedereen op zoek is naar het perfecte adviesproces. Niet alleen adviseurs maar ook distributiepartners willen zeker weten dat er volgens de Wft...

Zijn de adviesdossiers op orde? Helaas niet

Zijn de adviesdossiers op orde? Helaas niet

Toen de WFD in 2006 van kracht werd, leverde dat veel weerstand op onder adviseurs. Je moest ineens alles vastleggen! Procedures moesten beschreven worden, beleid...

Wennen aan  tijdschrijven

Wennen aan tijdschrijven

Voor accountants en advocaten is het de gewoonste zaak van de wereld, maar in de financiële dienstverlening willen we er nog niet echt aan: tijdschrijven....

"Goed bestuur: controleren of communiceren?"

"Goed bestuur: controleren of communiceren?"

Verzand vooral niet in papieren procedures bij het concreet maken van de Wft-norm ‘de bedrijfsvoering zodanig inrichten dat deze een beheerste en integere...

Dat kan toch niet  waar zijn...

Dat kan toch niet waar zijn...

“Hier snap ik echt niets van”, hoor ik mijn collega zeggen. “Hoe kun je nu een assurantieportefeuille kopen, zonder er goed onderzoek naar te...

Goed bestuur:  controleren of communiceren?

Goed bestuur: controleren of communiceren?

De meeste financiële dienstverleners zijn het liefst met klanten bezig. Veel liever dan met ondernemerszaken. Goed leiding geven is in de praktijk nog niet...

Dialoogsessie Dag van het Topadvies 'Interne organisatie en compliance' Richard Meinders

Dialoogsessie Dag van het Topadvies 'Interne organisatie en compliance' Richard Meinders

De AFM ziet liever een paar goede gespreksnotities waarin écht iets staat over de klant dan een verplicht compliancenummer. Aldus Richard Meinders (SVC...