Geldverstrekker mag met ex praten

Kifid LOGO 2017

HYPOTHEKEN - In 2005 sluit de consument met haar toenmalige partner een hypotheek bij de geldverstrekker. In 2007 komt een einde aan deze relatie. In 2015 verzoekt de consument haar ex-partner uit de hoofdelijke aansprakelijkheid voor de geldlening te ontslaan. In het kader van dit verzoek heeft de geldverstrekker (afzonderlijke) gesprekken met beide ex-partners. Ten aanzien van de vraag of een financieel dienstverlener gerechtigd is beide ex-partners van advies te voorzien, overweegt de Geschillencommissie het volgende.

Voor zover consument zich beklaagt over het feit dat de bank haar ex-partner van advies heeft voorzien over de geldlening en daarbij persoonlijke informatie over de financiële situatie van consument heeft gedeeld, overweegt de Commissie als volgt. Het staat de bank vrij om partijen die gezamenlijk een financiering zijn aangegaan afzonderlijk te adviseren. Dat betekent dat beide partijen hierover individueel een gesprek met de bank kunnen aangegaan waarbij de verschillende opties worden besproken om te komen tot ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid. De bank heeft bij e-mailbericht van 2 november 2015 gemotiveerd betwist dat zij tijdens het gesprek met de ex-partner van consument is ingegaan op de financiële situatie van consument. Nu consument haar stelling op dit punt niet nader met stukken of op andere wijze heeft onderbouwd, is niet komen vast te staan dat de bank persoonlijke informatie over de financiële situatie van consument heeft gedeeld met de ex-partner van consument, zodat ook dit klachtonderdeel faalt. - Uitspraak 2018-230

Reactie toevoegen

 
Editie
Hypotheekadviseur moet adviesvergoeding terugstorten

Hypotheekadviseur moet adviesvergoeding terugstorten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0786) De consumenten stellen zich op het standpunt dat de adviseur zijn zorgplicht geschonden heeft door hen niet te informeren over de...

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

(Kifid-uitspraak GC 2023-0779, bindend) Een consument is slachtoffer geworden van afpersing waarbij derden de beschikking hebben gekregen over zijn bankpas, pincode...

Aan tussenpersoon om te controleren of product voldoet aan normen bank en behoeften consument

Aan tussenpersoon om te controleren of product voldoet aan normen bank en behoeften consument

(Kifid-uitspraak GC 2023-0769) Het is niet aan de bank om de wensen en behoeften te inventariseren bij het aangaan van een overeenkomst. Deze werkzaamheden liggen...

Schade aan woonhuis door zwaar vrachtverkeer niet gedekt

Schade aan woonhuis door zwaar vrachtverkeer niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0761) De consument heeft schade aan het woonhuis doordat er met zwaar vrachtverkeer en met vermoedelijk een te hoge snelheid door de straat...

Klant kon weten dat hij toestemming verzekeraar nodig had voor operatie

Klant kon weten dat hij toestemming verzekeraar nodig had voor operatie

(Kifid-uitspraak GC 2023-0740) De consument vordert dat de verzekeraar de schade die hij opliep als gevolg van een skiongeval volledig vergoedt. De verzekeraar stelt...

Hoe luidt de opdracht?

Hoe luidt de opdracht?

HYPOTHEKEN – De consument heeft contact gezocht met zijn adviseur. Hij geeft aan zijn hypothecaire lening bij zijn geldverstrekker te willen verhogen voor...

Eensporig rentebeleid binnen groep

Eensporig rentebeleid binnen groep

HYPOTHEKEN – De wetgever wil geen ‘lokkertjes’ op het gebied van hypotheekrente. Omdat te voorkomen bepaalt artikel 81a Bgfo het volgen - de:...

Geen tegenvordering

Geen tegenvordering

HYPOTHEKEN – Het kan verleidelijk zijn. De klant stelt de adviseur aan-sprakelijk en gaat naar Kifid, maar de adviseur heeft eigenlijk ook nog wel een appeltje...

Niet corrigeren onjuiste veronderstelling klanten komt adviseur duur te staan

Niet corrigeren onjuiste veronderstelling klanten komt adviseur duur te staan

(Kifid-uitspraak GC 2023-0733) De consumenten hebben een appartement gekocht naast hun huidige woning. Het advieskantoor heeft een verhuurhypotheek geadviseerd,...

VVP-poll: Kifid functioneert wat mij betreft prima

VVP-poll: Kifid functioneert wat mij betreft prima

Slechts acht procent was het eens met de vorige VVP-poll dat banken al enorm veel doen voor de samenleving. Dat waren dan zeker bankiers, de rest van de wereld lijkt...