Geldverstrekker mag met ex praten
HYPOTHEKEN - In 2005 sluit de consument met haar toenmalige partner een hypotheek bij de geldverstrekker. In 2007 komt een einde aan deze relatie. In 2015 verzoekt de consument haar ex-partner uit de hoofdelijke aansprakelijkheid voor de geldlening te ontslaan. In het kader van dit verzoek heeft de geldverstrekker (afzonderlijke) gesprekken met beide ex-partners. Ten aanzien van de vraag of een financieel dienstverlener gerechtigd is beide ex-partners van advies te voorzien, overweegt de Geschillencommissie het volgende.
Voor zover consument zich beklaagt over het feit dat de bank haar ex-partner van advies heeft voorzien over de geldlening en daarbij persoonlijke informatie over de financiële situatie van consument heeft gedeeld, overweegt de Commissie als volgt. Het staat de bank vrij om partijen die gezamenlijk een financiering zijn aangegaan afzonderlijk te adviseren. Dat betekent dat beide partijen hierover individueel een gesprek met de bank kunnen aangegaan waarbij de verschillende opties worden besproken om te komen tot ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid. De bank heeft bij e-mailbericht van 2 november 2015 gemotiveerd betwist dat zij tijdens het gesprek met de ex-partner van consument is ingegaan op de financiële situatie van consument. Nu consument haar stelling op dit punt niet nader met stukken of op andere wijze heeft onderbouwd, is niet komen vast te staan dat de bank persoonlijke informatie over de financiële situatie van consument heeft gedeeld met de ex-partner van consument, zodat ook dit klachtonderdeel faalt. - Uitspraak 2018-230
Reactie toevoegen
Editie
Smartengeld alleen in bepaalde gevallen
SMARTENGELD – De consument voert aan dat zij door het handelen van de adviseur veel stress heeft gehad en daardoor ziek en arbeidsongeschikt is geworden. Zij...
Instructies fabrikant nauwgezet opvolgen
INBOEDELVERZEKERING – De afvoerslang van de wasmachine is losgeschoten bij de eerste wasbeurt nadat de consument de wasmachine had geïnstalleerd, waardoor...
Kifid lost al bijna helft klachten op via bemiddeling
In 2022 heeft Kifid in totaal 3.020 klachten van consumenten over hun financiële dienstverlener inhoudelijk behandeld. Hiervan zijn 1.469 klachten opgelost...
Klager vindt eis verzekeraar niet te filmen
(Kifid-uitspraak GC 2023-0281) De laptop van de dochter van de consument is gestolen uit de auto die in een parkeergarage stond. De dochter van de consument was...
Adviseur hoeft niet te melden welke polissen hij niet mee overneemt
(Kifid-uitspraak GC 2023-0271) De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht jegens haar heeft geschonden, omdat hij haar niet (tijdig) op het bestaan...
Hypotheekadviseur had veel alerter moeten zijn
(Kifid-uitspraak GC 2023-0265) In 2021 hebben de consumenten zich tot Hypotheek House Lelystad gewend voor advies en bemiddeling bij het oversluiten en verhogen...
Contact met klant alleen nodig bij concrete aanleiding
(Kifid-uitspraak GC 2023-0252) Op een tussenpersoon rust (enkel) de verplichting om contact op te nemen met de consument over zijn verzekering als hier een concrete...
Schending zorgplicht kost hypotheekadviseur ton
(Kifid-uitspraak GC 2023-0244) Een hypotheekadviseur moet 100.000 euro vergoeden wegens schending van de zorgplicht. De consumenten hebben, met advies en bemiddeling...
Schending zorgplicht in voordeel klant
(Kifid-uitspraak GC 2023-0231) De Geschillencommissie oordeelt dat de consument meer voordeel dan nadeel aan de tekortkoming van de adviseur heeft overgehouden en...
Adviseur moet zorgen voor juist taxatierapport
(Kifid-uitspraak GC 2023-0228) Het aanleveren van een juist taxatierapport is de taak van de adviseur, aldus de Geschillencommissie. Voor de commissie is “voldoende...