Geldverstrekker hoeft niet te wijzen op lagere risicoklasse
HYPOTHEKEN – Met grote regelmaat dienen consumenten klachten bij de Geschillencommissie in over het feit dat de geldverstrekker hen niet op eigen initiatief heeft geattendeerd op de mogelijkheid om een risico-opslag te laten vervallen omdat het percentage LTV (fors) is gedaald. De Geschillencommissie verklaart consequent deze klachten ongegrond.
In deze klacht gaat het om een lening van 956.000 euro waarop de consument een forse aflossing op doet waardoor het restant van de lening nog maar 444.858 euro bedraagt. Pas twee jaar later ‘ontdekt’ de klant dat hij recht heeft op verlaging van de risico-opslag. De klant neemt het de geldverstrekker kwalijk dat deze hem niet op eigen initiatief op deze optie heeft gewezen.
Hoewel de commissie “vanuit het oogpunt van klantvriendelijk begrip heeft voor de stelling van de consument dat het de bank gesierd had als zij, na de relatief grote aflossing op zijn geldlening in 2019 hem er met (meer) nadruk op had gewezen dat hij daardoor mogelijk in een lagere risicoklasse zou komen, is echter niet gebleken dat de bank daartoe verplicht was. De bank is ook op grond van haar zorgplicht niet gehouden om haar klanten op eigen initiatief te informeren over de mogelijkheden van het wijzigen van de risico-opslag vanwege een gewijzigde verhouding tussen de hypothecaire geldlening en de waarde van de woning.” – Uitspraak GC 2022-0012
Reactie toevoegen
Reacties
Ricardo Doekhi - MoRo Finance bv 2 mei 2022
En dan vooral met z’n allen roepen: de belangen van de klant staan centraal. Laten we er vooral aan toevoegen: .Alleen als het in ons voordeel uitpakt…..
Commissie van Beroep Kifid: DEGIRO bezondigde zich aan misleiding
(Kifid-uitspraak CvB 2023-0030) De Commissie van Beroep oordeelt dat DEGIRO de consument heeft willen misleiden over de werkelijke gang van zaken. De broker heeft...
Grotere eigen verantwoordelijkheid bij execution only
(Kifid-uitspraak CvB 2023-0005) De consument kon en moest begrijpen dat de overlijdensrisicoverzekering geen aanspraak gaf op vroegtijdige uitkering in verband met...
Kifid geeft consument in zaak tegen rechtsvoorganger Achmea gelijk
(Geschillencommissie Kifid-uitspraak GC 2023-0525) Een consument heeft bij een rechtsvoorganger van Achmea in 1995 een beleggingsverzekering afgesloten. Verzekeraar...
Kifid handhaaft standpunt huidig beoordelingskader
Kifid handhaaft het huidige beoordelingskader, ondanks de aanbeveling van SEO in 2020 om ‘de toets aan het juridisch kader breder op te vatten door standaard...
Eensporig rentebeleid geldt niet bij hypotheken van verschillende aanbieders binnen zelfde groep
Het zogenoemde eensporig rentebeleid betekent niet dat verschillende aanbieders werkend onder één handelsnaam, met verschillende producten en verschillende...
Kifid: kennisdocument reis- en annuleringsverzekering
Aan de reeks Kifid Kennis is een nieuw themadocument toegevoegd over de reis- en annuleringsverzekering. In dit kennisdocument geeft Kifid inzicht in wat consumenten...
Consument was nadrukkelijk akkoord met beperkt casco dekking caravan
(Kifid-uitspraak GC 2023-0517) De consument houdt de tussenpersoon aansprakelijk voor de schade die hij lijdt doordat schade aan zijn caravan niet was gedekt onder...
(Kifid-uitspraak GC 2023-0511) De consument claimt bij de verzekeraar het verlies van haar ketting. De verzekeraar wijst de schadeclaim van 3.799 euro af omdat de...
Adviseur had volgens klant niet mogen bemiddelen
(Kifid-uitspraak GC 2023-0507) De klacht van de consument is dat de tussenpersoon heeft bemiddeld bij het afsluiten van een inboedelverzekering nadat de consument...
Kifid: vrijwel alle klachtclusters beleggingsverzekeringen afgerond
Kifid heeft in de eerste helft van 2023 ruim 80 klachten over beleggingsverzekeringen afgerond. In 54 klachtzaken heeft de Geschillencommissie duidelijkheid gegeven...