Geldverstrekker hoeft niet te wijzen op lagere risicoklasse

Kifid 2017 (deel logo)

HYPOTHEKEN – Met grote regelmaat dienen consumenten klachten bij de Geschillencommissie in over het feit dat de geldverstrekker hen niet op eigen initiatief heeft geattendeerd op de mogelijkheid om een risico-opslag te laten vervallen omdat het percentage LTV (fors) is gedaald. De Geschillencommissie verklaart consequent deze klachten ongegrond.

In deze klacht gaat het om een lening van 956.000 euro waarop de consument een forse aflossing op doet waardoor het restant van de lening nog maar 444.858 euro bedraagt. Pas twee jaar later ‘ontdekt’ de klant dat hij recht heeft op verlaging van de risico-opslag. De klant neemt het de geldverstrekker kwalijk dat deze hem niet op eigen initiatief op deze optie heeft gewezen.

Hoewel de commissie “vanuit het oogpunt van klantvriendelijk begrip heeft voor de stelling van de consument dat het de bank gesierd had als zij, na de relatief grote aflossing op zijn geldlening in 2019 hem er met (meer) nadruk op had gewezen dat hij daardoor mogelijk in een lagere risicoklasse zou komen, is echter niet gebleken dat de bank daartoe verplicht was. De bank is ook op grond van haar zorgplicht niet gehouden om haar klanten op eigen initiatief te informeren over de mogelijkheden van het wijzigen van de risico-opslag vanwege een gewijzigde verhouding tussen de hypothecaire geldlening en de waarde van de woning.” – Uitspraak GC 2022-0012

Reactie toevoegen

 

Reacties

Ricardo Doekhi - MoRo Finance bv 2 mei 2022

En dan vooral met z’n allen roepen: de belangen van de klant staan centraal. Laten we er vooral aan toevoegen: .Alleen als het in ons voordeel uitpakt…..

Adviseur hoeft niet te melden welke polissen hij niet mee overneemt

Adviseur hoeft niet te melden welke polissen hij niet mee overneemt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0271) De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht jegens haar heeft geschonden, omdat hij haar niet (tijdig) op het bestaan...

Hypotheekadviseur had veel alerter moeten zijn

Hypotheekadviseur had veel alerter moeten zijn

(Kifid-uitspraak GC 2023-0265) In 2021 hebben de consumenten zich tot Hypotheek House Lelystad gewend voor advies en bemiddeling bij het oversluiten en verhogen...

Handhaving op wet DBA komt terug

Handhaving op wet DBA komt terug

(Marjol Nikkels van CS Opleidingen in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Op 16 december 2022 is de langverwachte brief van minister van Gennip verschenen om de...

Verbetering of tijdverspilling?

Verbetering of tijdverspilling?

(Christel van Bommel- Versluijs in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Wat 2023 ons gaat brengen? Dat is altijd afwachten, maar er zijn plannen genoeg. Om er een...

Contact met klant alleen nodig bij concrete aanleiding

Contact met klant alleen nodig bij concrete aanleiding

(Kifid-uitspraak GC 2023-0252) Op een tussenpersoon rust (enkel) de verplichting om contact op te nemen met de consument over zijn verzekering als hier een concrete...

AOV: privé of op naam van je BV?

AOV: privé of op naam van je BV?

(Annemieke Postema van AOVdokter in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) AOV afsluiten: privé of op naam van je BV? Veel ondernemers met een BV stellen deze...

Schending zorgplicht kost hypotheekadviseur ton

Schending zorgplicht kost hypotheekadviseur ton

(Kifid-uitspraak GC 2023-0244) Een hypotheekadviseur moet 100.000 euro vergoeden wegens schending van de zorgplicht. De consumenten hebben, met advies en bemiddeling...

Schending zorgplicht in voordeel klant

Schending zorgplicht in voordeel klant

(Kifid-uitspraak GC 2023-0231) De Geschillencommissie oordeelt dat de consument meer voordeel dan nadeel aan de tekortkoming van de adviseur heeft overgehouden en...

Adviseur moet zorgen voor juist taxatierapport

Adviseur moet zorgen voor juist taxatierapport

(Kifid-uitspraak GC 2023-0228) Het aanleveren van een juist taxatierapport is de taak van de adviseur, aldus de Geschillencommissie. Voor de commissie is “voldoende...

Verbrand gereedschap moet alsnog vergoed worden

Verbrand gereedschap moet alsnog vergoed worden

(Kifid-uitspraak GC 2023-0212) De consument wil dekking voor het gereedschap dat verloren is gegaan tijdens een brand op zijn zeiljacht. De gevolmachtigde heeft...