Geldverstrekker heeft geen actieve onderhoudsplicht

Kifid 2017 (deel logo)

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN 

Consumenten hebben in 2008 een hypothecaire geldlening afgesloten van 218.100 euro. Tegelijkertijd wordt een spaarrekening afgesloten met een beoogd eindkapitaal van 66.000 euro. In 2017 wenden de consumenten zich tot de geschillencommissie met onder meer de klacht dat zij eerder door de bank geïnformeerd hadden willen worden over het belang, om gedurende de looptijd van de geldlening vervroegd af te lossen. De consumenten onderbouwen dit verwijt door te stellen dat er sprake is van een complex product, de levenssituatie van consumenten inmiddels is gewijzigd en de rentelasten van een gedeelte van de geldlening niet tot het einde van de looptijd van de geldlening fiscaal aftrekbaar zijn.

De geschillencommissie doet hierop de volgende belangwekkende uitspraak over de verplichtingen van de geldverstrekker tijdens de looptijd van de hypothecaire geldlening: anders dan consumenten stellen, is de Commissie van oordeel dat op de bank na het afsluiten van een hypothecaire geldlening geen actieve onderhoudsplicht rust. In beginsel is de rentevervaldatum, in het geval van consumenten in 2028, het eerste moment waarop de bank haar klanten proactief moet benaderen. Er is immers sprake van een langlopend rentecontract waarbij consumenten alvorens dit contract te hebben afgesloten van advies zijn voorzien. Indien na het aangaan van het rentecontract wijzigingen in de levenssituatie van consumenten plaatsvinden, ligt het op de weg van consumenten om contact op te nemen met de bank en dit bij de bank kenbaar te maken. De klacht van de consument wordt afgewezen.

Uitspraak 2018-643

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Kifid gaat in gesprek met ANWB over klacht

Kifid gaat in gesprek met ANWB over klacht

Omdat Kifid klachten over prestaties in natura niet behandelt, kan het een klacht over de Wegenwacht Service van de ANWB behandelen. Dit omdat het pakket wordt aangemerkt...

Leerschool Kifid

Leerschool Kifid

Veel adviseurs reageerden verbolgen op de verhoging voor de kosten van het klachteninstituut Kifid. Naast de jaarbijdrage 2019 moeten adviseurs bijbetalen in verband...

Oversluiten naar hogere rente. Toch boeterente!

Oversluiten naar hogere rente. Toch boeterente!

In deze klacht heeft de consument in 2015 een hypotheek afgesloten die bestaat uit zeven leningdelen. Vijf leningdelen worden tegen 2,5 procent afgesloten en twee...

Wanneer is er sprake van advies?

Wanneer is er sprake van advies?

HYPOTHEKEN – Wanneer kan van een uiting van een aanbieder of financieel advieskantoor gesteld worden dat dit een “advies” is? Dit antwoord is...

Kifid ook open voor zakelijke klant met privacyklacht

Kifid ook open voor zakelijke klant met privacyklacht

  PRIVACY – Wist u het? Artikel 60 onder d van het Kifid-reglement breidt de definitie van het begrip consument uit tot de natuurlijke persoon met een...

Geen aangifte is niet altijd geen uitkering

Geen aangifte is niet altijd geen uitkering

Een verzekeraar kan een claim niet zomaar afwijzen op grond van het feit dat geen aangifte is gedaan. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...