Generalist is dood, leve de specialist

De wereld verandert in rap tempo. Pakweg dertig jaar geleden was kantoorautomatisering nog lang niet massaal doorgevoerd, stond het internetgebruik in de kinderschoenen en de meeste mensen hadden mobiele telefoons alleen nog maar op televisie gezien, die in nederland overigens nog maar twee zenders telde.

Hoe anders is de tegenwoordige wereld. De oude technologieën zijn aan het verdwijnen. Zo gebruiken we onze mobiele telefoon voor alles en nog wat, behalve waar het primair voor is gemaakt, en is 92 procent van de Nederlanders online.

De oude technologieën en ideeën verdwijnen niet alleen in een rap tempo, de nieuwe volgen elkaar ook steeds sneller op. Zo hebben of krijgen we nu te maken met fenomenen als zelfrijdende auto’s, drones, tiny houses, airbnb en het cyberrisico. Consumenten en ondernemers krijgen hier uiteraard in toenemende mate, bewust of juist misschien wel niet bewust, mee te maken. Wil de ’traditionele’ verzekeringsadviseur hier blijvend een rol in vervullen, dan zal hij moeten kiezen voor een nieuwe(-re) aanpak. Of juist niet?

Het zal voor een adviseur in toenemende mate een steeds uitdagendere klus worden om voor zijn klant alle risico’s in kaart te brengen. Neem een tiny house. De naam zegt het al: een kleine woning, maar wel een bijzondere met bijzondere risico’s. Tiny houses zijn nogal gevoelig voor diverse schade-oorzaken, zoals brand, storm, maar ook vandalisme en inbraak. Dat maakt dat verzekeraars terughoudend zijn in het verzekeren hiervan en wanneer dit wel aan de orde is, dan gelden de nodige beperkingen. Het is nog maar de vraag of je daar als bewoner van een tiny house bij stilstaat. De adviseur zal wel moeten.

Een ander voorbeeld is de zelfrijdende auto. Hoewel ze nog niet veel op de weg rijden, zijn ze er al wel in Nederland. Het betreft dan een semi-zelfrijdende auto, waarmee je met kleine vingerbewegingen bijvoorbeeld de snelheid kunt aanpassen of van rijbaan kunt veranderen. Verondersteld wordt, dat met de komst van zelfrijdende auto’s het aantal verkeersongevallen flink zal afnemen, maar gebeurt er desondanks wel wat, dan heeft dat nogal wat gevolgen voor de aansprakelijkheid. De adviseur moet zijn klant goed kunnen informeren over de juridische consequenties hiervan.

Om consumenten en ondernemers steeds van het best passende advies te kunnen voorzien, zal de adviseur steeds vaker verder moeten kijken dan zijn neus lang is. Het is dus niet alleen zaak te weten welke verzekeringstechnische oplossingen er voor zijn klant aanwezig zijn, maar ook wat de nieuwe bijzondere risico’s voor impact hebben op de verzekeringstechnische oplossingen die hij voorhanden heeft. Want verzekeraars volgen de nieuwe ontwikkelingen lang niet altijd op de voet.

Naar mijn mening komt de gemiddelde adviseur er niet onderuit om de (juridische) gevolgen te kennen van bijzondere risico’s en daar voor zijn klant op in te spelen. En hij zal ook de technische ontwikkelingen op de

‘Voor adviseur steeds uitdagendere klus om voor klant alle risico’s in kaart te brengen’

voet moeten volgen, om zijn klanten van een passende oplossing te kunnen (blijven) voorzien. Dat is immers zijn vak. Uiteindelijk ontwikkelt hij zich hierdoor steeds meer van een generalist naar een specialist.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Arnoud Wennekus - aov-zzp.nl 28 maart 2018

Oud nieuws toch? Wij specialiseerden ons 11 jaar geleden al als AOV Specialist!

Enrico den Daas - Raat Adviesgroep BV 28 maart 2018

Leve de Generalist, want ik leef ... Bij het bezoeken van MKB en de groot zakelijke relaties is het een pré om van collectief pensioen, WGA ERD tot de Elobike te kunnen adviseren. Waar de specialist nodig is kan ik dat goed inschatten en organiseren. Daar heb ik gespecialiseerde medewerkers voor. De generalist is bij uitstek geschikt als gesprekspartner.

Editie
Meer over
Grote premieverschillen voor jonge bromfietsbestuurders

Grote premieverschillen voor jonge bromfietsbestuurders

"Hoewel dit niet direct leeftijdsdiscriminatie te noemen is, weren verzekeraars in de praktijk jongeren door zeer hoge premies te vragen." Aldus MoneyView bij de...

Verzekeringen winnen opnieuw DIL-strijd

Verzekeringen winnen opnieuw DIL-strijd

Uit DIL-onderzoek van MoneyView blijkt dat in polissen de stijgende marktrentes sneller worden doorberekend dan in de bancaire tegenhangers. Het bureau: “De...

MoneyView in VVP 5-2023: nieuwe pijnlijke dossiers

MoneyView in VVP 5-2023: nieuwe pijnlijke dossiers

In de nieuwe VVP (5-2023) staat Martin Koot van MoneyView stil bij de weer opgelaaide woekerpolisaffaire en nieuwe pijnlijke dossiers. Koot merkt op dat financieel...

Let op: deze column is moeilijk leesbaar

Let op: deze column is moeilijk leesbaar

(Martin Koot, MoneyView, in VVP 5-2023) En ineens zijn ze weer in het nieuws: woekerpolissen! Eind september deed het Gerechtshof Den Haag uitspraak in het hoger...

Pensioen en de onwil om het te willen begrijpen

Pensioen en de onwil om het te willen begrijpen

(Dion van der Mooren van MoneyView in VVP 4, 2023) Het heeft even geduurd, maar de nieuwe pensioenwet (Wtp) is eindelijk aangenomen. Een van de gevolgen van deze...

MoneyView: hypotheken meer geschikt voor verduurzaming

MoneyView: hypotheken meer geschikt voor verduurzaming

Steeds meer geldverstrekkers passen hun producten aan om verduurzaming te vergemakkelijken en te stimuleren, zo blijkt uit het Special Item Hypotheken van MoneyView. Het...

Wij zijn nog lang niet overbodig

Wij zijn nog lang niet overbodig

(Pepijn van Kleef van MoneyView in VVP 4) Al dertig jaar is MoneyView in de financiële sector de noodzakelijke luis in de pels. MoneyView werd opgericht om...

Terug naar de schoolbank

Terug naar de schoolbank

(Peter Post, MoneyView, in VVP 3, 2023) Actieve provisietransparantie moet van de afdeling advies van de Raad van State terug naar de tekentafel van het kabinet....

MoneyView: grote verschillen in dekking scheidingsmediation

MoneyView: grote verschillen in dekking scheidingsmediation

Scheidingsmediation is bij driekwart van de rechtsbijstandverzekeringen standaard of optioneel meeverzekerd. Of en wanneer je daar gebruik van mag maken, verschilt...

Omzetderving als gevolg van waterschade bij driekwart van de verzekeringen niet gedekt

Omzetderving als gevolg van waterschade bij driekwart van de verzekeringen niet gedekt

In toenemende mate, aldus MoneyView, kunnen ondernemers zich verzekeren voor de gevolgen van het overstromen van secundaire waterkeringen, zoals sloten, beken en...